وحدت عملی در مسیر کربلا دیده می‌شود/بهاری اربعین

حجت الاسلام و المسلمین بهاری گفت: جریان اربعین را می‌توان یک حرکت سیاسی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس امور دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: قطعا جریان اربعین را می‌توان یک حرکت سیاسی دانست که در طی چند روز اتفاق می‌افتد و این حرکت داری ابعاد مختلف، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی است. در بعد سیاسی، طبق تعریف امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره، اهل بیت (ع) سیاست گذار همه عالم و رکن همه کشورها و همه جامعه هستند که اربعین نشانه‌ای از آن است.

وی با اشاره به اینکه در راهپیمایی اربعین، افرادی از ادیان مختلف حضور دارند، بیان کرد: شیعه و سنی و مسیحی و سایر ادیان در کنار یکدیگر، همه زیر یک پرچم گرد هم می‌آیند و به عالم اعلام می‌نمایند که با حسین بن علی (ع) می‌شود مسیر ظلم ستیزی و ایستادگی را پیمود و به سمت هدف نهایی که رهایی از ظلم شیاطین و رسیدن به پروردگار عالم است، حرکت کرد؛ قطعا اربعین فرصتی است تا به کسانی که به کشورهای اسلامی و منابع آن‌ها چشم طمع دارند هشدار دهیم که ما می‌توانیم این سیل خروشان را علیه آنان به‌ پا کنیم.

حجت الاسلام بهاری در خصوص نقشی که اربعین در خودسازی افراد دارد، افزود: اربعین درس عبادت و بندگی را به معنای واقعی به همه می‌آموزد؛ افرادی که با پای پیاده این مسیر را طی می‌کنند و آنان که به زائران اباعبدالله الحسین (ع) خدمت می‌نمایند، اگر این اتفاق را به عنوان یک امتحان در دل های خود طی کنند، در بسیاری از مسائل زندگی نیز می‌توانند با همین روش به هدف برسند. در روایات آمده است که زیارت اهل بیت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) با پای پیاده، باعث خودسازی و افزایش تقوا می‌گردد و رذائل را از بین خواهد برد. طی کردن این مسیر، مانند سوهان بر ناخالصی‌های روحی و جسمی کشیده می‌گردد و عیوب را از بین می‌برد، بنابراین از فرصت اربعین می‌توان برای رشد و خودسازی استفاده کرد.

این سخنران و کارشناس مذهبی خاطره‌ای را از سفر اربعین خود، اینگونه نقل کرد: بنده، تجربه شش سفر اربعین را داشته‌ام و با جمعیت زیادی از کشور های مختلف برخورد کرده‌ام. در اربعین سال گذشته با پنج جوان فرانسوی که دو نفر از آنان سنی بودند برخورد نمودم و از آنها دلیل آمدنشان را پرسیدم که در جواب من اینگونه پاسخ دادند: «حسین بن علی (ع) یک نماد بین المللی است و فقط متعلق به شیعیان نیست و هر آزادی خواهی که بخواهد درس آزادگی را بیاموزد باید این مسیر را تجربه کند.» هم چنین با زائری از کشور روسیه آشنا شدم که پس از تشرف به دین مبین اسلام، جمعیت زیادی را با خود به این همایش عظیم آورده بود تا آنها نیز این وحدت عملی که در مسیر کربلا دیده می‌شود را ببینند.

وی افزود: در راهپیمایی عظیم اربعین، به غیر از امت مسلمان، افرادی از ادیان مسیحی و زرتشتی و دین های دیگر قابل مشاهده‌اند که همه آنان یک جمله «لبیک یا حسین (ع)» را فریاد می‌زنند و مسیر را نه بر حسب عادت بلکه با عزم راسخ و اعتقادی قوی طی می‌نمایند و این اتفاق می‌تواند باعث انسجام گسترده ای شود.

حجت الاسلام بهاری در رابطه با تأثیر راهپیمایی اربعین در تقویت اتحاد بین مسلمین گفت: در طی چند سال، جمعیت زائران از 5 میلیون به بالای 20 میلیون نفر رسیده است و چه وحدتی بالاتر از اینکه در یک شهر کوچک، این جمعیت انبوه به راحتی اسکان داده می‌شوند و هر کس با همه توان و با هرچه که دارد از زائران استقبال می‌نماید. مردم عراق، که سالهاست به خوبی از زائران امام حسین (ع) میزبانی می‌نمایند، خدمت به زائران را شرف خود می‌دانند و اینگونه به حضرت زهرا تعهد می‌دهند: «ابد ولله ما ننسی حسینا» و اعلام می‌کنند که یا فاطمه الزهرا (س) ما حسین (ع) تو را  فراموش نخواهیم کرد. و این موضوع نشان دهنده  اتحادی بی نظیر است که از ثمرات اربعین حسینی می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به سخنی از کشیک مسیحی در رابطه با نقش وحدت آفرین امام حسین (ع) بیان کرد: آنتون بارا، اندیشمند مسیحی در اربطه با اباعبدالله الحسین (ع) اینگونه می‌گوید: «اگر حسین از آنِ ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می‌افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا می‌کردیم و مردم را با نام حسین (ع) به مسیحیّت فرا می‌خواندیم.»

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اربعین ، عاشورا ، کربلا ، نجف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.