معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم ؛

افراد جویای کار منتظر شغل های دولتی نباشند

فرصت های شغلی در بخش دولتی دیگر پاسخگوی جوانان جویای کار در استان قم و سایر نقاط کشور نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛  معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم در خصوص روش های دست یابی به آمار بیکاری در استان قم گفت: همان طوری که در کشورهای پیشرفته دنیا مرسوم است در ایران و به تبع آن در استان قم نیز نرخ بیکاری بر اساس روش نمونه گیری از جامعه آماری مورد نظر با درصد خطای بسیار پایین انجام می گیرد.
محمد جواد شاکر آرانی، ادامه داد: برای پاسخ به این سوال که چه تعداد بیکار در شهر قم وجود دارد ابتدا باید تعداد نیروی کار به صورت کلی مشخص شود و بعد از آن بدانیم این افراد چه حجم از کار و تولید ثروت را برعهده دارند.
وی با اشاره به این که در بررسی های آماری میزان ساعت کار مهم است نه مساله تامین معیشت، گفت: بیکار در تعریف های آماری به شخصی گفته می شود که در هفته حتی یک ساعت کار هم انجام نداده باشد.
این کارشناس حوزه اشتغال، افزود: بررسی های آماری نشان می دهد 33 درصد بیکاران در استان قم تحصیلات دانشگاهی و 40 درصد تحصیلات زیر دیپلم دارند.
شاکر آرانی با اشاره به وضعیت بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان قم، ادامه داد: بیکاری در میان تحصیل کرده های مقاطع کاردانی و کارشناسی بیش از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.
وی با بیان این که کسب درآمد لزوما با سطح مدرک تحصیلی هماهنگی ندارد، گفت: بسیاری از کارهای خدماتی که در استان قم نیز فرصت های شغلی متعددی ایجاد کرده، نیازی به مدارک دانشگاهی بالا ندارد و جوانان استان با فعالیت در این شغل ها می توانند معیشت خود را تامین کنند.
وی افزود: افراد جویای کار باید از هر فرصتی برای ورود به بازار کار و کسب معیشت استفاده کنند و منتظر پیدا کردن شغل های دولتی نمانند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم ادامه داد: نهادهای آموزشی کشور همچون آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مسئولیت اجتماعی خود وظیفه دارند، طرح های مهارت آموزی و آشنایی با فضای کسب و کار را در اولویت برنامه های آموزشی خود قرار دهند.
وی همچنین بیان کرد: نرخ بیکاری در استان قم در تابستان امسال 10.2 درصد بوده که با توجه به آمار 11.4 درصدی بیکاری قم در تابستان سال گذشته، این آمار 1.2 درصد کاهش داشته است.

  هدفگذاری برای ایجاد 16 هزار شغل در قم طی سال جاری

استاندار قم نیز در هفتمین جلسه کارگروه اشتغال استان قم که هفته جاری برگزار شد، با اشاره به این که ایجاد 16 هزار فرصت شغلی در سال جاری برای قم هدفگذاری شده است، افزود: با اقدام های صورت گرفته نرخ بیکاری در استان سیر نزولی دارد ولی شرایط کنونی همچنان راضی کننده نیست و باید هماهنگی و تلاش مضاعفی برای ایجاد اشتغال در استان صورت گیرد.
سید مهدی صادقی، اهتمام جدی دستگاه های اجرایی بر جذب و تامین حداکثری اعتبارات طرح های اشتغالزایی دولت در قم را خواستار شد و ادامه داد: جذب سرمایه و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی از جمله اولویت های نخست مسئولان استان است.
استاندار قم گفت: تلاش شورای هماهنگی بانکی استان، کوتاه سازی فرایند پرداخت تسهیلات رونق تولید است، چراکه مبنای طرح های اشتغالی، منابع بانکی است.
وی هماهنگی و همگرایی بانک های استان قم را بیش از گذشته اعلام کرد و گفت: بانک های استان بهتر و هماهنگ تر از گذشته نسبت به پرداخت تسهیلات رونق اشتغال در قم عمل کرده و چشم انداز ایجاد اشتغال در استان را روشن تر از گذشته فراهم می کند.
وی توجه به مشاغل روستایی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: مشاغل روستایی و نیز گردشگری در روستاها به دلیل ایجاد اشتغال پایدار مورد توجه و حمایت جدی همه مسئولان استان قرار گیرد.
استاندار قم، ایجاد زیرساخت و اعتماد سازی را 2 رکن مهم برای جذب سرمایه بخش خصوصی برشمرد و بیان داشت: باید فرآیند و زیرساخت های لازم برای حضور بخش خصوصی در عرصه اشتغالزایی استان فراهم شود.

