مدیر امور منابع آب دامغان;

استفاده بی رویه دلیل کاهش آب سد شاهچراغی دامغان

استفاده بی رویه و اجرای روش سنتی برداشت از منابع آبی در کشاورزی دلیل کاهش منابع آب سطحی و همچنین سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، علی شاهرودی مدیر امور منابع آب دامغان گفت : خشکسالی های اخیر ، استفاده بی رویه و اجرای روش سنتی برداشت از منابع آبی در کشاورزی، دلیل کاهش منابع آب سطحی و همچنین سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان شده است.


وی اظهارداشت : اکنون با خشکسالی پی درپی ، کاهش نزولات جوی، برداشت بی رویه از منابع آبی با افت محسوس سطح آب زیرزمینی در این شهرستان روبه هستیم.


کنتور هوشمند ، راه حل جبران کمبود آب در دامغان


شاهرودی به تدابیر لازم برای رفع کمبود آب در دامغان اشاره و اضافه کرد : می توان با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها، شناسایی و پر کردن چاه های غیرمجاز، جلوگیری و برخورد با متخلفان برداشت بی رویه از منابع و جلوگیری از اضافه برداشت، ایجاد طرح های تغذیه مصنوعی و مطالعات انتقال آب از سرشاخه های شمالی می تواند کمبود آب در دامغان را جبران کرد.


وی به نقش مردم، کشاورزان و صنعتگران در استفاده بهینه از آب اشاره کرد و گفت : بحث کاهش منابع آبی، تنها با اعمال مدیریت وزارت نیرو توجیهی نداشته و بنا به ضرورت باید بسترهای فرهنگی با اعتمادسازی و آگاهی بخشیدن به اقشار پرمصرف جامعه ایجاد شود.


مدیر امور منابع آب دامغان گفت : در بخش کشاورزی بهره گیری از سامانه های نوین آبیاری، بهینه سازی مصرف آب و تغییر در الگوی کشت و در بخش آب آشامیدنی، اصلاح شبکه آبرسانی شهری و روستایی،بهره گیری از آب بازیافتی واحدهای صنعتی و جمع آوری رواناب های شهری و بهره گیری از آن در فضاهای سبز و مطالعات جدید در این شهرستان برای رفع تنش آبی درحال انجام است.


انتهای پیام / ه


منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار