اصول تغذیه سالم را بدانیم

رعایت اصول تغذیه سالم برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان لنده، گفت: بدن انسان برای رشد و تکامل به غذا و مواد مغذی نیاز دارد.


نوربخش عالیوند شعار امسال روز جهانی غذا را " تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت" عنوان کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد بیماری‌ها مخصوصا بیماری‌های مزمن ناشی از تغذیه نامناسب است و هر فرد باید سعی کند به طور منظم با رژیم شناسان و متخصصین تغذیه در ارتباط باشد.


وی ادامه داد: بیماری‌های مزمن مانند دیابت (قند خون)، فشار خون، بیماری‌های گوارشی، قلبی عروقی، مشکلات چربی خون، اختلالات کبدی، کلیوی و مشکلات پوستی با تغذیه نامناسب در ارتباط هستند و بیش‌ترین مرگ میر در جهان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.


کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده گفت: مصرف بیش از پنج سهم میوه و سبزی به صورت روزانه از مبتلا شدن به این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. (هر سهم سبزی معادل یک لیوان سبزی خام و هر سهم میوه معادل یک عدد میوه متوسط است.)


عالیوند با اشاره به اینکه مصرف روزانه دو تا سه فنجان لبنیات، ترجیحا از نوع کم چرب از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، توصیه کرد حداقل دو بار در هفته گوشت ماهی مصرف کنید، زیرا مصرف ماهی برای سلامت قلب و عروق لازم و مفید است.


وی مصرف حبوبات را به دلیل وجود فیبر و ویتامین برای سلامت معده، روده، قلب و عروق مفید دانست و ادامه داد: مصرف فست فود‌ها و غذا‌های آماده را کاهش دهیم، تا از افزایش بیماری‌های قلبی، چاقی و مسمومیت‌ها جلوگیری شود.


کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده با تاکید بر اینکه همه افراد باید در روز حداقل هشت لیوان مایعات مخصوصا آب بنوشند، گفت: نوشیدن مایعات باعث شادابی پوست، شستشوی مجاری ادراری و کاهش خطر سنگ کلیه، مجاری و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.


عالیوند با اشاره به نقش مادران در تنظیم رژیم غذایی خانواده افزود: به خانواده و بچه‌های خود استفاده نکردن از نمک دان بر روی سفره غذای خانواده و مصرف نکردن بیش از یک قاشق مربا خوری نمک (بسیاری از غذا‌ها خود حاوی نمک هستند) در طول روز را بیاموزیم.


وی تاکید کرد: نمک مورد استفاده از نوع یددار باشد، زیرا نمک زیاد باعث تخریب رگ‌های خونی، اختلالات قلبی عروقی و کلیوی می‌شود.


عالیوند با بیان اینکه چاشنی‌ها و روغن به میزان متعادل استفاده شود، گفت: میزان مصرف روغن‌های جامد و کره حیوانی مخصوصا در افراد سالمند به طور کلی محدود شود و از روغن‌های گیاهی به جای روغن‌های اشباع استفاده کنید.


وی در ادامه به بیماران قلبی عروقی، دیابتی، فشارخونی و اختلالات لیپیدی محدود کردن مصرف کله پاچه و روغن‌های حیوانی، استفاده از روغن زیتون و گوشت ماهی، مصرف گوشت سفید به صورت آب پز و کبابی و مصرف نکردن غذا‌های سرخ کردنی را توصیه کرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.