 پیش بینی ابلاغ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد شغل

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم نیز در گفت و گویی با اشاره به برنامه دولت در زمینه اشتغال افزود: دولت برای اشتغال در سال جدید و تا پایان برنامه ششم توسعه، کارهای زیادی را تعریف کرده که از جمله آنها طرح فراگیر اشتغال، توسعه اشتغال روستایی و کارورزی اشتغال جوانان در چارچوب هماهنگی کشوری و استانی می باشد.
سید حسن رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته از نظر بودجه، رقم تسهیلاتی که برای قم در زمینه اشتغال و رونق تولید در نظر گرفته شد، 250 میلیارد تومان بود، ولی پیش بینی می شود امسال 900 تا هزار میلیارد تومان تسهیلات به ما ابلاغ شود که در این صورت باید بالغ بر 800 میلیارد تومان آن را جذب و چهار برابر سال گذشته نیز ایجاد اشتغال کنیم.

 ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در طرح کارورزی

همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم در گفت و گویی افزود: دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور 300 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده که سهم قم از این اعتبار، پنج هزار و 60 میلیارد ریال است که باید تلاش لازم برای جذب این اعتبار صورت گیرد.
مصطفی کاویانی، آمار اشتغال ایجاد شده استان قم در سال گذشته بدون احتساب بخش مسکن را 10 هزار و 886 فرصت شغلی اعلام کرد و ادامه داد: با اعتبارات تخصیص داده شده و برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی می شود در سال 1396 کل فرصت های اشتغال استان قم بدون احتساب بخش مسکن حدود 12 هزار و 492 فرصت شغلی باشد.
وی بیان کرد: 12 اولویت سرمایه گذاری از جمله گردشگری، صنایع دستی، فناوری اطلاعات، صنعت فرش، سوهان و سوغات، تولید و عرضه محصولات فرهنگی، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع پوشاک و منسوجات، خدمات حمل و نقل عمومی، صنایع چوب، مبلمان و درودگری، تولید لوزام خانگی و قطعه سازی و نیز صنایع غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی در کارگروه اشتغال استان در مردادماه امسال به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به این که بخش زیادی از بیکاران کشور مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است، طرح کارورزی فارغ التحصیلان به منظور افزایش قابلیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اجرایی شده که برای ایجاد اشتغال و به کارگیری فارغ التحصیلان در واحدهای تولیدی مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم افزود: 90 واحد پذیرنده کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در قم وجود دارد که تا کنون 2 هزار و 540 تن در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد تنها 594 تن دارای شرایط لازم بوده که تا کنون 13 فقره قرارداد در این زمینه منعقد شده است.
وی ادامه داد: سهیمه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در طرح کارورزی 150 هزار تن است که سهم استان قم ایجاد اشتغال برای یک هزار و 755 تن از فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در این راستا سهم دستگاه های اجرایی به تفکیک تعیین شده است.
وی افزود: برای مهارت آموزی برای ورود به بازار کار، کاهش هزینه جذب نیرو و استفاده از ظرفیت های بنگاه های اقتصادی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در کشور اجرایی شده که سهمیه استان قم از سهم پنج هزار تنی اشتغال کشور در این بخش 650 تن است که تا کنون 138 مهارت آموز به واحدهای صنفی معرفی شده اند.
بیش از 2 هزار تعاونی در قم به ثبت رسیده که از این تعداد یک هزار و 77 تعاونی فعال با عضویت 877 هزار و 574 تن وجود دارد که در سال 95، تعاونی های قم زمینه اشتغال بیش از 24 هزار تن را فراهم کردند.

انتهای پیام/ت

منتظر پیدا کردن شغل های دولتی نمانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار