چالش های افغانستان برای عضویت در پروژه «راه ابریشم»

نمایندگان چین در نشست راه ابریشم، نگرانی خود درباره امنیت افغانستان را ابراز کردند.

چالش های افغانستان برای عضویت در پروژه «راه ابریشم»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای اتاق تجارت مشترک افغانستان و سوئیس در نشستی در شهر زوریخ، نبود امنیت و ساختار لازم در افغانستان را از نگرانی های عمده چین برای عضویت افغانستان در پروژه راه ابریشم عنوان کردند.

نشست راه ابریشم با عنوان «یک کمربند یک جاده» با حضور هیاتی از افغانستان از سوی اتاق های تجارت کشورهای منطقه و جهان  در سوئیس برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف گرد آمدند تا اقدام‌های تازه ای را درباره پیشرفت راه ابریشم روی دست بگیرند.

برخی نمایندگان مجلس و بازرگانان افغانستان در این نشست به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده اند.

نمایندگان چین در این نشست نگرانی خود درباره امنیت افغانستان را ابراز کردند.

«مجتبی ناصری»، عضو اتاق مشترک افغانستان ـ سوئیس گفت: "چین در باره افغانستان دو نگرانی داشت اول نگرانی امنیتی، دوم ساختار لازم برای شامل‌شدن در این پروژه که در افغانستان وجود ندارد. دولت باید در این زمینه اقدامات لازم را در پیش گیرد."

درید سالز، مدیر عامل اتاق تجارت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گفت: "ما در این نشست هیات پارلمانی و هیات تجاری افغانستان را با خود داریم و آنها درباره فرصت‌های اقتصادی در افغانستان معلومات دادند. ما به عنوان نهاد برگزار کننده این نشست، نسبت به فرصت‌های سرمایه گذاری در افغانستان خوشبین هستیم، و افغانستان را در آینده یک مکان خوب برای سرمایه گذاری میبنیم."

راه ابریشم با عنوان «یک کمربند یک جاده» به ابتکار چین آغاز شد و انتظار می رود بیش از چهل میلیارد دالر در آن سرمایه گذاری شود.

از طریق این پروژه پیوندهای بازرگانی از چین تا روسیه و از آسیایی مرکزی و قفقاز جنوبی تا اروپا فراهم می شود.

ساخت شاهراه ها، راه آهن و پایپ لاین های نفت شامل این سرمایه گذاری می شود که آسیایی مرکزی را به اروپا وصل می کند.

افغانستان که در جاده پیشین ابریشم نقش برجسته ای داشت، اکنون این نقش را ندارد زیرا راه جدید تنها از مرزهای افغانستان عبور می کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار