غاز طرح توسعه کشت چغندرقند دراستان ایلام

به منظور دستیابی به خودکفایی تولید قند و شکر، طرح توسعه کشت چغندر پاییزه در "شهرستان دهلران" آغاز شد.

غاز طرح توسعه کشت چغندرقند دراستان ایلام

مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری کشت چغندرقند کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام با اشاره به اینکه نیاز سالانه کشور به شکر 2میلیون و 200 هزارتن می باشد گفت:در مناطق مختلف کشور به ازای هر مترمکعب آب مصرفی در زمینهای کشاورزی تحت کشت چغندر 650 گرم محصول تولید میشود که با اقدامات ترویجی و تلاش کشاورزان این میزان سال گذشته در استان خوزستان به دوبرابر افزایش یافته است.

یزدانی افزود :مقاومت چغندر در برابر شوری زمین، تتاوب و جایگزین برای دو کشت گندم و ذرت وباسود آوری بالاتر نسبت به این کشت ها از جمله مزایای کشت و تولید چغندر قند است که براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی قرار است کشت پاییزه این محصول جایگزین کشت بهاره شود.که میزان آب مورد نیاز آن از طریق بارش نزولات جوی تامین شود.

وی بابیان اینکه در کشت بهاره چغندر قند 22 استان فعال هستند که با اقدامات سالهای اخیر 12 استان در کشت پاییزه مشارکت نموده اند.


یزدانی به استعداد اراضی کشاورزی استان ایلام و بویژه شهرستان دهلران درمنطقه دشتعباس درراستای تولید انواع محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به مزایای کشت چغندر پاییزه در جهت افزایش منابع سرمایه ای و اقتصادی کشاورز و دستیابی به اهداف کلان وزارت کشاورزی نسبت به خودکفایی و عدم وابستگی به واردات قندوشکر، دراستان ایلام 2هزار هکتار به کشت چغندرقند اختصاص یابد.


مشاور وزیرجهاد کشاورزی به ضرورت فرهنگسازی درخصوص آگاهسازی کشاورزان و ترغیب به کشت چغندرقند اشاره کرد و بیان داشت:هر محصول جدیدی که در چرخه تولید قرارمی گیرد نیازمند اطلاع رسانی و آگاهسازی می باشد که باتوجه به مزایای فراون این محصول پیش بینی می شود آینده ی کشت استان ایلام به سمت کشت چغندرقند پاییزه برود.


مجری کشت چغندر قند کشور گفت برای فرهنگ سازی و ایجاد رغبت کشاورزان به کشت این محصول، از پیش بینی سبد حمایتی برای چغندرکاران خبر داد و گفت: افزایش مبلغ تضمینی خرید از 35 تومان به 41 تومان، جایزه محصول شامل تفاله و قند که از مصوبات شورای اقتصاد کشور می باشد ، کمک هزینه حمل از مزرعه به کارخانه از جمله مساعدت های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از چغندر کاران می باشد.


مدیرجهاد کشاورزی دهلران درخصوص تولیدات کشاورزی در این شهرستان گفت: تمامی مناطق شهرستان دهلران بویژه دشتعباس مستعد کاشت و تولید انواع محصولات بویژه غلات است که دراین راستا سالانه بالغ بر 400هزارتن انواع محصولات دراین شهرستان تولید میشود.


احمدی افزود: با افزوده شدن چغندر قند به تولیدات کشاورزی آینده روشنی در انتظار منابع اقتصادی و سرمایه ای کشاورزی خواهد بود.


وی گفت: امسال 500هکتار ازاراضی کشاورزی این شهرستان به کشت چغندرقند اهتصاص می یابد که پیش بینی می شود 30هزارتن محصول از این سطح برداشت شود.


ملکی رییس مرکز خدمات جهاد کشاورزی دشتعباس نیز گفت: درصورتی که کارخانه قند در دشتعباس احداث شود سالانه بالغ بر 7هزار هکتار از اراضی دشتعباس به کشت چغندر خواهد رفت و در خصوص کاهش هزینه حمل و نقل وافزایش بهره وری از خاک و محصول نقش بسزایی دارد.


رضا ملکی افزود:هم اکنون بیش از 300هکتار ازاراضی منطقه دشتعباس برای کشت پاییزه چغندرقند مکان یابی شده است و بخشی از آن نیز درحال کشت می باشد.


انتهای پیام/ج


کشت چغندر در دهلران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.