صادرات ۲۰هزارتن انگور آذربایجان غربی به خارج کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صدور ۲۰ هزارتن انگور تولیدی استان به خارج از کشور خبر داد.

صادرات ۲۰هزارتن انگور آذربایجان غربی به خارج کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال ۲۰هزارتن انگور تولیدی استان به ارزش ۱۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر می شود افزود: روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، اوکراین و عراق کشورهای مقصد انگورهای صادراتی استان هستند.

وی با بیان اینکه  آذربایجان غربی پنجمین تولید کننده انگور کشور و از نظر کیفیت محصول و سطح باغات داربستی مقام اول کشوری را به خود اختصاص داده است اظهارداشت: انگور دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار بهره بردار به طور مستقیم و ۳۰هزار نفربه صورت غیر مستقیم در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور فعالیت کرده و از این راه امرار معاش می کنند.

کریم زاده سطح زیرکشت باغات انگور آبی و دیم استان را ۲۱هزار و ۲۶۶ هکتار اعلام کرد و افزود: امسال ۱۷۶هزار و ۲۶۵تن انگور از باغات استان برداشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ازمحصول تولیدی بالای ۲۰ هزارتن در سرد خانه ها ذخیره سازی شده ودر خارج ازفصل تولید عرضه بازار مصرف داخلی و خارجی می شود.

صادرات ۲۰هزارتن انگور آذربایجان غربی به خارج کشور

کاهش ۳۸ درصدی تولید انگور در آذربایحان غربی

کریم زاده گفت: همچنین حدود ۳۰ هزار تن بصورت تازه خوری به بازارهای خارج از کشورصادرمی شود ودر حدود ۶۰ هزارتن نیز جذب صنایع تبدیلی وتکمیلی می شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد: از این میزان انگور تولیدی همچنین در حدود ۴۰ هزار تن به کشمش تبدیل می شود و مابقی به مصارف خانگی که عموما به شیره ، کشمش آفتابی وغیره تبدیل می شود.

کریم زاده با بیان اینکه به دلیل سرمازدگی زمستانه محصول تولیدی سال جاری نسبت به سال گذشته در حدود ۳۸درصد ازکاهش برخوردار است افزود: در استان بالای ۵۲ رقم انگور وجود دارد ولی عمده محصول تولیدی را بی دانه سفید و بی دانه قرمز و سیاه سردشت تشکیل می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه باغداران آذربایجان غربی همزمان با فصل برداشت انگور در انتظار حمایت برای فروش محصول با قیمت مناسب هستند افزود: بازار پس از فروش از چالش های اصلی برخی از محصولات تولیدی کشاورزی از جمله انگور است.

نبود متولی دولتی برای نرخ گذاری و خرید تضمینی انگور، وجود واسطه ها، ضعف در بازاریابی صادرات مازاد تولید و نبود تسهیلات با نرخ سود پایین برای تبدیل باغات سنتی از مشکلات موجود باغداران انگور است.

 انتهای پیام/ب

۲۰هزارتن انگور آذربایجان غربی به خارج کشور صادر می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.