مزایای حيرت انگيز گریه کردن برای سلامتی/ گاهی خوب است کمی اشک بریزیم!

گریه کردن پاسخ طبیعی افراد به فوران احساساتشان از جمله غم، اندوه، شوق، و ناامیدی و درماندگی است؛ اما آیا گریه کردن مزایایی هم برای سلامتی فرد دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گریه کردن کاری غیر معمول نیست و هر دو جنس، چه زن و چه مرد، بیش از آنچه که دیگران تصور می کنند، می گریند. مطابق آماری که در آمریکا گرفته شده، زنان به طور میانگین ۳/۵ ساعت در ماه و مردان ۱/۹ ساعت در ماه گریه می کنند. در این نوشتار، دلایل گریه کردن افراد و مزایای آن توضیح داده شده:

ریزش اشک از چشم انسانها، سه دلیل دارد:
محافظت از چشم با اشک پایه‌ای: مجراهای اشک، پیوسته قطرات اشک را که مایعی آنتی‌باکتریال و غنی شده از پروتیین است ترشح می کنند. این مایع چشمها را با هر بار پلک زدن شخص، مرطوب نگه می دارد.

واکنش غیر ارادی به عوامل خارجی: این اشکها به دلایل بروز آلرژی و عوامل آزاردهنده چشم، مثل باد، دود سیگار یا پیاز به منظور تمییز کردن سطح چشم و حمایت از چشمها ایجاد می شوند.

بروز احساسات: این اشکها در پاسخ به احساسات گوناگون جاری می شوند و نسبت به دو نوع دیگر دارای سطح بالایی از هورمون های استرس زا هستند.
وقتی کسی درباره گریه کردن صحبت می کند، معمولا منظورش، همین گریه های احساسی است.

مزایای گریستن:


افراد اگر به گریستن به عنوان نشانه ای از ضعف نگاه کنند، ممکن است سعی کنند گریه هایشان را سرکوب کنند و جلوی آن را بگیرند، اما محققان می‌گویند چنین کاری به معنی از دست دادن تعداد زیادی از مزایا و منافع آن است. آنها این مزایا را چنین بیان می کنند:

۱- اثر آرام بخش و تسکین دهنده ای دارد
مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که گریه کردن می تواند اثر خودتسکینی مستقیم روی افراد داشته باشد چراکه بر اساس همین مطالعات، گریه سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می‌سازد که به افراد برای آرام شدن کمک می کند. خودتسکینی، هنگامی اتفاق می افتد که افراد احساسات خود را مهار کرده، دلواپسی و درماندگی خود را کاهش داده و خودشان را آرام می کنند.

۲-در جلب توجه و حمایت دیگران موثر است
گریه کردن در درجه اول یک رفتار اتصال دهنده است؛ بدین معنی که سبب جلب حمایت و احساس همدردی اطرافیان می شود.
براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته، مشخص شده است که  گریه کردن می‌تواند سبب ایجاد همدردی بین افراد، و همچون رفتاری اجتماعی و درونی تلقی شود.

۳-تقویت روحیه و کمک به تسکین دردها
گریه کردن می تواند به بالا بردن روحیه افراد کمک کرده، باعث شود آنها احساس بهتری داشته باشند.
تحقیقات نشان داده اند که اشکهای احساسی به منظور ایجاد آرامش یا خودتسکینی، اکسیتوسین و اندروفین آزاد می کنند. این عناصر شیمیایی افراد را وامی‌دارد به احساس بهتری دست یابند و از دردهای حسی و فیزیکی فراغت یابند؛ به این دلیل است که گریه کردن می تواند به کاهش درد و رنج فرد کمک کند و احساسی خوب را در او تقویت کند.

۴--دفع سموم از بدن و فرونشاندن استرس و نگرانی
اشکهایی که افراد در مواقع استرس و نگرانی می ریزند، حاوی هورمون های استرس و عناصر شیمیایی دیگر است. محققین بر این باورند که گریه می تواند سطح این عناصر شیمیایی در بدن را طوری کاهش دهد که در پی آن از میزان استرس هم کاسته شود.

۵-کمک به خواب بهتر
یافته‌های مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شده، نشان داد که گریه می تواند به نوزادان برای داشتن خواب بهتر کمک کند. اینکه گریه همین اثر را بر بزرگسالان دارد یا نه در دست تحقیق است اما آنچه بدیهی است، اثرات مفید آن در افزایش روحیه، تسکین درد و ایجاد آرامش برای داشتن خوابی بهتر و راحت‌تر است.

۶-مبارزه با باکتری ها
گریه به از بین بردن باکتری ها کمک می کند و چشمها را تمیز نگه می دارد. اشک حاوی مایعی به نام لیزوزیوم است. این آنزیم در سفیده تخم مرغ، آب دهان و اشک چشم وجود دارد و می تواند با شکستن دیواره برخی باکتری ها آنها را نابود کند.
طبق نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۱ مشخص شده است که لیزوزیوم خواص آنتی میکروبی قوی دارد و می تواند در کاهش ریسک ابتلا به سیاه زخم نیز موثر باشد.

۷-بهبود بینایی و کاهش تاری دید
اشکهای محافظتی یا پایه‌ای که با تحریک عوامل خارجی ایجاد شده و با هر بار پلک زدن شخص جاری می شوند، به مرطوب ماندن چشمها کمک می کنند و از غشای مخاطی چشم در برابر خشک شدن و در نتیجه، بروز تاری دید محافظت می کنند. وقتی غشای مخاطی چشم خشک می شود و دید افراد تار می شود، اثرات روان کنندگی این اشکها به وضوح دید افراد کمک خواهد کرد.

نشانه‌هایی از احتمال اختلال

با وجود مزایای ذکر شده فوق، گاهی اوقات، گریه های مکرر هرروزه می توانند نشانی از احتمال ابتلا به اختلالات و بیماریهای روانی همچون درجاتی از افسردگی یا دیگر مشکلات روحی باشند. اغلب مواقع، این موارد از گریه هایی شناخته می‌شوند که خیلی زیاد و به دلایل نامعلوم یا بی دلیل اتفاق می افتند به طوری که فعالیتهای روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین غیر قابل کنترل به نظر می‌رسند.
چنین گریه‌هایی ممکن است علامتی از مشکلات زیر باشند:
-عدم تمرکز، فراموشی و نداشتن قدرت تصمیم گیری
-احساس خستگی مزمن یا از دست دادن انرژی
-احساس گناه، بی فایده بودن و بیچارگی
-احساس بدبینی و ناامیدی
-خواب مشوش و مغشوش یا زیاد
-کم خوابی بیش از حد
-تحریک پذیری، تندخویی، زودرنجی، نا آرامی و بی قراری
-لذت نبردن از چیزهایی که قبلا لذتبخش و شادی آور بودند
-پرخوری یا کم خوری
-درد غیر قابل توضیح یا گرفتگی عضلات و اسپاسم های عصبی
-مشکلات گوارشی و سوءهاضمه که با رسیدگی های مداوم فقط به صورت مقطعی درمان می شوند و پس از مدتی دوباره عود می کنند
-افکار مرتبط با خودکشی یا آسیب رساندن به خود

در صورت مشاهده هر یک از علایم فوق، بهترین راه، مراجعه به پزشک یا روانشناس و صحبت با اوست.
نتیجه اینکه گریه کردن در حد معمول، چون پاسخ طبیعی بدن انسان به احساساتش محسوب می‌شود، مزایا و فوایدی دارد که در این نوشتار ذکر شد اما اگر به طور مکرر، غیرقابل کنترل و همراه با علایم افسردگی باشد حتما باید با مراجعه به پزشک و روانشناس به درمان مشکل روی آورد.

منبع:سلامت آنلاین

انتهای پیام/

آیا می‌دانید گریستن چه وقت خوب و چه هنگام بد است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
گریه برای امام حسین ذخیره قبرمی باشد
Iran (Islamic Republic of)
محمدزبیر
۱۵:۲۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
درمورد خنده بیشتر بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
یه آرام بخشه
Iran (Islamic Republic of)
یکتا
۱۶:۰۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
یکی دو هفته پس سرم درد میکرد و دارو دکتر تأثیری نداشت تا اینکه بخاطر یک مسأله ای گریه کردم همونجا بعد از گریه کردن کلا دردم تموم شد ...بنظرم گریه ماهی یکبار اونم مفصل چیز خوبیه و تأثیرات مثبت زیادی داره
Iran (Islamic Republic of)
پر از درد
۰۴:۳۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
کارم شب و روز شده گریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
چه بگویم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
وقتی گریه میکنم لبخند مهربونه خدارو حس میکنم
Iran (Islamic Republic of)
زینعلی
۲۰:۳۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
گریه بر هر درد بی درمان دواست
چشم گریان چشمه فیض خداست
یا علی
آخرین اخبار