صندوق بین المللی پول اعلام کرد:

ایران در کاهش کسری بودجه، موفق تر از عربستان

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد کسری بودجه تولیدکنندگان نفت خاورمیانه در طی ۵ سال آینده به ۳۲۰ میلیارد دلار برسد.

ایران در کاهش کسری بودجه، موفق تر از عربستانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، تولیدکنندگان نفت خاورمیانه با ادامه فشار اقتصادی ناشی از قیمت های پایین نفت مواجه هستند و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که کسری بودجه این کشورها در طی 5 سال آینده به 320 میلیارد دلار برسد.

نیمی از این رقم، یعنی 160 میلیارد دلار، توسط کشورهای عربی نفت خیز حاشیه خلیج فارس در فاصله سال های 2018 و 2022 تحمل خواهد شد.

با این وجود، این پیش بینی کمتر از کسری بودجه 350 میلیارد دلاری ای است که از سال 2015 به این طرف به دلیل کاهش قیمت نفت گریبانگیر کشورهای عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین شده است.

صندوق بین المللی پول گفته رشد اقتصادی این کشورها در سال 2017 حدود نیم درصد کاهش داشته است.

وقوع یک بحران دیپلماتیک میان 4 کشور عربی منطقه با قطر در طی چند ماه اخیر تاکنون تاثیر محدودی بر رشد اقتصادی این کشورها داشته، اما صندوق بین المللی پول گفته که این بحران ممکن است بر اشتهای سرمایه گذاران جهت ورود به کشورهای منطقه تاثیر بگذارد.

با این حال عربستان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان و بزرگترین اقتصاد عربی در تلاش برای اصلاح ساختار اقتصادی خود و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای صندوق بین المللی پول گفت: کشورهای منطقه باید اصلاحات ساختاری را دنبال کنند. صندوق بین المللی پول احتمال می دهد که رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه کمتر از میزان مورد نیاز برای مقابله موثر با چالش های بیکاری است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود پیشرفت ها در زمینه کاهش هزینه ها و یافتن منابع جدید انرژی توسط کشورهای خاورمیانه را نامتوازن ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، برخی صادر کنندگان نفت نظیر ایران، امارات و قطر بیشتر از کشورهایی نظیر عربستان، عراق و عمان، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی شان را پایین آورده اند. در مورد ایران این ناشی از این مسئله بوده که وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی کمتر از عربستان است. آمارهای ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول مبتنی بر پیش بینی قیمت حدودا 50 دلاری برای نفت تا انتهای امسال و سال آینده صورت گرفته است.

انتهای پیام/

رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه کمتر از میزان مورد نیاز است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار