متقی در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نگاه ترامپ متکی بر محدود سازی سایر کشورهاست/ترامپ از برجام خارج نخواهد شد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: راهبرد آمریکا متکی بر جهانی شدن است و نگاه ترامپ متکی بر محدود سازی سایر کشورهاست.

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عسگر خانی کارشناس مسائل بین الملل در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه گزینه جدی ریاست جمهور آمریکا ترامپ بود، اظهار داشت: درباره امریکا بحث تقاضای انتخاب ترامپ بود و این شخص هم برای امریکا عرضه شده است.

وی افزود: شخصیت ترامپ دارای بی نظمی و آشوبی است که برگرفته از نظام بین الملل است.

عسگرخانی ادامه داد: راهبرد ترامپ به متحدان این است که راه بیایند و پول بدهند. این راهبرد موجب شد که ژاپن و کره جنوبی پول بیشتری برای تامین امنیت خود در قبال کره شمالی بپردازند و ناتو را مجاب به پرداخت پول بیشتر کنند.

کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد: ترامپ بدنبال تامین منافع آمریکاست و این یک گرایش رئالیستی است.

عسگرخانی با بیان برخی تناقضات در ایالت‌های مختلف آمریکا گفت: در کشور‌هایی که دولت‌های مصنوعی ایجاد می‌شود، وفاداری وجود ندارد.

وی با اشاره به تلاش ترامپ برای توسعه آمریکا افزود: در ایالت‌های مختلف آمریکا اختلاف نظر‌های گسترده‌ای وجود دارد. در آمریکا نیز ترس از جدایی طلبی وجود دارد.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری متقی کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در ساختار قدرت آمریکا افراد نوظهور وارد عرصه قدرت نمی‌شوند، عنوان داشت: ما در دنیا شاهد یک نوع ناسیونالیسم هستیم و در آمریکا این ناسیونالیسم با پوپولیسم ظاهر شده است.

وی با اشاره به تناقضات راهبردی درون حزبی در آمریکا افزود: کلینتون در کتاب جدید از برخی افراد حزب دموکرات بابت شکست انتخاباتی اش انتقاد می‌کند.

متقی تاکید کرد: هر طرح ضد ایرانی که در مجلس سنای آمریکا مطرح می‌گردد، با رای بالا تصویب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راهبرد آمریکا متکی بر جهانی شدن است، افزود: نگاه ترامپ متکی بر محدود سازی سایر کشورهاست.

ابراهیم متقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در جامعه آمریکایی یک نوع نگرانی نسبت به فضای بیرونی وجود دارد ،گفت: قانون کاتسا سپاه پاسداران را در زمره گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد، ولی می‌گوید تحریم‌هایی که به گروه‌های تروریستی مربوط می‌شود را درباره سپاه پاسداران اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خودشان مولد تروریسم بودند، افزود: وضعیت موجود برای آمریکایی‌ها خوشایند نیست.

 این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ از برجام خارج نخواهد شد، عنوان کرد: نگاه ترامپ تهاجمی است، ترامپ به دنبال این است که بگوید شما برخی از کار‌ها را انجام داده اید و این کار‌ها مستوجب مجازات است.

متقی با اشاره به اینکه ترامپ اقدامات تهاجمی، خصمانه و محدودیت کننده خود را علیه ایران پایان نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: مسئولان اجرایی باید توجه داشته باشند که اقدامات ایران باید جنبه بازدارندگی داشته باشد، هر اقدامی که بازدارندگی  نداشته باشد ما را در برابر سیاست‌های خزنده آمریکا در وضعیت ضعف قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در برابر آمریکا الگوی رفتاری بازدارندگی می‌تواند نتیجه بدهد، گفت: دلیل اینکه کره شمالی سرنوشت عراق و لیبی را پیدا نکرد در این است که قابلیت و الگوی مبتنی بر بازدارندگی را داشت.

متقی با اشاره به اینکه باراک اوباما دموکرات بود و از ادبیات نرم و دموکراتیک بهره می‌گرفت و می‌توانست این ادبیات را در ذهن جامعه ایرانی منتقل کند، اما امروز به هیچ وجه باور به حرف‌های ترامپ وجود ندارند، ایران یک دولت قوی و دارای انسجام و خط مشی مشخصی است به طوری که در ساختار سیاسی موجود مجموعه‌های اجتماعی به خوبی فعالیت می‌کنند.

 وی ادامه داد: ترامپ حتی دولت روحانی را نقد می‌کند و می‌گوید مشروعیت ندارد، سپاه متعلق به نیرو‌های اجتماعی این جامعه است به طوری که ماموریت‌های امنیت ساز را نیرو‌های مسلح انجام می‌دهد.

ابومحمد عسگرخانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیم آمریکا در این است که کره شمالی و کره جنوبی با یکدیگر یکی شوند، گفت: ادبیاتی که رئیس‌جمهور کره شمالی به کار می‌برند کاملاً بازدارنده است.

 وی با بیان اینکه تمام سعی آمریکا در این است که یکپارچگی ملت ایران را متزلزل کند، مطرح شدن بحث هسته‌ای تنها بهانه آمریکاست، افزود: آمریکا می‌خواهد با تبلیغات گسترده قلب ملت ایران را برباید لذا شعار‌های دنیا پسند و دموکراتیک می‌دهد تا قلوب ملت ایران را به خود جلب کنند.

 عسگر خانی با اشاره به اینکه آمریکا فرهنگ، نفت و سپاه را نشانه گرفته است و هر سه این موارد را در برجام مورد هدف خود قرار داده است، عنوان کرد: کره شمالی ابتدا به NPT پیوست اما پس از آن با بدعهدی آمریکا مواجه شد و مشاهده کرد که نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند و در همان روز‌ها از آمریکا سلب اعتماد کرد و اکنون برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکا هندی را تحریم کرد، ولی آن‌ها گفتند که فقر و گرسنگی را تحمل می‌کنند و به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهند و آن را تمام می‌کنند و سپس وارد مذاکره می‌شوند، افزود: آمریکا قانون اساسی خود را در رابطه با هند زیر پا گذاشت و قوانین خود را نادیده گرفت.

 وی با اشاره به اینکه با توجه به بازدارندگی که وجود دارد روزی خواهد رسید که کره شمالی و کره جنوبی یکی خواهند شد و از زیر چتر آمریکا در می‌آیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
ترامپ هیچ غلطی نمیونه بکنه
آخرین اخبار