حسینیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرف عراقی در شرایط فعلی اعلام کرده امکان لغو روادید را ندارد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی گفت: روادید بحث حاکمیتی است و نمی‌شود طرفی را مجبور به لغو آن کرد.

////ميرمسعود حسينيان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه لغو ویزا در میان کشورهای نزدیک به هم امری مرسوم است، چرا ویزای ایران و عراق لغو نمی‌شود، اظهار کرد: درباره این موضوع باید به چند نکته اشاره کنم، اول اینکه ویزا یک بحث حاکمیتی است و نمی‌توان طرفی را مجبور به لغو آن کرد یا اینکه چگونگی ویزا را ما برایشان تعیین کنیم، بنابراین دولتی می‌تواند ویزا بدهد یا اینکه ویزا ندهد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی، افزود: نکته بعدی این است که موضوع ویزا یک موضوعی متقابل است و هر دو کشور باید متقابلا این کار را انجام دهند. از طرف ایران هیچ مانعی برای لغو ویزا وجود ندارد و بارها در این باره صحبت و اعلام آمادگی شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی این طرف عراقی است که به دلایل مختلف آمادگی این کار را ندارد، گفت: مشکل امکانات زیرساختی از جمله مسائلی است که دولت عراق با آن مواجه است و آن را مانع لغو روادید می‌داند و معتقد است، در صورت لغو ویزا ممکن است جمعیت 3 میلیونی که از ایران به این کشور وارد می‌شوند، افزایش یابد و امکانات زیرساختی جاده، بیمارستان و اسکان پاسخگوی این جمعیت نباشند.

حسینیان بحث امنیتی در عراق و موضوع داعش را هم از دیگر دلایل عدم تمایل این کشور به لغو ویزا بیان کرد و افزود: به هر حال عراقی‌ها در جهت تامین امنیت خودشان حرکت می‌کنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی بازسازی این کشور و از بین بردن آثار باقی مانده از جنگ را نیز دلیل دیگری برای عدم موافقت عراقی‌ها با لغو روادید دانست و بیان کرد: بازسازی نیاز به پول و سرمایه دارد و این پولی که از مسیر ویزاها تامین می‌شود، می‌تواند کمکی به این موضوع باشد.

حسینیان گفت: در مورد لغو روادید بارها و در سطوح مختلف به طرف عراقی اعلام آمادگی کرده‌ایم، ولی در شرایط فعلی با توجه به دلایلی که بیان کردم، امکان چنین اقدامی از سوی عراقی‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/

اعلام آمادگی ایران برای لغو ویزا با عراق

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار