باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

گاورمک، روستایی عاری از زباله

روستای گاورمک مازندران با اجرای طرح تفیک زباله، به عنوان یکی از روستا‌های بدون زباله کشور برگزیده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، روستای گاورمک که از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در استان مازندران است، به خاطر جمع آوری زباله به عنوان یکی از روستا‌های پاک و نمونه گردشگری کشور معرفی شد.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


ساکنان این روستا با جمع آوری زباله های‌تر و تبدیل آن به کود آلی و تحویل زباله‌های خشک برای بازیافت زباله، محل زندگی خود را به عنوان یکی از روستا‌های نمونه و بدون زباله در کشور تبدیل کرده اند.


کلاس‌های توجیهی مقدمه‌ای برای رهایی از زباله


خانم جعفری یکی از اهالی و رئیس شورای محل روستای گاورمک رامسر است که با برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای بانوان این روستا جهت برخورداری از روستایی بدون زباله، موفق شد گاورمک را به روستایی پاک تبدیا کند.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


او در بخشی از آموزش‌های خود در این کلاس‌ها با بیان اینکه بانوان ابتدا بهداشت خانه و خانواده را باید رعایت کنند و سپس در حفظ محیط زندگی و جنگل کوشا باشند، گفت: این سه مرحله از داخل خانه‌ها باید آغاز شود.


جعفری تفکیک زباله را مهمترین عامل در پاکسازی محل زندگی اعلام کرد و افزود: این پاکسازی از مبدا که همان آشپزخانه منازل است، باید انجام شود.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


یکی از بانوان شرکت کننده در کلاس‌های آموزشی که تا پیش از شرکت در این دوره ها، با تاثیرگذاری تفکیک زباله‌ها در پاکسازی روستا آگاهی نداشت و نسبت به این امر بی تفاوت بود، گفت: پس از شرکت در این کلاس ها، در فضای آشپزخانه خود از سه سطل زباله استفاده می‌کند که زباله های‌تر مانند پوست میوه‌ها و دیگر زباله‌های فاسد شدنی را به داخل یک سطل، زباله‌های خشک، چون کاغذ، نایلون و امثال آن را به سطل دیگر و زباله هایی، چون قرص و دارو‌ها را به ظرف سوم انتقال می‌دهد.


هم فکری مردم واعضای شورا اصل مهم در پاکسازی گاورمک


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،کلاس‌های توجیهی و آموشی تفکیک زباله در روستای گاورمک که با همفکری خانم جعفری (بانی این اقدام) و اعضای شورای این روستا، برگزار شد، موجب شد در کوچه و پس کوچه‌های روستا هیچ اثری از زباله نباشد.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


محمدی یکی از اعضای شورای روستا با بیان اینکه وقتی مردم کسی را به عنوان عضو شورای محل انتخاب می‌کنند، انتظار دارند اعضا جهت رفاه آن‌ها قدم بردارند، گفت: با هم فکری مردم بود که تصمیم گرفته شد برای آبادانی روستا چنین اقداماتی انجام شود.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


یکی از اهالی روستا نیز نتایج حاصل از تفکیک زباله را بسیار رضایت بخش اعلام کرد و گفت: این موفقیت ناشی از اعتماد اهالی به شورای محل است و اعضای شورا هم صادقانه جواب اعتماد مردم را دادند.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


جعفری رئیس شورای روستای گاورمک علاوه بر پاکسازی روستا، کم شدن حجم زباله‌های تولیدی و رهایی از حشرات موزی را از دیگر مزایای تفکیک زباله نام برد و گفت: وقتی زباله کم تولید شود، به جای هفته‌ای یک بار، ماهی یک مرتبه زباله از منازل روستا جمع آوری می‌شود.


مشارکت مردم و اعضای شورا، امروز گاورمک را به روستای نمونه در کشور تبدیل کرده است، به طوری که با عبور از کوچه پس کوچه‌های این روستا متوجه می‌شوید که در آن هیچ گونه زباله‌ای یافت نمی‌شود و بیشتر روستا با گل‌های زیبا و دیدنی چشم نواز شده است.

 

اشتغالزایی با تفکیک زباله


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، اهالی روستای گاورمک با جمع آوری و تفکیک زباله های‌تر و تبدیل آن به کودآلی و تحویل زباله‌های خشک برای بازیافت زباله، برای خود اشتغالزایی کردند.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


جعفری در این باره گفت: زباله‌های تری که از ساکنان روستا جمع آوری می‌شود به واحد‌های بازیافت فروخته و به کمپوست تبدیل شده و سپس به چرخه کشاورزی همین روستا باز می‌گردد.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


یکی از روستاییان نیز در این باره گفت: کود‌هایی که از زباله ای‌تر تهیه می‌شود موجب افزایش رشد درختان و تقویت خاک روستا شده است.


رئیس شورای روستا گاورمک راه اندازی صندوق اعتباری جهت ایجاد خوداشتغالی اهالی از محل فروش زباله را از دیگر اقدامات صورت گرفته از محل تفکیک زباله‌ها اعلام کرد.


جعفری افزود: تسهیلات این صندوق تاکنون برای راه اندازی یک واحد زنبور داری، دامداری و یک کارگاه قالی بافی در روستا هزینه شد.

گاورمک، روستایی عاری از زباله

گاورمک، روستایی عاری از زباله

گاورمک، روستایی عاری از زباله


یکی از بانوان قالی باف که در کارگاه راه اندازی شده مشغول به کار بود، گفت: در این کارگاه قالی بافی ۶۵ نفر از خانم‌های روستا مشغول به کار هستند که علاوه بر فعالیت، آموزش قالی بافی هم می‌بینند.

گاورمک، روستایی عاری از زباله 


بانوی دیگر با ابراز خرسندی از نتایج به دست آمده اقدام تفکیک زباله در روستای خود، گفت: با راه اندازی این کارگاه قالی بافی تازه فهمیدم چرا می‌گویند زباله طلای کثیف است و می‌تواند منبع درآمد باشد.

گاورمک، روستایی عاری از زباله


امید می‌رود با همکاری متقابل مردم و شورا‌ها در اجرای طرح تفکیک زباله، این پاکیزگی و موفقیت‌های ناشی از آن استمرار یابد و در دیگر مناطق کشور نیز اجرایی شود.

انتهای پیام/ع

گزارش از مرضیه عابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار