باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

قدمت ۶۰ ساله تعزیه خوانی مسجد مهدی القدم ارومیه

همه ساله مسجد مهدی القدم ارومیه در ظهر عاشورای حسینی میزبان بزرگترین تعزیه میدانی آذربایجان غربی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ماه محرم با آداب و آیین‌های آن دارای جایگاه برجسته‌ای در زندگی و فرهنگ مردم آذربایجان غربی است که نشان از علاقه مردم این سرزمین به اهل بیت پیامبر (ص) دارد.

در آذربایجان غربی تعزیه‌خوانی در روز‌های سوگواری حضرت امام حسین (ع) در ماه محرم و نیز در برخی از ماه‌ها برگزار می‌شود، اما نقش اصلی و محوری تعزیه و اینکه بخشی از مراسم سوگواری امام حسین (ع) است، در این ماه محرم برگزار می‌شود.

تعزیه از مهم‌ترین، پرشورترین و پرجاذبه‌ترین مراسم سنتی مذهبی و در عین حال کامل‌ترین گونه نمایش سنتی و مردمی ایرانی بوده و در ارومیه از هر دو جهت دارای همین پایگاه است.

علاوه بر تعزیه‌هایی که در دیگر نقاط کشور اجرا می‌شود، یک تعزیه خاص نیز در ارومیه وجود دارد که به تعزیه مسجد مهدی القدم معروف است و بیش از ۶۰ سال قدمت دارد.

در آستانه عاشورای حسینی، اهالی مسجد مهدی القدم برای تمرین و تدارک اجرای بزرگ‌ترین تعزیه میدانی استان تلاش می کنند.

شبیه خوانی مسجد مهدی القدم با قدمتی ۶۰ ساله

بیش از ۵ هزار نفر از تعزیه میدانی مسجد مهدی القدم استقبال می‌کنند

جعفر وحدت، کارگردان و مسئول اجرا و برگزاری مسجد مهدی القدم ارومیه در گفت و گو با به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛افزود: امسال نیز همزمان با ایام سوگواری محرم، بزرگ‌ترین تعزیه میدانی آذربایجان غربی با حضور عاشقان اهل بیت (ع) در محله مهدی القدم ارومیه (خیابان سرداران ۲) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:در این تعزیه بیش از ۷۰ نفر به عنوان بازیگران اصلی هستند و هنرمندان بیست روز است که در حال آماده سازی و تمرین این مراسم هستند.

کارگردان مراسم تعزیه خوانی مسجد مهدی القدم افزود: اجرای این تعزیه حدود یک و نیم ساعت طول می‌کشد و هر ساله حدود ۵ هزار نفر از آن دیدن می‌کنند.

وحدت افزود:این تعزیه  در خیابانی به وسعت هزار متر مربع اجرا می‌شود و از شب تاسوعا خیابان های منتهی به سرداران بسته می شود تا عوامل بتوانند صحنه را برای ظهر عاشورا آماده کنند.

شبیه خوانی مسجد مهدی القدم با قدمتی ۶۰ ساله

آیین تعزیه خوانی ظهر عاشورای مسجد مهدی القدم ارومیه ثبت شده در میراث معنوی ملی

حسن سپهرفر مدیرحوزه مطالعات مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ افزود:تعزیه در لغت به معنای سوگواری و عزاداری است و در تعریف عام‌تر به تئاترهای مذهبی که درباره واقع کربلا هستند، گفته می‌شود.

سپهری فر گفت:آیین تعزیه خوانی یکی از شیوه‌های عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است که به منظور نمایش واقعه‌ کربلا و مصائب عاشورا به عنوان یک آیین سنتی اجرا می‌شود و تا زمان حاضر مورد توجه و استقبال عاشقان اهل بیت (ع) بوده است.

وی افزود: این مراسم آیینی همواره تاثیرگذار بوده و تعزیه خوان‌ها با به نمایش در آوردن وقایع کربلا احساسات مذهبی را برمی انگیزند.

سپهری فر گفت: مراسم تعزیه و شبیه خوانی ظهر عاشورا در مقابل مسجد مهدی القدم ارومیه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد که ۳۵ سال به صورت کنونی در مقابل مسجد مهدی القدم ارومیه برگزار می‌شود و سیزدهمین اثر معنوی ثبت شده استان در ردیف آثار معنوی ملی است.

شبیه خوانی مسجد مهدی القدم با قدمتی ۶۰ ساله
حجت جلالی یکی از هنرمندان این تعزیه در گفت و گوخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ افزود:بیش از ۳۵ سال است که نقش امام حسین (ع) را در این تعزیه بازی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه نقش ایفا کردن در تعزیه عشق است افزود:اگر خداتوفیق بدهد این نقش را برای همیشه بازی خواهم کرد.

شبیه خوانی مسجد مهدی القدم با قدمتی ۶۰ ساله


شبیه خوانی و تعزیه خوانی  آیینی است که معمولا در روز عاشورا در برخی از روستا‌های شهر‌های ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می‌گیرد که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.