مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان:

روزانه هفت تا 10 بیمار نیازمند عضو جان خود را از دست می دهند

مدیرعامل انجمن اهداء عضو ایرانیان گفت:روزانه هفت تا 10 بیمار نیازمند دریافت عضو در نوبت انتظار، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان امروز دوشنبه در حاشیه نخستین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در یزد گفت: آمار اهدا عضو مرگ مغزی در کشور، شایسته یک کشور اسلامی نیست و باید همه عزم خود در این زمینه جزم کنند تا این آمار اصلاح شود.

نجفی زاده افزود: تعداد افراد نیازمند عضو پیوندی را در کشور 25 هزار نفر ذکر کرد و گفت: روزانه هفت تا 10 بیماران نیازمند دریافت عضو در نوبت انتظار، جان خود را از دست می دهند.

 نجفی زاده افزود: سالانه از پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی تنها اعضای 900بیمار به افراد نیازمند اهدا می شود.

وی بیان کرد: در مجموع 2 هزار و 500 تا چهار هزار نفر از افراد مرگ مغزی شرایط اهدای عضو را دارند که فقط حدود یک چهارم آنها منجر به اهدای عضو می شود.

نجفی زاده با بیان اینکه سال گذشته فقط اعضای 870 مورد مرگ مغزی اهدا شد، اظهار کرد : هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضا و نسوج خود می تواند جان یک تا هشت نفر را از مرگ نجات دهد.

مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان افزود: سالانه هزار و 400مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی و هزار و 100 مورد پیوند از اهدا کننده زنده در کشور انجام می شود.

نجفی زاده با اظهار امیدواری برای کاهش آمار مرگ مغزی بیماران در ایران گفت: تمام مسئولان مربوط و حتی خیرین دست به دست هم دهند تا با فرهنگ سازی رضایت به اهدای عضو افزایش یابد و هیچ مرگ مغزی اعضای خود را زیر خاک نبرد.

وی با بیان اینکه مرگ مغزی به طور دقیق مساوی با مرگ است و با  کما ،تفاوت دارد اظهار کرد: فرد دچار مرگ مغزی را نمی توان بیش از 14 روز نگه داشت زیرا پس از مرگ مغزی، مواد سمی در بدن فرد تولید و منجر به از بین رفتن اعضای بدنش می شود.

مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان یادآور شد: همچنین سالانه ١٦ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشور رخ می دهد که با همکاری مردم، رعایت مقررات ، افزایش کیفیت خودروها و اعمال قانون می توان این عدد را کاهش داد.

دوره یاد شده با حضور جمعی از گروه های پزشکی شامل بیهوشی، جراحان مغز و اعصاب، متخصص داخلی و اعصاب، ،پرستاران آی سی یو، پرسنل اتاق عمل و مدیران بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان یزد در سالن همایش های باقر العلوم یزد امروز آغاز شد و به مدت 6 روز ادامه دارد.

شرکت کنندگان این دوره، آموزش های لازم را در خصوص روند اهدای عضو فرا می گیرند.در سالجاری 17 مورد اهدای عضو در استان یزد انجام شده است.

گفتنی است اعضای قابل اهداء از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست.علاوه بر این، برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

انتهای پیام/ ی

سالانه پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی درکشور رخ می دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار