مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

نفوذ عاشورا فراتر از مذهب تشیع بوده است

آیت الله اعرافی گفت:در شرایطی که محو و فراموشی در تاریخ و هضم و تحریف در جریان‌های مخالف و افکار انحرافی دو آسیب پیش‌روی نهضت عاشورا بود،ولی آسیبی به این نهضت وارد نشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی،مدیر حوزه‌های علمیه کشور،پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از منشور تربیت طلبه عصر انقلاب اسلامی مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد پنج برگزار شد، با اشاره به اختلاف مواضع انسان‌ها در حوادث و وقایع که به دو عامل تفاوت دیدگاه و تفاوت محیط برمی‌گردد، اظهار داشت: پرداختن به دیدگاه انسان‌ها در مواجهه با وقایع از دید معصومین(ع) متفاوت است چراکه عامل تفاوت نگاه در این بزرگان صفر است.

وی با بیان اینکه حرکت و قیام عاشورا کاملاً تمدنی و منطبق بر اصل اسلام بود، افزود: اصل قیام عاشورا آن بوده که منطقی در اسلام به نام منطق اموی ظهور پیدا کرد و تمام ابزارهای قدرت را به دست گرفت و اگر آن منطق بر اسلام حاکم می‌شد، قصه اسلام با شرایط فعلی متفاوت می‌شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه نفوذ عاشورا فراتر از مذهب تشیع بوده است، ابراز کرد: یکی از نکات مهم در موضوع عاشورا اندیشیدن برای ماندگاری این حرکت عظیم بود، در شرایطی که محو و فراموشی در تاریخ و هضم و تحریف در جریان‌های مخالف و افکار انحرافی دو آسیب پیش‌روی نهضت عاشورا بود، ولی آسیبی به این نهضت وارد نشد.

امام‌جمعه قم فاصله گرفتن از اصل نهضت عاشورا را یکی دیگر از آسیب‌ها دانست و گفت: یکی از نکات نگاه امام حسین(ع) به عدم تحریف و برنامه‌ریزی برای پسا عاشورا بود تا این حرکت عظیم به دست فراموشی نرسد.

وی عنوان کرد: با بیان اینکه نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در پیام‌رسانی نهضت کربلا بسیار برجسته بود،این موضوع هم از برنامه‌ریزی‌های بعد از عاشورا توسط امام حسین(ع) بود و همراهی زنان و بچه‌ها هم دیگر برنامه‌های ایشان بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به زوایای زندگی امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: اسارت و گریه‌های امام سجاد(ع) در صحنه‌های گوناگون، گریه‌های سیاسی برای عدم حذف عاشورا بوده و با این کار سعی در جلوگیری محو عاشورا داشته‌اند.

وی عدم مصادره عاشورا و عدم فراگیری در مسیر اشتباه را از برنامه‌های امام سجاد(ع) برشمرد و افزود: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه با نگاه عارفانه و عاشقانه با خداوند صحبت کرده است.

اعرافی با تأکید بر اینکه حوزه باید آگاه، بیدار و زمان‌شناس باشد، تصریح کرد: با مشاهده تاریخ حوزه‌های علمیه مشاهده می‌شود که کارهای ماندگاری توسط بزرگان حوزه انجام‌شده است، همچنین باید در حوزه‌های علمیه انسان‌هایی تربیت‌شده که نگاه عمیق و جامع برای بزنگاه‌های بزرگ داشته باشند.

وی با اشاره به نگاه مناسب در مدرسه علمیه شهید صدوقی اظهار داشت: باید در ترازی که مقام معظم رهبری برای حوزه‌های علمیه می‌پسندند حرکت کنیم و به‌دور از حواشی با تلاش زیاد در مسیر رفع نیازهای گام برداریم، چراکه وظیفه قطعی طلبه پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: طلاب باید متناسب با نیازها به تحصیل پرداخته و پاسخگو باشند و انسان‌هایی در حوزه موفق هستند که از خود عبور کرده و به دنبال نام، نشان و لقب نباشند.

انتهای پیام/ح

طلاب با توجه به نیازهای فعلی جامعه به تحصیل بپردازند/فاصله گرفتن از اصل نهضت عاشورا یکی دیگر از آسیب‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار