باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

لزوم اجرای عملیات آبخیزداری در لرستان/برخی از روستاها در معرض سیلاب هستند

استان لرستان هم از لحاظ توپوگرافی هم زمین شناسی و اقلیمی در محدوده زاگرس قرار گرفته است که دارای شیب بسیار زیادی است لذا احتیاج به عملیات آبخیزداری دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛لرستان با مساحت ۲ میلیون و ۸۱۰ هکتار است که یک میلیون و ۲۱۷ هکتار از مساحت استان را جنگل تشکیل می‌دهد، از استان های پر آب کشور است ولی به دلیل نبود سدهای کافی در این استان هر سال ۱۳ میلیارد مترمکعب آب بدون استفاده از استان خارج می ‌شود.

در ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان در ۲۵ حوزه آبخیز مطالعات تفضیلی - اجرایی برای انجام طرح های آبخیزداری انجام شده که ۲۷۳ هزار هکتار عملیات اجرایی آن آغاز شده و ۱۱۵ هزار هکتار در دست انجام است.

طی سال گذشته و امسال در راستای اقتصاد مقاومتی ۶۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری با همکاری بسیج سازندگی در استان آغاز شده است.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

بابایی معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گفت: استان لرستان هم از لحاظ زمین شناسی هم اقلیمی در محدوده زاگرس قرار گرفته است که دارای شیب بسیار زیادی است  و از همین رو ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن به عملیات آبخیزداری احتیاج دارد.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

از مهمترین مشکلات اجرا نکردن عملیات آبخیزداری در لرستان میتوان به از بین رفتن پوشسش گیاهی وجنگلی وهمچنین وقوع سیل در استان اشاره کرد.

در معرض خطرسیلاب بودن بعضی از روستای‌های لرستان

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

عبدولی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری کوهدشت گفت: بعضی از روستا‌های لرستان در معرض خطر سیلاب هستند و اکثرا زیرکن شده اند و پروفیل طولی رودخانه‌ها گواه این مطلب است.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

بابایی معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان افزود: مجموع دوسیل ۹۴ و ۹۵ حدودا ۴۳۰ میلیارد تومان به سازه‌های آبخیزداری کل استان خسارت وارد کردند.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

سپهوند کارشناس منابع طبیعی لرستان گفت: دهه اخیر تلفات جانی فراوانی در سطح استان داشتیم.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

اهالی بعضی از روستا‌های لرستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ اظهار داشتند:با بارش باران و وقوع سیل تمام محصولات کشاورزی ما خراب می‌شود.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

یکی دیگر از اهالی گفت: بارش‌ها شروع می‌شوند خودمان وخانواده ودام هایمان در معرض خطر قرار داریم.

مزایای اجرای عملیات آبخیزداری

اجرای عملیات آبخیز داری می‌تواند علاوه برجلوگیری از وقوع سیل و فرسایش خاک مزایای مهم دیگری هم به همراه داشته باشد.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

سپهوند کارشناس منابع طبیعی لرستان در رابطه با مزایای اجرا شدن عملیات آبخیزداری به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛گفت: آبخیزداری یکی ازمهمترین بخش‌ها در کشورمحسوب می‌شود می‌تواند عاملی درجهت کنترل ریزگرد‌ها، افزایش آبدهی چاه ها و چشمه سار‌ها در سطح کل کشورباشد.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

حال با تمام مزایایی که اجرای عملیات آبخیزداری دارد به دلایل مختلفی تا کنون کار چندانی در این خصوص در لرستان صورت نگرفته است.


۴۳۰ هزارهکتارازعملیات آبخیزداری در لرستان اجرا شده است

بابایی معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گفت: ما فقط تا کنون توانسته ایم ۴۳۰ هزارهکتارازعملیات آبخیزداری انجام بدهیم یا در دست اقدام است.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

وی افزود: کل اعتبار ملی ما در سال ۵ میلیارد تومان است واعتبار استانی ما یک میلیارد تومان است.


۱۱۳ سال زمان برای اجرای عملیات آبخیزداری لرستان

بابایی گفت: این درحالیست که قبل از سال ۹۰ این اعتبار حدودا ۱۵۰ درصداعتبارفعلی بوده است واگر این روند ادامه پیدا کند وهمین اعتبارات دراختیارماقراربدهند و سازه‌های ساخته شده خراب نشوند ۱۱۳ سال طول می‌کشد تا کل استان لرستان ازلحاظ آبخیزداری بسته بشود.

لزوم اجرای عملیات آبحیزداری در لرستان

با انجام عملیات آبخیز داری در مسیر عبور سیلاب ها می توان علاوه بر تغذیه سفره‌های زیرزمینی از فرسایش خاک در لرستان نیز جلوگیری کرد.

گزارش مهدیه فکوری

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.