«چهار سوق»، بزرگترین حوض تاریخی آسیا در افغانستان + تصاویر

حوض تاریخی چهار سوق در قلب شهر هرات که به عنوان بزرگترین حوض تاریخی آسیا لقب گرفته از جاذبه‌های مهم افغانستان به شمار می‌رود.

به گزاارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حوض تاریخی چهار سوق در قلب شهر هرات که به عنوان بزرگترین حوض تاریخی آسیا لقب گرفته از جاذبه‌های مهم افغانستان به شمار می‌رود.

این حوض یکی از نمونه‌های بارز هنر معماری مکتب هرات بوده و بزرگترین حوض تاریخی آسیا است که صدها سال از عمر آن می‌گذرد و در دوره صفوی‌ توسط «حسن خان شاملو» در سال 1045 هجری قمری ساخته شد.

صحن این حوض 400 متر مربع بوده که گنجایش 2400 متر مکعب آب را دارا است.

 «چهار سوق»، بزرگترین حوض تاریخی آسیا در افغانستان + تصاویر

آنگونه که «ولی شاه بهره»، نویسنده افغانستانی در کتاب «هرات نگین خراسان» نوشته است، قسمت فوقانی حوض چهار سوق به شکل 8 ضلعی پوشیده شده و دارای طاق و طاق نماهاست و در سمت شمالی دارای ایوان‌های بزرگ و مرتفعی است.

ارتفاع حوض به 17 متر می‌رسد و قطر گنبد آن 20 متر است، این حوض در زمان چنگیز تخریب گردید و در زمان تیموریان دوباره مرمت شده و حسن خان شاملو یک بار دیگر آن را ترمیم اساسی کرد.

حسن خان شاملو یکی از جمله شعرا و خطاطان شهر هرات بود که به عمران هرات توجه شایانی داشت و در سال 1054 خورشیدی در این شهر چشم از جهان فرو بست.

 «چهار سوق»، بزرگترین حوض تاریخی آسیا در افغانستان + تصاویر

فارس نوشت: از حوض چهار سوق در گذشته به عنوان آب انبار استفاده می‌گردید که از جوی «انجیل» پر می‌شد و در حال حاضر این مکان تاریخی به عنوان یکی از بزرگترین میراث تارخی و فرهنگی شهر هرات به شمار می‌رود که از گزند حوادث به دور مانده است.

به تازگی این بنا فرهنگی و تاریخ، توسط «بنیاد فرهنگی آغا خان» مرمت شده است و در حال حاضر این مکان برای برگزاری محافل فرهنگی و ادبی و برگزاری کسنرت‌های موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

«چهار سوق»، بزرگترین حوض تاریخی آسیا در افغانستان + تصاویر

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار