باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزارشد

آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی قافله سیدالشهدا در کربلا به همت هیات حسینی در نوش آباد شهر آیین های عاشورایی بازآفرینی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  این آیین حماسی و عاشورایی در قالب ورود شبه کاروان کربلا با حضور یکهزار هنرور و تعزیه خوان از دو کاروان اولیا و اشقیا، لشگر سواره نظام و پیاده نظام، قافله اسبان و شترها، گروه موزیک نوازان از طبالان،  شیپورزن‌ها،  دمام زن ها، سنج زن‌ها و سرنا نوازان، سپاه انبیا، اجنه و ملائکه و شبیه امام حسین (ع)، جوانان بنی هاشم و یاران باوفایش بسیار جذاب، زیبا و تاثیرگذار و کاملا طبیعی بازسازی و اجرا می شود.

تمامی هنروران برای آماده سازی و پوشیدن لباس و تجهیزات جنگی و گریم از صبح در چند منزلی که برای این کار درنظر گرفته شده حاضر می شوند.

پس از آماده سازی شبه قافله اولیا و اشقیا کاروان حرکت خود را به طرف محل برگزاری مراسم در مجموعه فرهنگی مذهبی خیمه گاه حسینی در مجاورت امامزاده و گلزار شهدای شهر نوش‌آباد با عبور از خیابان های اصلی شهر حرکت می کند.

مردم شهر و حتی عزادارن و سوگواران سیاه پوش حسینی که از اطراف و اکناف بویژه شهرستان های کاشان و آران و بیدگل وحتی میهمانانی از دیگر نقاط کشور برای دیدن این مراسم آمدند دو طرف خیابان های شهر مثل کتیبه های محتشم از دیدن این همه شور وشکوه حسيني شور عاشورایی را با باران اشک و فریاد لبیک یا حسین ندا می کنند.

شبه امام حسین علیه السلام با عمامه سبز و محاسن سفید چون خورشیدی درخشان سوار بر اسب جلوی کاروان در حالیکه علی اصغر شیر خوار را بر روی دست دارد و گلبرگ بوسه از رخش می چیند ترا را به یاد آن ساعت و لحظه ظهر عاشورا  می اندازد که خورشید کربلا از گودی قتلگاه بر سر نیزه ها طلوع خواهد کرد.

آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزارشد

رعناجوانان سبزپوش بنی هاشم از جمله حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم نیز که چون ماهپاره هایی زیبا پشت سر شبه امام در حرکت هستند ناخودآگاه ساعتی را در ذهنت تداعی می کند که شمشاد سروقامتان بنی هاشمی در زمین کربلا به خون می غلطند و بر وجود مبارک حضرت علی اکبر اشبه الناس خَلقا و خُلقا به نبی اکرم پیکری پاره پاره و از جسم مطهر یادگار امام حسن علیه السلام هلال های خون فشان از سم اسبان به جاخواهد ماند.

قافله شترها با محمل مخدرات و کودکان که علمدار کربلا، قمر العشیرة حضرت عباس بن علی پرچم بدست گرداگرد آن می چرخد و با غیرت عباسیه پرچم گردانی می کند آتشی بر وجودت میزند و آهی جگرسوز به یاد روز یازدهم که عقیله بنی هاشم دیگر عباس و اکبر و هیچ محرمی برای سوارشدن بر محمل ندارد شعله ور می کند.

رقیه را گوشوار بر گوش و معجر بر سر می بینی که با سایر دخترکان حرم در پناه عموجانشان و امام سجاد علیهما السلام و در سایه پدر هستند دلت را از تجسم سه روز آتش و عطش و بی آبی می سوزاند.

دخترانی که امروز بر محمل جلالت و شوکت نشستند و گاهی در بغل عمو و گاهی در آغوش حضرت علی اکبر آخرین لحظات آرامش را می بینند در آتش خیمه سوزان عصر روز یازدهم می بینی که سر به بیابان کربلا خواهندگذاشت و از میهمان نوازی و یتیم نوازی کوفیان  سیلی و تازیانه برگلبرگ سیمایشان خواهد خورد.

تجسم روزی که گوشوارها از گوش، معجرها از سر و خلخال از پای دخترکان خیام حرم خواهند کشید و یتیمان آل پیمبر را بر خار مغیلان صحرای نینوا خواهند دواند.

اما آنچه که بیش از همه قلبت را می سوزاند دیدن گهواره علی اصغر(ع) و آرزوهای خانم رباب است که امروز چون نسیم بر روی گلزار دست ها تکان می خورد و فردایی با ظلم و کینه حرامیان از جدش علی بن ابی طالب با تاراج خواهد رفت.

مشاهده سپاه اجنه و لشگر ملائک که برای یاری پور علی و زهرا به کربلا می آیند غربت ومظلومیت سیدالشهدا را به تصویر می کشد.

دیدن سپاه سرخ و زرد پوشان اشقیا با آن همه سلاح و شمشیر و خنجر و هیاهوی طبالان و شیپورزنانی که بر طبل بیداد می کوبند و در شیپور قساوت وجهالت و غفلت می دمند ترس و لرزه ای که بر جان خیام حرم انداختند وجودت را از گرمی اشک چشم می سوزاند.

اما دیدن سپاه حر بن یزید رياحي با پسرانش که از برکت ادب و ارادتش به فاطمه زهرا سلام الله علیها به سلامت از هیاهوی تلخ و شرربار یزدیان رهید و جام سعادت نوشید و حر دنیا و آخرت شد به تو می آموزد که همیشه باید عشق و ادب و ارادت را بر در این خاندان از باب فاطمی و علوی مشق کنی.

طی کردن طول مسیر با دیدن این کاروان و تداعی مصایب کربلا تا رسیدن به محل اجرای مراسم درس عاشورایی را از حماسه سرخ حسینی به تو می دهد که تمام دروس اخلاق و انسانیت و مواجهه عقل و عشق با دروس ایثار وجهاد وشهادت را باید از مدرسه کربلا بیاموزی.

کاروان آرام آرام در میان انبوه جمعیت عزادار و سوگوار به محل خیمه گاه می رسد تا قافله شهادت خیمه سعادت از سرخی خون برپا کند و سپاه شقاوت بدنامی و خسران ابدی را تا ابدالدهر با لعن جهانیان به نام کوفیان و یزیدیان ثبت کنند.

خیمه وخرگاه حسین و یارانش که برپا می شد  ورشید در غروبی جانکاه به خون نشست تا حقیقت خورشید بر سر نی را در گوش فلک فریاد کند.

1378 سال از واقعه عاشورا و نهضت سرخ حسینی در سال 61 هجری قمری می گذرد اما گرمی و سرخی خون حسین ویارانش از جوشش نمی ایستد و خط خونین شهادت ومقاومت در امتداد و حرکت است آنسان که امروز جوانان ایرانی،  عراقی،  سوری و لبنانی با شعار لبیک یا زینب نمی گذارند حرم خواهر حسین دوباره به اسارت رود و تیری بر حرم عقیله بنی هاشم بنشیند.

مراسم سنتی و مذهبی خیمه کوبی و خیمه برداری نوش آباد، در آذرماه ۱۳۹۱ به شماره ۵۹۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزارشد

شایان ذکر است: سوگواری آیینی هیات های مذهبی شهر نوش آباد با مراسم کشته برداری از شبیه پیکر مطهر حضرت امام حسین، ابالفضل العباس، علی اکبر، قاسم‌بن الحسن و حضرت علی اصفر (سلام الله علیهم اجمعین) در روز عاشورا یکشنبه نهم مهر همراه با تعزیه خوانی هیات حسینی، آیین خیمه سوزان در  10 مهر و عصر روز یازدهم محرم در خیمه گاه حسینی و آیین نمادین خاکسپاری شهدی کربلا نیز در روز 11 مهر مطابق با دوازدهم محرم در مجموعه فرهنگی مذهبی علقمه هیات ابالفضلی برگزارخواهدشد.

 

انتهای پیام/م 

 

گزارش از حرمت سادات متولی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.