تویسرکانی خبر داد

کاهش 3 درصدی ازدواج در 6 ماهه نخست سال/ رشد 21 درصدی تعداد ممنوع‌الخروجی‌ها

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:در 6ماهه گذشته میزان طلاق 6درصد رشد و ازدواج 3درصد کاهش داشته است.

کاهش 3درصدی ازدواج در 6ماهه نخست سالبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری که امروز(شنبه)برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد یکی از سازمان هایی است که تمام مردم با آن در ارتباط هستند و تلاش می کند که سیاست های اقتصاد مقاومتی را که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را اجرا کند و برخی از خدمات سازمان ثبت مانند ثبت املاک و ثبت اختراعات را به مردم ارائه دهد.

وی افزود:در 6ماهه نخست امسال 53میلیون و 141هزار و 380خدمات ارائه شده که 12درصد افزایش داشته است.

ارائه 97 درصد خدمات از طریق سیستم های الکترو نیک

تویسرکانی با بیان اینکه97درصد خدمات از طریق سیستم های الکترونیک ارائه شده که باعث کاهش اشتباهات ثبتی و تخلفات شده است،افزود: یکی از مشکلات سازمان ثبت اشتباهات ثبتی بود.

وی بیان کرد:در پایان سال گدشته دفاتر املاک و دفاتر اسناد به عنوان دو جزء اصلی سازمان ثبت الکترونیکی شدند و دفاتری که بیش از 100سال اسناد در آن ثبت شده است حذف شدند و بیش از 10هزار نفر از کار دفتر  فارغ شدند .

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بحث آرشیو کردن و بستن درب بایگانی های عظیم سازمان ثبت از دیگر کارهایی بود که در این مدت انجام شده چرا که بایگانی های سازمان ثبت یکی از مراکز شکایات مردمی بود که نسبت به فایل کردن آنها اقدام کردیم و در حال حاضر بیش از 36میلیون برگ از اسناد اسکن شدند و برخی مراکز درب بایگانی های خود را بستند و اسناد ثبتی قدیمی در جریان کار نیست که این موضوع  باعث سرعت در کار و کاهش تخلفات شده است زیرا در گذشته گردش فیزیکی اسناد و گم شدن و در برخی موارد آتش سوزی مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کرد.

وی ادامه داد:کنترل ونظارت در دستور کار سازمان ثبت است که در 6ماهه گدشته از16هزار و 982مورد بازرسی از دفاتر اسناد و املاک داشتیم که این کار را 506بازرس انجام دادند.

تویسرکانی گفت: بازرسی ها 9درصد افزایش داشته که 15دفتردار از خدمت عزل دایم و 225نفر انفصال موقت شدند.

وی گفت:در 6ماهه گذشته 351هزار و 383ازدواج در کشور ثبت شده که 3درصد کاهش ازدواج داشته ایم و 87هزار و 389مورد طلاق ثبت شده که 6درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در شش ماهه گذشته 30 هزار و 914 میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده است که 72 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تویسرکانی بیان کرد: در این مدت 25 هزار و 816 شرکت ثبت شده است که 10 درصد کاهش نشان می‌دهد و 5 هزار و 856 موسسه غیرتجاری ثبت شده که 2 درصد رشد را نشان می دهد.

وی گفت: در پایگاه شناسه اشخاص حقوقی به 50 میلیون و 978 هزار و 638 استعلام پاسخ داده شده است.

رشد 17 درصدی ثبت اختراع در 6 ماهه نخست سال

وی افزود: در شش ماهه گذشته 2044 اختراع در کشور ثبت شده که 17 درصد رشد در ثبت اختراع  را نشان می دهد و در این مدت 13 هزار و 50 علامت و برند تجاری به ثبت رسیده است که یک درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در شش ماهه گذشته 2709 طرح صنعتی ثبت شده است که افزایش  14 درصدی را نشان می‌دهد همچنین 2434 مورد اظهارنامه ثبت بین‌المللی علائم تجاری ثبت شده است.

تویسرکانی بیان کرد: در رابطه با اجرای طرح کاداستر تمهیدات لازم را انجام دادیم و علاقمند بودیم بحث این طرح هر چه سریع‌تر جمع شود اما متاسفانه از سوی مجلس و دولت با بی‌مهری‌هایی در رابطه با تخفیف اعتبار و حذف برخی منابع مواجه شدیم.

وی گفت: در کشور 134 میلیون و 835 هزار و 576 هکتار اراضی ملی وجود دارد که برای 24 میلیون و 767 هزار و 699 هکتار آن سند مالکیت در سیستم کاداستر جانمایی شده، همچنین 107 میلیون نقشه منابع طبیعی در سیستم کاداستر تهیه شده است.

وی گفت: 8529 کیلومتر راه آهن کشور در سیستم کاداستر جانمایی شده و 25 هزار و 732 کیلومتر از حریم و تاسیسات راه آهن در این سیستم سند تهیه شده که امکان تجاوز به حریم راه آهن را از بین برده است همچنین برای 697 هزار و 695هکتار از بستر رودخانه ها و 429 هزار و 690 هکتار از حریم رودخانه سند مالکیت در سیستم کاداستر جانمایی شده که امکان تملک این اراضی را از طرف افراد سودجو از بین برده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: مدتی است که کانون وکلای دادگستری از سازمان ثبت تقاضا دارد موسسات حقوقی را که کار معاضدت حقوقی انجام می‌دهد را به وکلا بسپارد اما چنین موردی در قانون وجود ندارد و برای تاسیس موسسه حقوقی هیچ منع قانونی برای هیچ فردی در نظر گرفته نشده است.

تویسرکانی ادامه داد: اگر بنا باشد ما کار موسسات حقوقی را فقط به وکلای دادگستری واگذار کنیم نیاز به قانون جدیدی دارد اما امروز هر فردی که دارای اطلاعات حقوقی و یا لیسانس حقوقی باشد می‌تواند شرکت حقوقی ثبت کند.

وی در رابطه با مجوز ثبت شرکت‌ها گفت: هر فردی می‌تواند اقدام به ثبت شرکت کند و از نگاه بین‌المللی به منظور تسهیل برای فعالیت اقتصادی کمکی به بهبود فضای کسب و کار کشورها کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در شش ماهه گذشته 3942 نفر به دلیل بدهکاری بانکی ممنوع‌المعامله شدند که در این مدت 1293 نفر با پرداخت بدهی خود رفع ممنوع‌المعامله  شدند.

وی گفت: در این مدت 9093 نفر هم ممنوع‌الخروج شدند که این عدد نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد و 5017 با پرداخت بدهی خود رفع ممنوع الخروجی شده اند.

تویسرکانی بیان کرد: در شش ماهه گذشته بیشترین ازدواج‌ها در مردان در سن 25 تا 29 سال با میزان 38 درصد و در بین زنان بین سن‌های 20 تا 24 سال با 28 درصد بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: 24 درصد طلاق‌ها در مردان بین سنین 30 تا 34 سالگی و 21 درصد طلاق‌ها در زنان بین سنین 30 تا 34 سالگی رخ داده که بارزترین علت طلاق از طرف زوجین نداشتن تفاهم با 55.1 درصد، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و ترک زندگی مشترک بیان شده است.

تویسرکانی گفت: 10.7 درصد از طلاق‌ها در سه سال اول زندگی، 8.9 در سال‌های دوم و سوم و 4.3 طلاق‌ها در سال اول زندگی مشترک رخ داده است.

استان تهران رکورد دار نرخ طلاق در کشور

وی افزود: استان تهران با 18 هزار و 552 و میانگین 7 درصدی بالاترین نرخ طلاق را نشان می‌دهد و استان گیلان با 7 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 6 درصد،‌ مرکزی 3 درصد، بوشهر خراسان جنوبی و شمالی 1 درصد کاهش طلاق داشتند.

تویسرکانی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، فارس، گلستان، آذربایجان شرقی و زنجان رشد طلاق را در شش ماهه گذشته داشتند که آمارها نشان می‌دهد استان سمنان در شش ماهه گذشته 55 درصد، سیستان و بلوچستان 37 درصد و قم 24 درصد رشد طلاق را داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار