مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی؛

یک میلیون اصله بوته در حاشیه دریاچه ارومیه کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: یک میلیون اصله بوته قره داغ و هالک نمو به منظور مقابله با ریزگردها در حاشیه دریاچه ارومیه کاشته می شود.

یک میلیون اصله بوته در حاشیه دریاچه ارومیه کاشته می‌شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛داور نامدارمدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی،با اشاره به اینکه ریزگردها در مناطق عاری از پوشش گیاهی بوجود می‌آید، اظهار کرد:بوته‌های بومی شور پسند و مقاوم به بی آبی هستند.

وی با بیان اینکه تولید بوته هالک نمو برای نخستین بار در کشور در آذربایجان شرقی به صورت نهالستان شروع شده است، گفت: این گیاه تا سه سال اول سالانه 2 تا 3 بار آب دهی نیاز دارد و پس از قوی شدن ریشه دیگر نیازی به آبیاری ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی منابع طبیعی در مورد دریاچه ارومیه مقابله با ریزگردهاست، گفت: برای تقویت پوشش گیاهی منطقه 2 هزار هکتار بوته قره داغ کاشته شده و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین از کاشت 500 هکتار بوته گز در منطقه خاصله لو و 300 هکتار در شهرستان عجب شیر خبر داد و گفت: یک هزار هکتار هم در شهرستان بناب در حال اتمام است.

نامدار با اشاره به اینکه در حاشیه دریاچه ارومیه 350 هزار هکتار مرتع تحت تعلیف احشام دامداران عشایر و روستائیان منطقه وجود دارد، گفت: در سه سال گذشته با اجرای طرح مدیریت چرا، فشار دام بر مراتع کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شن‌های روان در حاشیه دریاچه ارومیه تهدید جدی برای بوته کاری‌ها و کشاورزی منطقه محسوب می‌شود، گفت: برای مقابله با شن‌های روان از سرشاخه‌های خشک به صورت نواری به عنوان بادشکن غیرزنده استفاده می‌کنیم و 37 کیلومتر مانع نواری در منطقه عجب شیر و بناب در حال اجراست.

نامدار از ایجاد 3 ایستگاه پایش فرسایش خاک در حوضه دریاچه ارومیه به منظور بررسی اثربخشی اقدامات انجام شده خبرداد و گفت: درصدد استفاده از پساب شهری تصفیه شده آذرشهر برای آبیاری بوته کاری ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه 150 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مستعد فرسایش بادی است، گفت: عملیات مقابله با فرسایش در بخشی که امکان احیا وجود دارد اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از همراهی اهالی منطقه در اجرای طرح های مقابله با فرسایش و ریزگردها تقدیر و خاطرنشان کرد: 15 هزار هکتار از اراضی مرتعی منطقه در قرق مطلق است و اجازه چرای دام داده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در مقابل علوفه مورد نیاز دامداری های منطقه تأمین می‌شود، گفت: در سال گذشته 350 تن بذرجو علوفه ای تهیه و بین دامداران توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تخصیص نیافتن به موقع اعتبارهای مصوب را مشکل اصلی اجرای طرح های منابع طبیعی در اجرای مأموریت های محوله در زمینه دریاچه ارومیه عنوان و خاطرنشان کرد: طرح های منابع طبیعی متکی به زمان و شرایط آب و هوایی بوده و در صورت اختصاص نیافتن به موقع منابع مالی با مشکل مواجه می شویم.

نامدار با اشاره به اینکه ماهیت فعالیت‌های منابع طبیعی مستمر است و در گذشته اعتبارات به صورت 5 ساله مصوب می‌شد، درخواست کرد: محل تأمین اعتبار طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه از ماده‌های 10 و 12 مدیریت بحران به بودجه عمومی کشور تغییر یابد.

وی بر ضرورت اولویت قرار دادن آذربایجان شرقی در اختصاص اعتبارهای دریاچه تأکید و خاطرنشان کرد: بیشترین اثرات ریزگردهای دریاچه متوجه این استان است.

انتهای پیام/خ

تولید بوته هالک نمو برای نخستین بار در کشور در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.