تیشه یار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افغانستان در اولویت سیاست همسایگی ایران قرار دارد

مدیر امور بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی گفت: افغاستان جزو کشورهایی است که در اولویت سیاست همسایگی ایران قرار دارد و گسترش همکاری بین ایران و افغانستان از اهمیت ویژه ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است.

افغانستان در اولویت سیاست همسایگی ایران قرار دارد«ماندانا تیشه یار»، مدیر امور بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افغاستان جزو کشورهایی است که در اولویت سیاست همسایگی ایران قرار دارد و گسترش همکاری بین ایران و افغانستان از اهمیت ویژه ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است.

وی در خصوص همایش امروز که با محوریت افغانستان و با حضور شخصیت هایی همچون حامد کرزی در تهران برگزار می شود اظهار داشت: نشست امروز از مجموعه سمینارهای بین المللی در مورد افغانستان است که امسال با همکای دانشگاه علامه طباطبائی و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به صورت مشترک برگزار می شود.

تیشه یار افزود: عنوان این سمینار «افغانستان سرزمینی برای همکاری های منطقه ای» است و از اندیشمندان و سیاست مداران افغانستان و همینطور کشورهای همسایه مانند پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، روسیه، ترکیه، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در این مراسم دعوت شده اند؛ مهمان ویژه این برنامه نیز «حامد کرزی»، رئیس جمهور پیشین افغانستان است.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: افغاستان جزو کشورهایی است که در اولویت سیاست همسایگی ایران قرار دارد و گسترش همکاری بین ایران و افغانستان از اهمیت ویژه ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است؛ از این رو وزارت امور خارجه تصمیم گرفته است که سومین دور همایش های مربوط به بررسی زمینه های همکاری در افغانستان را با حضور عالی ترین مقامات افغان و کشورهای همسایه برگزار کند.

وی تاکید کرد: پیوندهای فرهنگی و تاریخی عمیقی میان ایران و افغانستان وجود دارد که شاید کمتر نظیر آن را بتوان میان دیگر کشورها پیدا کرد. به ویژه اشتراک زبانی و حضور مهاجران افغانستانی در ایران که باعث شده فرهنگ ایرانی و فرهنگ افغانستانی بیش از پیش به هم متصل شده و پیوند بخورد و امروز می توانیم بگوییم که امنیت در افغانستان به عنوان امنیت در مرزهای شرقی ایران هم هست، بنابراین برای ایران اهمیت زیادی دارد که در افغانستان ثبات، امنیت و توسعه شکل بگیرد.

ماندانا تیشه یار در خصوص برگزاری گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان در قوس/ آذرماه سال جاری اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبائی پیشگام شکل گیری ابتکاری برای گفتگوهای فرهنگی میان دانشگاهیان ایرانی و افغانستانی بوده است. سال گذشته ما در آذر ماه 1395 در دانشگاه علامه طباطبائی میزبان بودیم و امسال دوستان افغانستانی میزبان شدند و قرار است این گفتگوها در کابل برگزار گردد.

وی در پایان گفت: بحث ویژه ای که امسال دنبال خواهیم کرد گفتگو در باب «مهاجرت» است و در این زمینه در کابل تبادل نظر خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار