صدور حکم زندان برای خبرنگار وال استریت ژورنال در ترکیه

یک دادگاه در ترکیه برای خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال حکم دو سال و یک ماه حبس صادر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال؛ «آیلا البیرک»، خبرنگار وال استریت ژورنال، از سوی یک دادگاه در ترکیه به مشارکت در انتشار «تبلیغات تروریستی» در حمایت از یک سازمان جدایی طلب ممنوعه کُرد متهم است. این خبرنگار متهم است در تعدادی از مقالات خود برای وال استریت ژورنال به تبلیغ برای این سازمان جدایی طلب کُرد پرداخته است.

جالب آنکه «آیلا البیرک» هم اکنون در نیویورک به سر می برد و حکم او بصورت غیابی صادر شد. روزنامه وال استریت ژورنال صدور این حکم را نمونه روشنی از فقدان آزادی مطبوعاتی در ترکیه دانست و در مقاله ای به قلم سردبیر آورده است: این یک حکم بی اساس است که برداشت نادرستی از گزارش وال استریت ژورنال داشته و آن را به ادعایی خلاف واقعیت محکوم کرده است. تنها هدف گزارش این بود که تصویری عینی و واقعی درباره آنچه در ترکیه می گذرد، ارائه دهد و در این کار موفق نیز بوده است.

خبرنگار وال استریت ژورنال قصد دارد درباره این حکم درخواست تجدیدنظر ارائه دهد. وی در این باره گفت: با توجه به شرایطی که در ترکیه امروز وجود دارد، قاعدتا صدور چنین حکمی نباید من را شگفت زده می کرد؛ اما این کار را کرد!

کمیته حفاظت از خبرنگاران که مقر آن در نیویورک واقع است، صدور حکم زندان علیه روزنامه نگار وال استریت ژورنال را محکوم کرد.

این حکم در شرایطی صادر شد که روابط ترکیه و آمریکا بر لبه تیغ قرار گرفته است و در روزهای اخیر نیز بر سر موضوع صدور روادید با یکدیگر وارد تنش شدند.

بازداشت یک کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول موجب شد، واشنگتن صدور روادید را برای شهروندان ترکیه ای ممنوع اعلام کند. ترکیه نیز در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرد تدابیر مشابهی را علیه شهروندان آمریکایی اتخاذ می‌کند.

در برخی خبرها آمده دولت ترکیه حکم بازداشت دومین کارمند محلی کنسولگری آمریکا را نیز در این کشور صادر کرده است.

 

انتهای پیام/

ترکیه برای خبرنگار وال استریت ژورنال حکم زندان صادر کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار