باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

غول ترسناک شبکه‌های اجتماعی در کمین خانواده‌های ایرانی

استفاده بی‌حد و اندازه افراد از شبکه‌های اجتماعی تبدیل به چالش بزرگی شده است که کانون گرم خانواده‌ها را به سردی می‌کشاند.

غول ترسناک شبکه‌های اجتماعی در کمین خانواده‌های ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  امروزه‌ حرف اول در تبادل اطلاعات را دنیای مجازی‌ و شبکه‌های اجتماعی‌ می‌زنند. نقش پررنگ فضای مجازی در جامعه درای تبعات مثبت و منفی برای مردم است به طوریکه‌ اگر استفاده‌ درست‌ و متناسبی‌ از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی‌  نشود در آینده‌ افراد دچار مشکلات‌ متعدد‌ی می‌شوند.

 بازی‌های رایانه‌ای همچون شبکه‌های اجتماعی‌ جذابیت‌های خاصی دارد‌ و کششی‌ را بین استفاده‌کنندگان‌ ایجاد می‌کند و همین مسئله باعث‌ می‌شود افرادی که وقت زیادی را با این شبکه‌ها و یا بازی‌های رایانه‌ای‌ سپری می‌کنند، به طور ناخودآگاه‌ از برنامه‌های روزمره‌ زندگی خود غافل شوند. اتلاف وقت یکی از مضرات استفاده بیش از حد از فضای مجازی است.

 در عصر ارتباطات‌ استفاد‌ه از فضای مجازی بسیاری از کارهای بشر را آسان کرده و از رفت‌ و آمدهای بی جهت‌ مردم در سطح شهر تا حد زیادی جلوگیری‌ می‌کند اما همین‌ فضا‌ و حتی‌ بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به نوبه خود مشکلات روحی و روانی‌ زیادی‌ را برای استفاده کنندگان‌ در دراز مدت‌ ایجاد‌ می‌کند و اگر‌ افراد‌ به موقع‌ از این فضا‌ و حتی‌ شبکه‌های اجتماعی‌ زمان استفاده‌شان را تنظیم‌ نکنند‌ در آینده‌ اسیر‌ این دنیای مجازی‌ و اینترنتی‌ می‌شوند.

ناتوانی در مدیریت زمان دلیل اعتیاد به فضای مجازی

در همین رابطه‌ جعفر‌ بای‌ آسیب‌شناس‌ اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اولین پدیده‌ای که افراد استفاده کننده‌ از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای با آن مواجه هستند مسئله‌ اعتیاد‌ و حتی اعتماد به این فضا است که یک نوع کشش را در میان آنها ایجاد می‌کند.

 وی بیان کرد: متأسفانه افراد و به خصوص کودکان به دلیل ناتوانی در مدیریت‌ زمان با فقدان‌ وقت‌ مواجه شده و از زندگی روزمره‌ خود بازمی‌مانند و به طور کلی‌ وقتشان‌ تلف‌ می‌شود.

 بای‌ با بیان اینکه‌ در فضای مجازی و حتی‌ بازی‌های رایانه‌ای دسته‌بندی مطالب و محتوا وجود ندارد، افزود: شبکه‌های اجتماعی و حتی‌ بازی‌های رایانه‌ای هیچگونه‌ دسته‌بندی‌ یا طبقه‌بندی محتوایی ندارند و همین امر سبب سرگردانی‌ استفاده‌کنندگان‌ از این شبکه‌ها می‌شود.

 محتوای فضای مجازی در  با سن کودکان و نوجوانان 

وی در خصوص استفاده بهینه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌، گفت: شبکه‌های اجتماعی‌ و بازی‌های رایانه‌ای متناسب‌ سن کودکان و حتی همه جوانان‌ نیست و همین مسئله‌ باعث‌ آسیب‌های روحی‌ به آنها و به صورت ناخودآگاه باعث‌ تحریک‌ هیجاناتشان‌ می‌شود.

 این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه‌ کودکان‌ و بزرگسالان‌ مهارت‌ کافی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ندارند، ادامه داد: به دلیل متناسب نبودن شبکه‌های اجتماعی‌ و حتی بازی‌های رایانه‌ای با نیاز همه افراد جامعه، مشکلات‌ متعددی‌ بوجود می‌آید که باعث ایجاد آسیب‌های جدی می‌شود.

 بای‌ عنوان کرد: همه مطالب شبکه‌های اجتماعی‌ و بازی‌های رایانه‌ای باعث انتقال علوم مثبت به کاربران  نمی‌شود به همین دلیل استفاده‌کنندگان از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با چالش‌های متفاوتی‌ روبرو‌ می‌شوند.

 ناهنجاری های خانوادگی  نتیجه مهارت نداشتن در استفاده از شبکه‌های اجتماعی

وی یادآور شد: گاهی اوقات شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌های رایانه‌ای از خط قرمزها‌ می‌گذرند به همین دلیل ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های خانوادگی‌ هستند. نداشتن مهارت‌های لازم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مشکل بزرگ و اصلی افراد در دنیای امروزی است.

 ضرورت نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی بوسیله والدین

 مهدی بیرشک‌ روانشناس‌ خانواده  در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای گفت: والدین‌ باید به نحوه استفاده کودکان از فضای مجازی نظارت داشته باشند زیرا استفاده نادرست‌ باعث ایجاد مشکلات گوناگونی‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از شبکه‌های‌ اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، افزود: نظارت بر دنیای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی‌ بسیار‌ مفید است زیرا مطالب برخی از سایت‌ها متناسب‌ با سن کودکان و حتی جوانان نیست و استفاده نادرست‌  از فضای مجازی باعث بر هم ریختن‌ کانون گرم خانواده‌ می‌شود.

بیرشک عنوان کرد: خانواده‌ها باید ارتباط خوبی با فرزندانشان‌ داشته باشند و به طور نامحسوس‌ مراقب‌ استفاده آنها از شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌های رایانه‌ای شوند و همچنین با راهنمایی‌هایشان‌ خط مشی‌ درستی را برای فرزندان و حتی جوانان‌ تعیین کنند.

 کم تحرکی  و انزوا نتیجه استفاده زیاد  از شبکه‌های اجتماعی 

 وی بیان کرد: استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌های رایانه‌ای باعث شده تا کودکان و حتی بزرگسالان‌ دچار کم‌تحرکی‌ شدید‌ بشوند‌ و ارتباطشان‌ با اعضای خانواده و یا هم سن و سال‌هایشان‌ به شدت کاهش پیدا می‌کند.

بیرشک‌ در خصوص ایجاد کم  تحرکی در بین استفاده‌کنندگان بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای، گفت: فرزندان و حتی افراد بزرگسالی‌ که بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی و یا بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند دچار کم تحرکی‌ و چاقی می‌شوند و این مسئله‌ سبب بروز بیماری‌های غیر واگیر‌ همچون بیماری قلبی و عروقی و یا فشار خون در افراد می شود.

 وی گفت: خانواده‌ها باید برای استفاده درست کودکان از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای تعامل خوبی با آنها برقرار کرده و در کنار درس خواندن اجازه فعالیت‌های ورزشی را به آنها بدهند. برخی از بازی‌های رایانه‌ای تحریک‌کننده هیجانات‌ کودکان هستند و این مسئله‌ باعث‌ بروز‌ یک نوع بیش فعالی‌ در بین آنها می‌شود.

 بیرشک  افزود: اگر در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌های رایانه‌ای برنامه‌ منظمی‌ نداشته باشیم‌ فضای مجازی و دنیای اینترنت‌ باعث‌ اتلاف‌ وقت‌ کاربران‌ می‌شود و مشکلات‌ متعدد‌ خانوادگی‌ و حتی دوری از دوستان‌ و افراد فامیل‌ ایجاد می‌کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.