پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران

پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان در استان خوزستان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ساخت این پالایشگاه در سال 1291 ه. ش به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال 1359 بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه 628 هزار بشکه در روز بود.

این پالایشگاه تا سال 1973 به دست شرکت های نفتی خارجی اداره می شد تا اینکه در این سال به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شد.

پالایشگاه آبادان به وسیله خطوط لوله به چندین میدان نفتی و بندر ماهشهر متصل شده است، خط لوله ای هم از آبادان به سمت تهران می آید و سپس در طول مرزهای شمالی کشور از مشهد تا تبریز امتداد می یابد.  

پالایشگاه آبادان یکی از فعالترین پالایشگاه های کشور

در حال حاضر پالایشگاه آبادان یکی از فعال ترین پالایشگاه های ایران است که با تمام ظرفیت خود مشغول فعالیت است.

در فاز سه پالایشگاه آبادان بنزین یورو 4با کیفیت بسیار بالا وبدون سرب از تیرماه سال گذشته آغاز شدواین پالایشگاه  روزانه حدود 500هزار لیتر بنزین یورو4 تولید میکند.

حسین قنواتی رئیس واحد تولید یورو 4در آبادان  در این زمینه گفت:در پالایشگاه آبادان واحد کت کراکت بنزینی تولید میکند که  معمولا مقدار گوگرد آن  بیش از هزار  است وبه بنزین یورو 4تبدیل میشود.

سال 94تولید بنزین یورو 4 درپالایشگاه  آبادان آغاز شدواز سال95در جایگاه سوخت شهرهای آبادان وخرمشهر وبخش های از اهواز توزیع شد.

جمشید خلیفه رئیس کل بهره برداری پالایشگاه آبادان هم در این زمینه گفت:بنزین یورو  4از نظر میزان گوگردی شرایط بسیار خوبی دارد و از نظر آلاینده زیست محیطی مناسب با شرایط منطقه است.

چندماه گذشته در واحد تبدیل کاتالکسی پالایشگاه آبادان  یک مشکل جدی بوجود آمد و موجب شد این واحد از مدار خارج وتولید آن متوقف شود.

جمشید خلیفه رئیس کل بهره برداری پالایشگاه آبادان هم گفت:بعلت نیاز تعمیرات اضطراری در واحدهای بالادستی پالایشگاه نیاز بود که این واحد از سرویس خارج شود تاهیدروژن مورد نیاز از واحدهای بالادستی تامین شود.

تولید مجدد بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان

با همت وتلاش مسئولان ایرانی واتمام طرح تعمیرات در واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان تولید بنزین یورو 4 در این پالایشگاه از سرگرفته شد.

اسفندیار دائم الذکر مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت:به دلیل تعمیرات اساسی واحد تولید بنزین، چند ماهی ، تولید بنزین یورو 4در پالایشگاه آبادان متوقف شده بود.

وی افزود:هم اکنون روزانه 23 هزار بشکه بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان در حال تولید است و بعد از تثبیت تولید توزیع آن در کلان شهرها آغاز می شود.

دائم الذکرگفت: بنزین یورو 4 پس از تولید در پالایشگاه آبادان برای توزیع در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار می گیرد و سپس با تانکر و لوله در کلانشهرها و جایگاه های سوخت در آبادان و خرمشهر توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان  افزود:ظرفیت واحد شیرین‌سازی روزانه 23 هزار بشکه بنزین بوده که تا 27 هزار بشکه قابل ارتقاء است.

آمادگی پالایشگاه آبادان برای توزیع بیشتر از میزان فعلی  این سوخت استراتژیک(بنزین یورو 4) بر اساس نیاز بازار مصرف شهرهای آبادان و خرمشهر است و در صورت اعلام نیاز، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران-منطقه آبادان، بنزین مورد نیاز را در اختیار این شرکت قرار می دهد.

شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان کار توزیع بنزین مورد نیاز پنج شهر آبادان، خرمشهر، هندیجان، امیدیه و شادگان را به انجام می رساند.

این پالایشگاه تامین کننده بیش از 25 درصد از محصولات مورد نیاز کشور است، ضمن آنکه گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتای(خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام)، گاز(خوراک پتروشیمی آبادان) در این پالایشگاه تولید می شود.

گزارش از هدی دریس

انتهای پیام/د

تولید بنزین  یورو 4  در  پالایشگاه آبادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.