رونمایی از کتاب سالخوردگی جمعیت

کتابی با عنوان سالخوردگی جمعیت از عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ، در مؤسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کتاب سالخوردگی جمعیت ترجمه یعقوب فروتن عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور (مؤسسه مطالعات جمعیتی) وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری، با اجرای  مراسمی رونمایی  شد.

یعقوب فروتن مترجم کتاب سالخوردگی جمعیت گفت: سازمان ملل متحد به منظور نشان دادن اهمیت پدیده سالخوردگی جمعیت و ارج نهادن به جایگاه سالمندان در سرتاسر جهان، روز اول نوامبر مصادف با نهم مهرماه را به عنوان روز جهانی سالمندان معرفی کرده است.

وی افزود: سالخوردگی جمعیت یک پدیده جدید در جهان معاصر است، زیرا در سال ۱۹۵۰ میلادی فقط ۵ درصد کل جمعیت جهان را سالخوردگان بالای ۶۵ ساله تشکیل می‌دادند، درحالی که این میزان در حال حاضر تقریبا دو برابر شده است و پیش بینی‌های جمعیت شناسان سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که روند صعودی سالخوردگی جمعیت جهان در سال‌ های آینده تداوم خواهد یافت.

مترجم  کتاب سالخوردگی جمعیت گفت: درحال حاضر میزان سالخوردگی جمعیت در کشور‌های پیشرفته جهان بیشتر و برجسته‌تر است.

وی افزود: اگرچه درحال حاضر میزان سالخوردگی جمعیت در کشور‌های درحال توسعه جهان چندان چشمگیر و برجسته نیست، اما در دهه‌های آینده بیشترین رشد سالخوردگی جمعیت جهان مربوط به سالخوردگان کشور‌های درحال توسعه خواهد بود.

فروتن، با استناد به داده‌های سازمان ملل متحد نشان داد که در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها ۵ درصد جمعیت کل ایران را سالخوردگان تشکیل می‌دادند که در سال‌ های آینده روند فزاینده‌ ای را طی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه نباید با اظهارنظر‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی در حوزه تخصصی جمعیت شناسی و ساختار سنی جمعیت، جامعه را نگران کرد، گفت: در عین حال دوران سالمندی و سالخوردگی به عنوان بخشی از زندگی افراد جامعه محسوب می‌شود که باید آن را به بهترین شکل ممکن پاس داشت.

در پایان این مراسم، از کتاب سالخوردگی جمعیت، زمینه ها، پیامدها، سیاست‌ها نیز رونمایی شد.

گفتنی است: این کتاب توسط استاد جمعیت شناسی دانشگاه ملی استرالیا پروفسور دونالد رولاند نوشته شد وتوسط یعقوب فروتن دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه مازندران به فارسی ترجمه شده و توسط مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور (مؤسسه مطالعات جمعیتی) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/ م

بررسی سالخوردگی جمعیت در قالب یک اثر فرهنگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار