وجود 982 هزار تن ذخیره قطعه باریت در کردستان

سرپرست امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در استان کردستان 982 هزار تن ذخیره قطعی باریت وجود دارد.

مهدی مرادیسرپرست امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستاندر گفت و گو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛گفت: در استان کردستان بالغ بر 982 هزار تن ذخیره قطعی و در حدود 3 میلیون و 65 هزار تن ذخیره احتمالی وجود دارد که کردستان را در زمره مناطق برخوردار از این ماده با ارزش قرار داده است.

 مرادی بیان کرد: از باریت می‌توان با استفاده از تکنولوژی مدرن محصولاتی برای استفاده در صنایع استخراج نفت به عنوان پرکننده و خنک کننده و در تهیه گل حفاری، صنایع نساجی، رنگسازی، لاستیک و پلاستیک و چرم‌سازی، چینی و سرامیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، داروسازی و رادیولوژی، و... تولید کرد.

وی اظهار داشت: ایران بابیش از 3 درصد ذخایر باریت، هفتمین سهم در ذخیره قطعی باریت جهان را دارد و کشور هندوستان با 33 درصد اول، چین با 18 درصد دوم، بلغارستان و مراکش هرکدام با 6 درصد سوم، الجزایر و تایلند هریک با بیش از 5 درصد چهارم و مکزیک با 4 درصد رتبه پنجم را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

مرادی با اشاره به سیاست این سازمان در جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی بیان داشت: در همین راستا، فرآوری مواد مصرفی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان قرار گرفته است که به صدور جواز تاسیس ماده معدنی باریت منجر شده است.

وی عنوان کرد: ایجاد اشتغال پایدار، پرهیز از خام فروشی مواد معدنی،ایجاد ارزش افزوده ، ایجاد صنایع مرتبط با فرآوری باریت، امکان صادرات باریت فرآوری شده از تاثیرات جلوگیری از خام فروشی است.

سرپرست امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یاد آور شد: در حال حاضر در 3 معدن باریت در استان بالغ بر 30 نفر در زمینه استخراج مواد معدنی اشتغالزایی شده که با فرآوری این ماده معدنی شاهد اشتغالزایی قابل توجهی در مراحل مختلف استخراج، فرآوری و صنایع مرتبط با آن خواهیم بود.

مرادی با اشاره به اهمیت معادن باریت خاطر نشان کرد: غنی بودن کشور ایران از لحاظ ذخایر عظیم نفت و گاز براهمیت دوچندان باریت بعنوان ماده اصلی گل حفاری در صنایع نفت و گاز افزوده است.

انتهای پیام/ د م

کردستان از استان‌های برتر در زمینه استخراج باریت است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم غلامی
۱۷:۰۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام لطفا اگر معدنی هست که دپو دارد برای صنعت رنگ میخوام عیار 4:20 و سفیدیش 90 به بالا
برای صادرات میخوام لطفا راهنمایی کنید