باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سیاست های دستوری راهگشای اقتصاد نیست

به دلیل چندوجهی بودن مشکلات اقتصادی کشور اعمال سیاست های دستوری تنها در کوتاه مدت می تواند مفید باشد.

سیاست های دستوری راهگشای اقتصاد نیستبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،از جمله انتقادهایی که دولت یازدهم نسبت به سیاست های اقتصادی دولت‌های پیشین داشت، تزریق نقدینگی بیش از حد این دولت‌ها در قالب یارانه‌های نقدی و مسکن مهر بود؛ اما این دولت نیز همانند شیوه معمول دو دهه اخیر به سیاست‌های انبساطی روی آورده است.

طی روزهای اخیر دولت از طرح پرداخت 4هزارمیلیاد تومان پول نقد در قالب سهام عدالت خبر داد، جریان از این قرار است که دودهک پایین جامعه مالکیت کامل سهام عدالت خود را در اختیار دارند و بقیه جمعیت برای تکمیل مالکیت خود و در اختیار گرفتن کامل یک میلیون تومان سهام عدالت باید رقمی در حدود 500 هزار تومان به ازای هر نفر را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند،به نظر می‌ رسد هدف تیم اقتصادی دولت از تزریق این حجم از نقدینگی، بیرون آوردن اقتصاد از رکود باشد.

سیاست های دستوری اقتصادی تنها در کوتاه مدت جواب می‌دهد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، اظهار کرد: برای حل ریشه‌ای رکود، فعالیت هایی مثل پرداخت نقدی سهام عدالت زمانی می‌تواند مفید باشد که بخش عرضه را هم تحریک کند.

وی با اشاره به چندوجهی بودن مشکلات اقتصادی بیان کرد: اعمال سیاست های دستوری در اقتصاد، تنها در کوتاه مدت جواب می‌دهد. درحال حاضر هم با کاهش نرخ بهره و انتشار اوراق مشارکت، گره‌های پیچیده اقتصادی برطرف نمی‌شود.

این استاد اقتصاد در پایان با اشاره به سخت بودن حل معضلات اقتصادی گفت: به نظر من تیم اقتصادی شامل وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تخصص زیادی در مسائل اقتصادی ندارند و بعید می‌دانم که بتوانند مشکلات عمیق و پیچیده اقتصادی را حل کنند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
خواهش میکنم قیمیت کالاهارو کاهش بدهید
آخرین اخبار