اصلانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فیلمسازان کوتاه از نظر تکنیک مستعد، نترس و جسور هستند

تورج اصلانی با اشاره به اینکه فیلمسازان کوتاه ایران از نظر تکنیک پیشرو هستند، گفت: آنها در زمینه تکنیک بسیار مستعد و جسور هستند.

فیلمسازان کوتاه از نظر تکنیک مستعد، نترس و جسور هستند تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری آثار سینمایی چون «فصل کرگدن» و «بغض» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن اشاره به اینکه عمق متون و کیفیت فیلمنامه‌ها در سینما کاهش یافته است، گفت: از زمانی که در سینمای جوان تعریف سلولوئیت یعنی هشت میلیمتری، 16 میلیمتری و 35 میلیمتری منسوخ شده، عمق متون کم شده است. متاسفانه کیفیت فیلمنامه‌ها به سطح آمده و لایه‌ها و تنوع قصه‌ها کمتر شده، اما ضعف و کمبود تکنیکی آن دوران برطرف شده است.

این فیلمبردار با سابقه سینمای ایران ضمن اشاره به اینکه آثار سینمای کوتاه مانند فیلم‌های بلند سینمای تجاری دسته‌بندی محدودی شده است، عنوان کرد: فیلم کوتاه نیز همچون آثار بلند سینمایی در دایره تکرار و دسته‌بندی می‌چرخد. اعتراف می‌کنم به لحاظ تکنیک سینمای جوان رشد کرده است. در مجموع جوانان فیلمساز حاضر تکنیک را بیشتر هضم می‌کنند و آثار سینمایی از نظر صدا، فیلمبرداری، ادیت و ویژوال رشد چشمگیری داشته است.

اصلانی همچنین در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: اساساً به دلیل محدود بودن ویترین سینمای ایران چه در فیلم بلند و چه سینمای کوتاه، در دایره قصه‌ها نباید انتظار شاهکار داشته باشیم. اکنون تخیل نیاز سینمای ایران هم در آثار بلند داستانی و هم در سینمای محروم از اکران یعنی فیلم های کوتاه و مستند است.

تورج اصلانی با بیان این موضوع که به نظرم سینمای کوتاه ما نسبت به سینمای بلند از نظر تکنیک بسیار جلوتر است، اظهار داشت: فیلمسازان آثار کوتاه به راحتی می‌توانند با استانداردهای جهانی رقابت کنند؛ اما سینمای بلند امکان رقابت محدودتری با سینمای امروز غرب دارند. فیلمساران کوتاه ایرانی به نسبت در زمینه تکنیک بسیار مستعدترند؛ چرا که نترس و جسور در حال تجربه هستند و اما ترس از تجربه‌های جدید در سینمای بلند می‌تواند تاثیرگذار باشد تا کسی سراغ آن نرود.

شایان ذکر است؛ سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار