یار احمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

احتمال لخته شدن خون بر اثر کم آبی بدن/ عوارض کم آب خوردن را نادیده نگیرید

فوق تخصص نروفیزیولیژی بالینی از خطرات مهم کم آبی و افزایش غلظت خون ناشی از بی آبی در افراد خبر داد.

احتمال لخته شدن خون بر اثر کم آبی بدن/ عوارض کم آب خوردن را نادیده نگیریدعلیرضا یار احمدی متخصص بیماری های مغز و اعصاب و فوق تخصص نروفیزیولوژی بالینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: نوشیدن  مایعات فراوان به ویژه آب یکی از مهم ترین نکاتی است که باید همه سوگواران حسینی به آن بیش از پیش توجه کنند زیرا افزایش تحرکات و فعالیت های بدنی در محیط گرم یا سرپوشیده  همچون هیئت ها و همچنین پیاده روی و فعالیت زیر آفتاب بخش قابل توجهی از آب بدن را توسط پوست از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه با کاهش آب بدن،خون غلیظ تر می شود، گفت: این غلظت خون جریان طبیعی خون را در شریان های وریدی مغز به طور چشمگیری کاهش می دهد و زمانبر شدن آن می تواند به تشکیل لخته های وریدی درون سر و گردن منجر شده که تشنج یکباره و شدید مهم ترین علامت آن است.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب ادامه داد: برخی از سوگواران بر اساس اعتقادهای خاصی که دارند نیت می کنند که از  چند روز مانده به عاشورای حسینی و یا یک صبح تا ظهر زیر گرما و با وجود تحرک بدنی بالا  تشنه بمانند درحالیکه ناخواسته بزرگترین اشتباه را می کنند.

وی تاکید کرد: همان تشنگی نیم روزی زیر آفتاب و با آن مقدار تحرک بدنی، میزان غلظت خون را در عروق وریدی مغز افزایش می دهد که در این حالت مغز به شکل ایجاد سردرد فراوان، احساس داغی و حالت جوشیدن آب درون سر و یا سرگیجگی و حالتی شبیه به گرمازدگی، هشدار می دهد و با نادیده گرفتن این  هشدارها، لخته های خونی درون دریاچه های وریدی مغز تشکیل می شوند.

این فوق تخصص نروفیزولوژی اظهار کرد : خون وریدی برعکس خون شریانی است یعنی بعد از خونرسانی به مغز از طریق عروق وریدی که همانند دریاچه ها و رودخانه هایی پهن و با احتمال بالای رسوخ مواد هستند باید آن خون ها با ورود به این جریان های وریدی آرام آرام از راه گردن به سمت قلب و ریه ها روند تا دوباره تصفیه و وارد شریان های پرفشار برای سوخت رسانی به مغز شوند.

وی یاد آور شد: با توجه به مسائل گفته شده از نظر علم پزشکی تشنگی و کم آبی چندین ساعته در محیط گرم و همراه با تحرکات بدنی فراوان تهدیدی جدی است و عزادان حسینی باید به این مهم توجه کنند.

انتهای پیام/

کم آبی تهدیدی جدی برای سلامت افراد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار