یاشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد

بارش برف و باران که از دیروز ۱۲ مهر در مازندران آغاز شد، خسارت‌های زیادی به مازندران وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سیزدهمین روز مهر ماه است و موجی از سرما وارد مازندران شد، سرمایی که هنوز از راه نرسیده همه جا را خراب کرد.


مازندرانی‌ها هنوز برف و سرمای آذر پارسال که خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی به مرکبات مازندران وارد کرد، را فراموش نکردند.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


الهیار ولیزاده وندچالی مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان اینکه ۱۰۰ درصد شبدر بخاطر سرمای شدید پارسال در مازندران از بین رفت، گفت: ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشت شبدر مازندران پارسال بخاطر سرمای شدید غافلگیر شد.


وی افزود: در مجموع ۸۰ درصد تغذیه دام که مربوط به علوفه کشت پاییزه بود در سرمای آذر پارسال از بین رفت.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


سوادکوهی یکی از باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: برف و سرمای آذر پارسال علاوه بر مرکبات، به ۱۰ هکتار از زمین‌های کشت شبدر من خسارت وارد کرد.


وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ راس گوسفند هم دارد، افزود: با از بین رفتن شبدر دام‌ها هم گرسنه و بدون غذا شدند.


آماده باش مدیریت بحران مازندران


مدیریت بحران استانداری مازندران درباره شدت بارندگی در نیمه غربی این استان و بخش‌هایی از مناطق مرکزی تا پایان هفته هشدار داد.


احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران، از دیروز چهارشنبه ۱۲ مهر بارش شدید باران در نیمه غربی این استان و بخش‌هایی از مناطق مرکزی و آبگرفتگی معابر عمومی بصورت مقطعی در نیمه غربی مازندران آغاز شده بود.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


وی افزود: با گسترده‌تر شدن بارش ها، بر مقدار بارندگی در مناطق مرکزی، شرقی و نیز دامنه‌ها و ارتفاعات مازندران از امروز پنجشنبه ۱۳ مهر افزوده شد و آبگرفتگی معابر عمومی و بالا آمدن تراز آب رودخانه‌ها نیز در این مناطق پیش بینی می‌شود.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


احمدی گفت: در این مدت با توجه به کاهش دما و سردشدن هوا در مناطق سردسیر و کوهستانی (ارتفاع ۲۵۰۰ متر به بالا) بارش‌ها به صورت برف بوده و دریا نیز تا پایان وقت امشب ۱۳ مهر مواج و طوفانی است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه هنگام تردد در جاده‌های اصلی و فرعی مازندران به ویژه هنگام شب و بارندگی، با رعایت نکات ایمنی وکسب اطلاعات از مسیر رفت و آمد کنند، گفت: رانندگان هنگام عبور از مناطق کوهستانی و برف گیر، با رعایت موارد احتیاطی لازم، ازتردد در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در زمان بارندگی خودداری نمایند.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


احمدی از همه نیرو‌های امدادی و خدماتی خواست: با آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات امدادی، آمادگی لازم برای هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات رسانی به ویژه در راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی را داشته باشند.


برف آمد و برق قطع شد


رضا مقدم بخشدار لاریجان آمل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان اینکه بارش برف در پایین دست لاریجان ۵ سانتی متر و در بالادست بیش از ۵۰ سانتی متر می‌رسد، گفت: از ۸۰ روستای لاریجان، ۵۰ روستا سفیدپوش شد و بارش‌ها همچنان ادامه دارد.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


وی با بیان اینکه شکستگی شاخه‌ها و افتادن روی سیم‌های برق سبب قطع شدن برق شد، افزود: برق و راه حدود ۲۰ روستا در لاریجان قطع شد و اکنون با کمک راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و اداره برق لاریجان در حال بازگشایی جاده و وصل شدن برق هستیم.


اسدی یکی از باغداران مازندرانی می‌گوید: بارش باران و برف سبب شکستگی درخت‌های سیب، گردو و گلابی شد و خسارت زیادی وارد کرد.


هشدار‌هایی که کار ساز نشد


با اینکه هواشناسی و مدیریت بحران استانداری مازندران نسبت به آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، کاهش ۵ درجه‌ای دما و بارش برف هشدار داده بود، اما باز هم این هشدار‌ها کارساز نبود.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


محمد آزاد فرماندار رامسر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: به علت بارش شدید باران از ۷۲ ساعت پیش تاکنون که به ۳۷۴ میلی متر رسیده است و همچنان هم با شدت و ضعف ادامه دارد، ۵ میلیارد تومان به تاسیسات زیر بنایی و واحد‌های مسکونی روستا‌های رامسر خسارت وارد کرد.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


وی افزود: خسارت بارش باران بیشتر به جاده‌های مناطق روستایی، آسفالت راه ها، منازل و واحد‌های مسکونی وارد شده است.


محمد آزاد گفت: رفع مشکلات آبگرفتگی خیابان‌ها و کوچه‌ها در دستور کار قرار دارد و به زودی اقدامات اساسی در این زمینه صورت می‌گیرد و شهرداری‌ها هم باید وارد عمل شوند.


فرماندار رامسر درباره آبگرفتگی چهار راه شهدای منا که هر ساله بارش باران سبب آبگرفتگی و مسدود شدن جاده در این بخش می‌شود، گفت: بخشی از کار در این قسمت در راستای روانسازی آب‌های سطحی انجام شده است و اقدامات اصلاح نهر آب هم باید به همت شهرداری رامسر انجام شود.


جاده‌ها هم درگیر برف شدند


مرکز مدیریت راه‌های مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جاده هراز حد فاصل وانا تا امامزاده هاشم به دلیل بارش برف تا اطلاع ثانوی بسته شد.


سرهنگ قدمی رئیس پلیس راه مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: با ادامه بارش باران و برف در جاده‌های هراز، سوادکوه، چالوس و کیاسر، این محور‌ها هم اکنون لغزنده، اما باز است.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


وی افزود: بارش برف در جاده‌های کوهستانی مازندران همچنان ادامه دارد و به رانندگان توصیه می‌شود برای تردد در این محور‌ها لزوما از زنجیر چرخ استفاده کنند.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های مواصلاتی مازندران همچنان برقرار است، گفت: جاده هراز که امروز به علت بارش سنگین برف بسته شده بود، بازگشایی شد.


خسارت‌های برف و باران در حال بررسی


بارش شدید باران و برف در برخی از مناطق مازندران علاوه بر آبگرفتگی راه‌های ارتباطی و منازل مسکونی به ابنیه تاریخی و بخش کشاورزی هم خسارت وارد کرد.

سرمایی که هنوز نیامده همه جا را خراب کرد


مسئولان مازندران در حال جمع آوری میزان خسارت‌ها هستند و هواشناسی مازندران هم اعلام کرد: اواخر پنج شنبه ۱۳ مهر، به تدریج از میزان ناپایداری جوی در مازندران کم می‌شود و از جمعه دمای هوا روند افزایشی دارد.


حال باید امیدوار باشیم تا مسئولان استانی برای مقابله با خسارت‌های احتمالی برف و باران چاره‌ای اساسی بیندیشند و مدیریت بهتری برای بحران در پیش روی پاییز و زمستان داشته باشند.


گزارش از سیده حکیمه موسوی


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار