ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی سی به تهدید حضور آنها برای تولید خودروهای ملی پایان داد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان كالای لوکس به کالایی که از لحاظ کیفیت ساخت، مسائل فنی، تجهیزات در سطوح بالایی قرار گرفته اطلاق می شود به همین دلیل،  ارزش مادی آن به تاثیر از این معیار ها، روندی صعودی به خود گرفته و اقشار خاصی هم توان خرید چنین کالاهایی را خواهند داشت.

در ایران،گویا، تعاریف بسته به شرایط و ملاحظات خاص تغییر می کند و تعریف خودروهای لوکس در کشور ما تا حدودی نامانوس و غیر کارشناسی است و خودروهای بالای 2500 سی سی لوکس تلقی شده و واردات آن نیز ممنوع شده است.

حدود 5 سال پیش بود که قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی، تصویب و ابلاغ شد، قانونی که در راستای هدفمندی یارانه ها، بهینه سازی مصرف سوخت، جلوگیری از تجمل گرایی، کاهش ارزبری، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و پرهیز از مصرف کالاهای لوکس در نظر گرفته شده بود.

با توجه به اینکه حجم موتور، مولفه مناسبی برای شناسایی خودرو لوکس به حساب نمی آید اما انجمن واردات کنندگان خودرو در نظر گرفتن مولفه های مختلفی همچون قیمت، میزان آلایندگی و مالیات بر خودروهای لوکس را مطرح کردند، چرا که جزو این خودروها  محسوب شده است.

همچنین انجمن برای تعیین معیار خودروهای لوکس میزان آلایندگی را مطرح ساخت و معتقد بود که برخی از خودروهای باحجم موتور بالای 2500 سی سی مصرف سوخت پائینی دارند که باید از مشوق های تعرفه ای برخوردار شوند، این درحالی است که موضوع انجمنی ها، اخذ مالیات بیشتر از خودرو های لوکس بود که مالکان آن ها نیز باید مالیات بیشتری بابت آن پرداخت کنند وبه این ترتیب با اعمال این مولفه ها به نظرمی رسدتعریف دقیق تری از این خودروی ارائه خواهدشد. 


جرقه ای برای یک تغییر بزرگ

مانی حدادی کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: قانونگذار، خودروی لوکس را در حد محصولاتی نشان می دهد که الزاما به موتورهای حجیم در خیابان ها رفت و آمد می کند، غافل از اینکه صنعت خودروسازی کشش چندانی به استفاده از موتورهای با حجم بالا را ندارد و همین امر موجب شده تا انواع پورشه ها، مرسدس بنزها، بی ام و ها و حتی مازراتی ها این بار با محصولاتی به بازار برگردند که کلیه ضوابط را رعایت کرده و قیمت های آنها چند صد میلیون تومان شده است.

 وی با بیان اینکه با اجرای این قانون، شرایط به ایام پیش از تصویب قانون ممنوعیت باز می گردد گفت: دولتی ها باز هم بر سر دوراهی مانده اند یا باید به صورت سنتی قانون دیگری برای ممنوعیت واردات وضع کنند یا اینکه اساساً دست به یک تغییر کلی در این تعریف بزنند.

حدادی ادامه داد: در کشورهای غربی فروش برخی از محصولات، حواشی بسیاری را به همراه داشته و دولت ها برای جلوگیری از تشدید آن دست به راهکاری ساده زده اند، که مهمترین آن، افزایش تعرفه است.

حدادی گفت: چندی پیش حرف و حدیث هایی مبنی بر تغییر اساسی در تعریف خودروی لوکس و لغو ممنوعیت خودروهای بالای 2500 سی سی مطرح شد،که  شنیده ها حاکی از آن است که دولت در نظر دارد با آزادسازی واردات، تمام خودروها به شرط رعایت ضوابط واردات که شامل اخذ نمایندگی مستقیم می شود را موافقت کند با اینکه هنوز مصوبه فوق نهایی نشده و همه چیز در حد گمانه زنی است، اما پیش بینی می شود دولت تعرفه شناوری را برای خودروها در نظر بگیرد. 

وی تاکید کرد: باید اعتراف کرد که این قانون آن طور که باید و شاید، دربرگیرنده نبود و به مجرد خداحافظی مدل های موفق خارجی با بازار ایران، این چینی ها بودند که بهترین فرصت را برای ارائه محصولات پیدا کردند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه این ایده، نیم نگاهی به تولید داخل و حمایت از خودروسازان داخلی داشته است اضافه کرد: این امر توانسته به کابوسی تبدیل شود، تا جایی که خودروسازان بزرگ همچون ایران خودرو، سایپا، بهمن و پارس خودرو به سراغ چینی ها رفتند و به نظر می رسد که قانون ممنوعیت واردات کمک چندانی به بهترشدن این بازار نشده و باید بازنگری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۴:۴۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
دلت خوشه با این ماشینا من که تا اخر عمر نمی خرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
با پول من خودرو لوکس پراید مدل 84 است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
هدف از جلوگیری از واردات خودروهای خارجی فقط توان بخشی به خودروسازها بود که بتونن خودشونو به سطح جهانی برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
هدف از جلوگیری از واردات خودروهای خارجی فقط توان بخشی به خودروسازها بود که بتونن خودشونو به سطح جهانی برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
صنعت خودرویداخلی عملکرد مناسبی نداره
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۲۳:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
شما که برا لوکس یا غیر لوکس عوارض 100 درصدی از این مردم می گیرید که نمی دونم تعرفشو از کجای در اوردید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگر خودرو ها داخلی خوب بودن آره ادم میگیفت با همینا میسازی نه این که هی کیفیت میبرن پایین قیمت میارن بالا بروز هم نیست ماشینا
امروز اخبار زده بو باز سایپا ۵ تومن برد بالا :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
این خودروسازها حق دارند اگر واردات باشه بعد چطور پراید و خودروهای بی کیفیت خود را بفروشند. خوب این کاره نیستند . تقصیر ندارند . اینها باید بروند درشکه درست کنند‌ . در ضمن ماشینهای لوکس هم که بیاید برای از ما بهترون هستند و مردم باید بحرحال پرایدهفت میایونی را بیست میلیون بخرند
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۲۲:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
مگه خودرو داخلی هم داریم؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
توحيد
۲۰:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ببخشين هاا ولي الان فرض كنين نذارن بياد يارو بره پرايد بخره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگه همین چهارتا ماشین خارجی هم نبود که فرمون، زیربندی، رینگ و پیستون پراید هم میشد آپشن
تبلیغات آینده
پراید مجهز به رینگ و پیستون با قابلیت روشن شدن سایپا مطمئن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
سوارشدن خودروخوب براى ماايرانيهابابودن ايران خودرووسايپاتاابدارزواست.
France
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
مردم چه گناهی کردن که مجبورند ای اشغال ها را بخرند..دنیا کجاست.ماکجایم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگه سایپا و ایران خودرو عرضه داشت یه ماشین درست حسابی درست کنه و از ماشین های صددرصد ایران تولید کنه به کیفیت نمیگم بی ام وه چون عرضه شو نداره به کفیت یه هیوندای بد ترین مدل شاید لازم نبود کابوس ماشینایه خارجی رو ببینه
در حالی که خودشون سوار همچین ماشینایی میشن
باید مردم ایرانو به ماشینایه خودشون اول به کیفیت و بعد به قیمت جلب کنن.
Iran (Islamic Republic of)
Mohsse
۱۹:۱۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باسلام.دوستان ماشینهای لوکس بدردنمیخورندوهیجانی ندارندچون باسرعت زیاداصلااحساس رانندگی وخستگی نمیکنی توسرعت بالاتاترمزمیکنی ماشین زودی وایمیسه تازه ایمنیشم بالاست پس هیچ هیجانی نداره.فقط ماشین داخلی ۱۰۰تامیری میخوادبادببردش ترمزش بگیرنگیرداره آتیش میگیره چرخاش در میره ایناهمش هیجانه همش استرس داری واماده ای باآغوش بازازمرگ پذیرایی بکنی پس درنتیجه ماشین داخلی خوبه
آخرین اخبار