سی ان ان:

پیش‌بینی می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران را تایید نکند

شبکه خبری سی ان ان پیش‌بینی کرد رئیس‌جمهور آمریکا در چند ساعت آینده موضع سختی را در برابر ایران اتخاذ کند.

پیش‌بینی می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران را تایید نکندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مقامات ارشد آمریکا می گویند ترامپ آماده است از ادامه تایید توافق هسته‌ای ایران سر باز زند. این اقدام احتمالی ترامپ حرکتی راهبردی یا تلاشی دیگر برای از بین بردن آثار به جای مانده از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ارزیابی می‌شود.

رابین کرنر، خبرنگار سی ان ان، در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت. در ابتدای این گزارش به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره شد که گفت: «توافق هسته ای ایران یکی از یکطرفه ترین قراردادهایی است که آمریکا وارد آن شده است. در حقیقت این توافق مایه شرمساری است».

خبرنگار سی ان ان در ادامه گفت دولت آمریکا سال 2015 به همراه پنج کشور دیگر توافق مهمی با ایران امضا کرد تا بر اساس آن برنامه هسته ای ایران محدود شود و در مقابل تحریم هایی معادل بیش از صد میلیارد دلار که علیه ایران اعمال شده بود لغو شود. اما اشکالی در این کار به وجود آمد. کنگره قانونی به تصویب رساند که بر اساس آن رئیس جمهور آمریکا باید هر 90 روز یک بار توافق هسته ای را مورد تایید قرار دهد. این ضرب الاجل روز یکشنبه فرا می رسد. ترامپ هم چندی پیش در نشستی که مقامات ارشد دولت آمریکا هم در آن حضور داشتند به خبرنگاران گفت: «به زودی در مورد ایران خبرهایی خواهید شنید».

ترامپ در سخنان خود اشاره کرده است که دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد؛ زیرا به نظر او برجام توافق بدی است که آزمایش های موشکی را شامل نمی شود. ترامپ همچنین ادعا می کند که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند نبوده است هر چند که آژانس بین المللی انرژی اتمی خلاف این را می‌گوید.
با این حال برخی مقامات ارشد آمریکایی به ترامپ توصیه کرده اند توافق هسته ای ایران را کنار نگذارد. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در این باره گفت: «با توجه به نبود نشانه هایی از نقض توافق‌نامه، رئیس جمهور باید در مورد باقی ماندن در برجام بررسی هایی انجام دهد». سایر کشورهایی که به همراه آمریکا توافق هسته ای را امضا کردند، با این نظرات موافق هستند و می گویند منافع توافق هسته ای از نتایج خروج آمریکا از آن بیشتر است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، در این باره گفت: «نگرانی مهم ما این است که اگر آمریکا توافق هسته ای ایران را رد کند، شرایط از لحاظ امنیتی بدتر خواهد شد». سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هم گفت: «فکر می کنیم این برنامه واقعا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جامعه بین المللی است و اجرای آن کمک بزرگی به تقویت برنامه های موجود در زمینه منع اشاعه هسته ای خواهد بود».

در ادامه گزارش سی ان ان آمده است ایران می گوید مذاکره مجدد در باره برجام در کار نخواهد بود. حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور، ماه گذشته در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا هشدار داد به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشد. روحانی گفت: «اگر مقامات جدید دولت آمریکا فکر می‌کنند با نقض توافق هسته ای به ایران فشار وارد می کنند، می توان گفت در معاملات سیاسی خود کاملا دچار اشتباه شده اند».

خبرنگار سی ان ان در ادامه گفت: اگر ترامپ تصمیم بگیرد تایید خود را از توافق هسته ای ایران بردارد، کنگره باید گام بعدی را اتخاذ و ظرف مدت شصت روز اعمال دوباره تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بررسی کند.

 

انتهای پیام/

پیش‌بینی سی ان ان درباره موضع‌گیری ترامپ در قبال برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار