مسئول دبيرخانه بين المللی يزد حسينيه ايران از الگو شدن نخل برداری و برخی ديگر از آيين‌های عزاداری ويژه استان در برخی كشور ها از جمله هند و برخی كشورهای آفريقايی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سيدحسن حسينی  مسئول دبيرخانه بين المللی يزد حسينيه ايران از الگو شدن نخل برداری و برخی ديگر از آيين‌های عزاداری ويژه استان در برخی كشور ها از جمله هند و برخی كشورهای آفريقايی خبر داد.

حسينی در جلسه شورای مركزی حسينيه ايران كه به منظور ارزيابی تجمع 13 محرم يزد برگزار شد، از جمله اهداف تجمع هيئت‌ها در 13 محرم را همدلی و هم افزايی اجتماعی دانست و اظهار داشت: اينكه همه هيئت‌ها با يك نوحه، يك علم و يك هيئت به عزاداری بپردازند، اقدامی ارزشمند است.

وی با اشاره به اينكه در 13 محرم امسال اتفاقات خوبی رخ داد و شاهد نذورات ارزشمند هيئت‌ها بوديم، افزود: امسال سرپرست 96 كودك يتيم و بی سرپرست ازسوی هيئت‌های مذهبی به مدت يك سال بر عهده گرفته شد همچنين هيئت‌ها مبلغ 950 ميليون تومان بابت كمك به بيماران صعب العلاج، خدمات عام المنفعه و خدمات ورزشی با عنوان 13 محرم را بر عهده گرفتند.

مسئول دبيرخانه يزد حسينيه ايران همچنين برپايی 14 موكب پذيرايی از عزاداران حسينی در روز 13 محرم ازسوی هيئت‌های مذهبی يزد را از ديگر اتفاقات ارزشمندی دانست كه امسال در حاشيه اين تجمع بزرگ اتفاق افتاد.

حسینی در بخش ديگری از سخنان خود عنوان كرد: سبك عزاداری يزدیها اين قابليت را دارد كه برای ديگر استان‌ها الگو شود چنانكه امسال در استان‌های البزر و سيستان و بلوچستان و برخی كشورهای ديگر، شاخص‌ترين مراسم عزاداری يزد كه نخل‌برداری است، اجرا شده است.

حسينی يادآور شد: نخل‌برداری امسال در كشور هند و برخی كشورهای آفريقايی با الگوگيری از عزاداری يزدی ها اجرا شده است.

وی تاكيد كرد: بنابراين در يزد نبايد از سبك‌های ديگر استانها شود به ويژه سبك‌هايی كه مورد تاييد مراجع عظام نيست بر اين اساس نبايد بهانه به دست دشمنان اهل بيت (ع) داد و اقدام به برپايی مراسمی شود كه مورد وهن اسلام و تشيع باشد.

حسينی خاطرنشان كرد: معتقديم همچنان كه در بافت تاريخی يگان حفاظت مسئوليت محافظت از بافت تاريخی را بر عهده دارد، در بحث مباحث عاشورا و عزاداری ها هم بايد نهادی باشد كه مراسم عزاداری را آسيب شناسی كند و از اجرای مواردی كه منافی فرهنگ يزد است، جلوگيری كند.

در اين نشست مواردی از جمله سد معبر به دليل برپايی غرفه های پذيرايی در سطح شهر، مسدود شدن خيابان‌ها برای اجرای تعزيه، ذبح حيوانات در مكان‌های عمومی و در انظار مردم، مناسب نبود محتوا و آهنگ نوحه برخی هيئت‌ها، مسئله نظافت خيابان‌ها، استفاده از بعضی از علائم و نمادها از جمله آسيب‌های محرم امسال معرفی شد.

در اين نشست كه با حضور مسئول شورای هيئات مذهبی استان يزد، مسئول موسسه گسترش فرهنگ حسين (ع)، مسئول هیت رزمندگان استان، مسئول كانون بسیج مداحان استان ،مسول کانون مداحان وشعرای آیینی به عنوان اعضای شورای مركزی يزد حسينيه ايران برگزار شد، برخی روسای هيئت‌های مذهبی نیز به طرح ديدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام /ی

جلوگيری از موارد منافی فرهنگ يزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.