هشدار دامپزشکی اردبیل در خصوص شیوع بیماری های تنفسی پرندگان

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همزمان با فرارسیدن فصل سرما در خصوص شیوع بیماریهای تنفسی پرندگان هشدار داده و بر حفاظت از پرندگان خانگی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای از مرغداران و صاحبان مزارع پرورش مرغ و نیز فعالان صنعت طیور استان خواست با تشدید ضوابط امنیت زیستی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود عوامل بیماریهای تنفسی طیور به فارم خود اتخاذ نمایند.

در این اطلاعیه خطاب به مردم نیز آمده است: با توجه به تجارب سالهای گذشته از آنجایی که پرندگان آبزی ، وحشی و پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود این بیماریها می باشند و قادرند بدون ابتلا به این بیماریها ویروس را تا مسافت های طولانی انتقال داده و طیور روستایی را نیز آلوده نمایند لذا انتظار می رود از هرگونه تماس مستقیم با این پرندگان و شکار آنها خودداری نموده و ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی از خرید طیور روستایی از بازارچه ها قبل از اطمینان از سلامت آنها خودداری نمایند.
این اطلاعیه ادامه داده است: در راستای پایش و مراقبت این بیماریها اداره کل دامپزشکی با ساماندهی گروههای بیماری یاب در سطح استان و نیز رابطین بهداشتی در روستاها تدابیر مراقبتی ویژه را اعمال نموده و عملیات نظارتی خود را تشدید کرده است.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تأکید کرده است که به منظور جلوگیری از بروز این بیماریها و ارتقای سطح سلامت جامعه ، مردم علاوه بر رعایت نظافت و بهداشت از خرید طیور زنده جداً خودداری نموده و گوشت مرغ مصرفی خود را به صورت بسته بندی کددار و استحصالی از کشتارگاههای صنعتی طیور تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از سلامت آنها کاملاً مطمئن باشند.

در هفته های اخیر نخستین گروههای پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر وارد تالاب های استان اردبیل شده اند.

 

انتهای پیام/ح

ورود نخستین گروه پرندگان مهاجر به تالاب های اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار