معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

ارزش غذای نان های تیره رنگ بیشتر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: امروز تصورات مردم استفاده از نان سفید است و این در حالیست که نان تیره رنگ ارزش تغذیه‌ای بیشتری دارد البته منظور از نان تیره، نان برشته و تیره نیست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  رضا سپهوند، معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: چند سالی است که غنی‌سازی آرد در دستورکار قرار گرفته و در سطح تولید آرد کار‌هایی که لازم بوده انجام شده است.

وی ادامه داد: برای انواع نان‌ها آرد‌های مختلفی با درصد سبوس موردنظر قرار گرفته است.

سپهوند گفت: میزان سبوس‌گیری در نان لواش، سنگک، بربری و... مشخص شده به عنوان نمونه درصد سبوس در نان لواش ۱۰ و در نان سنگک ۷ درصد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: دستگاه متولی سبوس‌دار کردن آرد مشخص نیست و به همین دلیل در توزیع آرد به نانوایی‌ها مشکل داریم.

وی افزود: امروز تصورات مردم استفاده از نان سفید است و این در حالیست که نان تیره رنگ ارزش تغذیه‌ای بیشتری دارد البته منظور از نان تیره، نان برشته و تیره نیست.

سپهوند با بیان اینکه میزان سبوس در سنگک ۷ درصد باید باشد و پیشنهاد می‌شود، تصریح کرد: نان سبوس دار از لحاظ سلامت و تغذیه از ارزش بیشتری برخوردار است البته در مواردی دیده می‌شود که از آرد ۱۸ درصد برای سنگک و لواش استفاده می‌شود که متأسفانه ارزش غذایی نان را کاهش می‌دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سبوس در بحث گوارش بسیار حائز اهمیت است چراکه سبوس می‌تواند آب لازم را جذب و در هضم غذا و رفع یبوست مؤثر باشد.

وی در ادامه گفت: دستگاه‌های متولی باید بر وضعیت نانوایی‌ها اهتمام ویژه داشته و در قالب گشت مشترک روی این مسأله نظارت کافی صورت گیرد.

انتهای پیام/د

نان تیره رنگ ارزش تغذیه‌ای بیشتری دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار