ثبت نام ۶۶ نفر در طرح سپاس

سرپرست واحد اهداکنندگان انتقال خون استان قزوین گفت: همزمان با راه اندازی طرح سپاس از دی ماه پارسال در استان، ۶۶ نفر ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مدرسی افزود:در این طرح سلول‌های بنیادی خونساز به افراد مبتلا به بیمار‌های خونی و بدخیمی خونی اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مشارکت در طرح سپاس ، بروشور‌هایی در این رابطه به اهدا کنندگان خون داده می‌شود تا در صورت تمایل در این طرح ثبت نام کنند.

سرپرست واحد اهداکنندگان انتقال خون استان گفت: در ارزیابی داوطلبان ، ۳۰ سوال در باره سلامت و بهداشت پرسیده می‌شود و این افراد مورد معاینات بالینی از جمله قد، وزن و فشار خون قرار می‌گیرند.

مدرسی گفت: پس از پر کردن فرم رضایت نامه، ۴ سی سی نمونه خون از داوطلب گرفته می‌شود و برای آزمایش و تعیین آنتی ژن‌های سازگاری بافتی به تهران ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت مشابه بودن آنتی ژن‌های سازگاری بافتی بیمار و داوطلب، پیوند سلول بنیادی خونساز انجام می‌شود.

سرپرست واحد اهداکنندگان انتقال خون استان گفت: البته قبل از انجام اهدا برای اطمینان از سلامت فرد داوطلب و مطمئن شدن ازمشابه بودن آنتی ژن‌های سازگاری بافتی، دوباره مراحل پرسش، معاینات و آزمایش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه مراحل اهدای سلول‌های بنیادی خونساز در تهران انجام می‌شود، گفت: برای اهدا یک نوع داروی G- csf به مدت ۵ روز به داوطلب برای ازدیاد سلول‌های بنیادی خون محیطی فرد تزریق می‌شود.

مدرسی گفت: روز ششم با استفاده از روش آفرزیس سلول‌های بنیادی خون محیطی از فرد داوطلب جمع آوری شده و پس از طی مراحلی به بیمار اهدا می‌شود.

وی ، داشتن سن ۱۸ تا ۵۰ سال، نداشتن بیماری‌های خونی، قلبی، کلیوی و کبدی و همچنین بیمار‌های عفونی مانند هپاتیت و ایدز و اعتیاد نداشتن به مواد مخدر را از شرایط ثبت نام در طرح سپاس بیان کرد.

به گفته سرپرست واحد اهداکنندگان انتقال خون استان، اطلاعات داوطلبان در مرکز سپاس به صورت محرمانه نگهداری می‌شود.

وی تاکید کرد: این طرح برای داوطلبان هیچ گونه هزینه‌ای ندارد.

سه روز اول هفته صبح ها نام داوطلبان این طرح در مرکز انتقال خون استان ثبت می شود .

انتهای پیام/

 

اجرای طرح سپاس در استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.