ربیعی در پاسخ به سوال حاجی‌دلیگانی:

رفع مشکل اتباع بیگانه نیازمند طرحی جامع و تصمیم ملی است

وزیر کار گفت: رفع مشکل اتباع بیگانه باید در جلسه مشترک میان کمیسیون اجتماعی و امنیت ملی بررسی و طرح جامع و تصمیم ملی اتخاذ شود.

رفع مشکل اتباع بیگانه نیازمند طرحی جامع و تصمیم ملی استبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که امروز چهارشنبه (12 مهرماه) برای پاسخ به سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار حضور یافته بود به سوال وی درباره این که چرا بازار کار کشور و فرصت‌های شغلی آن در اختیار اتباع بیگانه است، پاسخ داد.

وی با بیان این که در جهان سه رویکرد برای مبارزه با اتباع خارجی وجود دارد، گفت: اجازه موقت در اردوگاه‌ها، اشتغال محدود و ادغام در جامعه میزبان از رویکردهای جهان نسبت به اتباع خارجی که در کشورمان رویکرد سوم بیشتر انجام می‌شود.

ربیعی ادامه داد: چهار دهه است که نیروهای خارجی به طور انبوه در کشورمان حضور دارند که در عمل با تحویل رایگان شناسنامه دار شدند و تصمیماتی فرااقتصادی به سمت ادغام آنها در جامعه پیش می‌رویم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد:‌ از سال 92 تاکنون 82 هزار و 116 اتباع بیگانه در کشور شناسایی شده‌اند که 42 هزار نفر اتباع غیرمجاز است که به صورت تصاعدی هم افزایش پیدا می‌کند.

وی اذعان داشت: 9 هزار و 355 کارفرمای متخلف هم ظرف یک سال به مراجع قضایی معرفی شده‌ است و به جای نیروهای غیرمجاز، نیروهای مجاز معرفی کرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: ما در ارتباط با وظایف خود در این زمینه کوتاهی نکردیم و با نظر شما در این مورد موافق نیستم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد:‌ کدام وزیر طی این سال‌ها به مجلس آمد و گفت با وجود آن که پرچم اشتغال در دست من نیست اما می‌خواهم در این زمینه حرکت کنیم.

وی با اشاره به این که 2 میلیون و 400 نفر اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد یک میلیون و 700 نفر مجاز هستند، 700 هزار تبعه خارجی غیرمجاز و در این میان 197 هزار تبعه غیرمجاز شاغل را هم شناسایی و اخراج کردیم.

ربیعی با تأکید بر این که برای حل این مشکل کمیسیون ساماندهی شورای عالی امنیت ملی به ریاست وزیر کشور هم باید اقدامی انجام دهد، اظهار کرد:‌ فرآیند ورود اتباع غیرمجاز تا رفتن بر سر کاری یک فرآیند 24 ساعته است، افزود: مسئله قاچاق نیروی انسانی ظرف 24 ساعت از لب مرز تا استان مورد نظر طول می‌کشد و ما باید چرخه هزینه به کارگیری نیروی غیرمجاز را بالا ببریم که کسی نخواهد آنها را استخدام کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: همچنین باید هزینه جریمه اجازه سکونت‌گاه‌ها را هم به این اتباع غیرمجاز افزایش دهیم.

وی اذعان داشت: موضوع اتباع بیگانه در کشورمان با توجه به مسئله امنیت منطقه، امنیت داخلی، حقوق انسانی، اسلامی و نظریه جمهوری اسلامی در این مورد، استراتژی فرهنگی کشورمان تأثیرگذار است.

ربیعی تأکید کرد:‌ وزارت کار 780 بازرس در کل کشور دارد که ایمنی کار، حقوق کارگران، اتباع خارجی و... را بررسی می‌کند که در 14 استان مجاز عملکرد خود را خوب می‌دانم و ما حتی در این مورد از نهادهای خصوصی هم استفاده می‌کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پایان خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: برای رفع نگرانی شما در این مورد جلسه‌ای مشترک با حضور کمیسیون اجتماعی و امنیت ملی برگزار شد تا مسائل باز شود و یک طرح جامع و تصمیم ملی اتخاذ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
با عرض سلام
من يك ايراني هستم هر جا كه ميرم بهم كار نميدن چون سربازي نرفتم ولي بازار هاي اصفهان پرشده از اتباع افغاني . چرا ما پسر هاي ايراني بايد بيكار باشيم و پولي براي ازدواج و تشكيل خانواده نداشته باشيم دچار اعتياد به همون موادي كه در افغانستان توليد ميشه شويم اون وقت شما به فرزندان افغاني ها شناسنامه ايراني بديد؟!
آخرین اخبار