ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها

ارکیده گلی زیبا، متنوع، کم توقع و با عمری طولانی است که تولید و پرورش آن موجب توسعه صادرات گل و گیاه در مازندران می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ارکیده یکی از معروف‌ترین گل‌های جهان است که از ۳ هزار سال قبل توسط ژاپنی‌ها و چینی‌ها پرورش داده می‌شد.


ارکیده‌ها را در گذشته به خاطر زیبایی وصف ناپذیرشان پرورش می‌دادند البته استفاده آن‌ها برای گل شاخه بریده به علت تنوع گل‌ها و عمر پس از برداشت طولانی که داشتند بوده است. اما امروزه ارکیده‌ها به صنعت میلیون دلاری در کشور‌هایی مثل تایلند، استرالیا، سنگاپور، مالزی و چند کشور دیگر تبدیل شده‌اند، و هشت درصد از تجارت جهانی گل و گیاه را به خود اختصاص داده‌اند و با پیشرفت علم ریز ازدیادی توانسته‌اند بین ۱۰ گل نخست شاخه بریده جهان قرار گیرند.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


بر اساس آمار، تولید و فروش ارکیده‌ها طی چند سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته و در بین آن‌ها نیز فالانوپسیس توانسته است ۷۵ درصد از فروش بازار را از آن خود کند.


زیبایی این گل به رنگ، شکل، تنوع و پرورش انواع آن از سردترین تا گرم‌ترین نقاط جهان، مربوط می‌شود.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


بیشترین تولید کننده ارکیده فالانوپسیس گلدانی در جهان کشور‌های هلند، آلمان، چین، تایوان، آمریکا و ژاپن است و معمولاً این تولیدات در طی یک همکاری چند جانبه بین کشور‌های فوق حاصل می‌شود به طوری که تولید کولتیوار‌های جدید و کار‌های اصلاحی در آمریکا، انتخاب و گزینش‌های کلون‌های برتر از طریق کشت بافت در ژاپن، تولید انبوه گیاهچه‌ها در چین و پرورش گیاهچه‌ها از نونهالی تا گلدهی در هلند انجام می‌شود.


مشخصات ارکیده فالانوپسیس


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، فالانوپسیس یکی از معروف‌ترین ارکیده‌های موجود است و جزو ارکیده‌های مونوپودیال بوده و معروف به ارکیده مادر است، چون در آمریکا این گل را به عنوان هدیه روز مادر استفاده می‌شود.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها

فالانوپسیس بومی جنوب شرقی آسیا و کشور‌هایی مثل سنگاپور، مالزی، فیلیپین، تایلند، اندونزی و همچنین شمال استرالیا است.

محبوبیت فالانوپسیس باعث ارتقای دانش تولید آن در دنیا شده و در کشوری مثل تایوان محصول اول صادراتی بخش کشاورزی است.


به صورت طبیعی فالانوپسیس از دو طریق تکثیر می‌شود، اول از طریق بذر و دوم از طریق کیکیز و معمولاً گره‌های روی گل آذین فالانوپسیس قابلیت تبدیل به گیاه جدید را دارند و در همان‌جا نیز این گیاه تولید ریشه می‌کند که به این گیاه کیکز گویند.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


شاپرکی یا فالانوپسیس که یکی از تجاری‌ترین گونه‌های گیاه ارکیده است توسط یکی از پرورش دهندگان گل و گیاه در نوشهر مازندران پرورش داده می‌شود.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


آقای عباس زاده که چند سالی است به پرورش ارکیده فالانوپسیس مشغول است، درباره مصارف گل ارکیده گفت: ارکیده هم به صورت گل شاخه بریده هم برای تزئین سبد گل‌ها و هم به صورت گلدانی با ماندگاری طولانی مدت در آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون غنچه گل ارکیده برداشت می‌کند، افزود: از آنجا که ارکیده در بازار فروش بر مبنای غنچه محاسبه می‌شود، تولید و فروش آن برای تولید کننده توجیه اقتصادی دارد.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


این تولید کننده گفت: گونه‌های پروانه‌ای ارکیده با تنوع ۵۰۰ رنگ، قابلیت کشت هیدروپنیک یا بدون خاک را نیز دارا است که در این نوع کشت، ترکیبی از زغال، کپه، اسفنج و تکه‌های چوب کپوچیبس استفاده می‌شود.

 

تولید گیاهچه از مشکلات پیش روی فالانوپسیس


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، یکی از مشکلات عمده در پرورش فالانوپسیس و دیگر ارکیده‌ها تولید گیاهچه‌های آن‌ها است و این به علت ازدیاد سخت ارکیده‌ها از طریق رویشی و سبز نشدن بذر‌های ارکیده در شرایطی مانند دیگر گیاهان و نیز ترشح مواد فنولیک، سازگار کردن و تفاوت‌های سوماکلونالی است.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


اما این مشکل مدتی است که به همت کارشناسان در گونه فالانوپسیس به خوبی جبران شده است.


گونه ارکیده فالانوپسیس از طریق بذر و در آزمایشگاه از طریق کشت بافت بذر گیری می‌شود.


کشت بافت و اهمیت اقتصادی آن در صنعت گل و گیاه زینتی


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، کشت بافت امروزی، در صنعت گل‌کاری یک بازوی قوی برای تولید انبوه گیاهان زینتی است و به عنوان یک مکمل و در کنار کشت سنتی نقش ایفا می‌کند و در سال‌های گذشته توسعه بسیار زیادی یافته است و در حال حاضر در آزمایشگاه‌های تجاری در سراسر دنیا حدود ۱۵۶ جنس از گیاهان زینتی توسط کشت بافت تکثیر می‌شوند.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


در حال حاضر تقاضا برای گیاهان زینتی هم برای تولیدات تجاری و هم برای استفاده در منازل و پارک‌ها رو به افزایش است. به منظور افزایش بهره‌وری تولید کنندگان گیاهان زینتی کیفیت مواد گیاهی اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین استفاده از تولیدات کشت بافتی می‌تواند راه حل مناسبی برای بهبود ازدیاد و تولید این گونه محصولات باشد.

 

ارکیده، فرصتی برای توسعه صادرات گل و گیاه


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ارکیده از پرفروش‌ترین گل‌های زینتی در جهان با ۸۰۰ جنس و ۲۵ هزار گونه و تنوع رنگی بسیار بالاست.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


اهمیت پرورش گل ارکیده در صنعت گل و گیاه امروز به جایگاهی رسیده که ۸ درصد تجارت جهانی گل و گیاه به پرورش گل ارکیده اختصاص پیدا کرده است و در کشور‌هایی مثل تایلند، استرالیا، سنگاپور، مالزی به صنعت میلیون دلاری تبدیل شده و نوع فالانوپسیس آن توانسته ۷۵ درصد بازار جهانی را از آن خود کند.

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها

ارکیده، تجاری‌ترین گل‌ها


توجه به گل ارکیده امروزه به تنهایی کالای صادراتی گل و گیاه کشورمان به بسیاری از کشور‌های حاشیه دریای خزر و خلیج فارس نیز است که می‌تواند سبب رشد و شکوفایی صنعت گل و گیاه کشور باشد.


گزارش از مرضیه عابد


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار