وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران، باداشتن ارزان ترین قیمت سوخت شاهد کاهش حجم ترانزیت در جهان شده است.

به گزارش ایران ارزان ترین سوخت را در جهان دارد/ بخش خصوصی از دولتی ها انتظار افزایش رقابت پذیری را داشته باشندخبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی حمل ونقل و لجستیک ایران با بیان اینکه مزیت نسبی در امر حمل ونقل به هیچ وجه کفایت نمی کند گفت: باید در پی مزیت های رقابتی باشیم به گونه ای که بتوانیم در سایه کریدورها رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه سیاستی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود مربوط به افزایش قدرت مزیت های رقابتی در کنار مزیت های نسبی است تصریح کرد:  افراد برای بدست آوردن موقعیت های خود در سطح جهان باید بتوانند از مزیت های رقابتی استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به استفاده از زیرساخت های نرم افزاری بر زیرساخت های فیزیکی اشاره کرد و گفت: پایداری به قوانین، آموزش و توانایی کارکرد در سطح جهان و استفاده از نرم افزارهای نوین از جمله مزایای استفاده از زیرساخت های نرم افزاری است.

آخوندی یادآور شد: تغییر انگاره ذهنی در  ایران هنوز در مراحل آغازین قرار دارد و حوزه ترانزیت باید به سمت استفاده از زیربناهای دانش نوین حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد زیربنا به تنهایی کفایت نمی کند گفت: باید قوانین مزاحم را از میان برد و در شرایط بازار ،کشور با استفاده از مزیت های رقابتی و کنترل نیروهای اصلاح گر بتواند از نرم افزارها و فناوری های نوین استفاده کند.

آخوندی با بیان اینکه اگر در روزگار مدرن بخش حمل ونقلی هوشمند نباشد اساسا امکان رقابت با هیچ فردی ایجاد نمی شود افزود: هوشمند سازی حمل ونقل درتمامی حوزه ها از جمله بنادر، ریل، جاده و هوا اصلی ترین اولویت های برنامه ها به شمار می رود.

وی توضیح داد: میزان سرمایه گذاری برای هوشمندسازی حمل ونقل حدود یک هزار میلیارد تومان بوده که این میزان تنها برای حوزه راهداری صورت گرفته است.

آخوندی با بیان اینکه هم اکنون،  تمام سیستم سازمان بنادر از زمان حرکت تا تخلیه و بارداری به طور  کامل هوشمندسازی شده اند تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل باید  امکان ردیابی بار، مسافر و کانتینر وجود داشته باشد.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به دسترسی آزاد اطلاعات اشاره کرد وگفت: در لجستیک جدید، تمامی اطلاعات آن به صورت لحظه ای باید در اختیار افراد قرار گیرد، به طوریکه طی یک ماه گذشته به تمامی معاونان خود دستور داده شده که تمامی آنها را در اختیار تک تک شهروندان و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آینده حمل ونقل و لجستیک جهان به کسب و کار نوین بستگی دارد و در صورتیکه این اقدامات صورت گیرد زمینه رشد ترانزیت و موقعیت ترانزیتی نیز افزایش می یابد.

آخوندی با بیان اینکه در دنیای جدید باید ترانزیت و کسب و کار توسط بخش خصوصی صورت گیرد گفت: باید بتوانیم اقتصاد مقیاس را در حمل ونقل شکل دهیم و این اقتصاد توسط بخش های دولتی انجام نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث زنجیره تأمین یا لجستیک باید بدانیم که فعالان اقتصادی با چه مشکلاتی روبرو هستند، افزود: باید با کمک بخش خصوصی این مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم تا بتوانیم شاخص LPA را رشد دهیم.

آخوندی اظهار کرد: اصلی ترین کار در وزارت راه و شهرسازی آن است که بتوانیم بحث رقابت را در بین بخش های خصوصی افزایش دهیم و بتوانیم در حوزه بازار رقابتی از بخش خصوصی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه زمانی بحث آزادسازی قیمت ها مطرح شد گفت: متاسفانه بسیاری از مقامات دولتی انتظار داشتند که بخش دولتی وارد این حوزه شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وارد شدن دولت در حوزه قیمت گذاری با اصل بخش خصوصی مغایرت دارد.

آخوندی با بیان اینکه درحوزه قیمت گذاری عده ای موافق و عده ای مخالف هستند اظهار کرد: متاسفانه ایران ارزان ترین قیمت سوخت را در جهان دارند و این امر می تواند مشکلات بسیاری را در جهت توسعه ترانزیت ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم در جلسات بخش خصوصی از بخش های دولتی انتظار درآمد دارند که این درخواست بسیار اشتباه است باید بخش خصوصی تقاضای افزایش رقابت و رقابت  پذیری را داشته باشند.

آخوندی تاکید کرد: رقابت ناقص در بلند مدت به نفع بخش خصوصی نیست و باید یک فضای رقابتی دراین حوزه ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون 11 هزار هکتار در بندر امامT 11هزار هکتار در بندر عباس، 200 هزار هکتار تکمیل شده و 240 هزار هکتار دوم بندر عباس درحال بهره برداری است، این درحالی است که همین میزانفعالیت حمل و نقلی باید در بنادر شمال نیز صورت گیرد.

 آخوندی به فرودگاه امام خمینی اشاره کرد وگفت: 14 هزار هکتار در کنار تهران می تواند تبدیل به کسب وکار سبز شود و این امکان با استفاده از نرم افزارهای نوین امکان پذیر است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موقعیت جغرافیای ایران اگر با قدرت رقابتی تلفیق شود زمینه ساز توسعه خواهد شد.

آخوندی  با بیان اینکه به طور کامل از توسعه حمل ونقل حمایت خواهم کرد، گفت: در بخش آی‌تی، حوزه حمل ونقلی کاملا هوشمند شده و با ورود و  تفاهم دولت و بخش خصوصی می توانیم بازار رقابتی را در این حوزه ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت: باید برای هر بنگاهی یک موقعیت رقابتی ایجاد کنیم تا بتوانیم میزان سرمایه گذاری رادر این بخش افزایش دهیم.

انتهای پیام/

بخش خصوصی از دولتی ها انتظار افزایش رقابت پذیری را داشته باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
نوسانات قیمت کالا بیشتر از میزان حقوق های دریافتی است و درآمدها پاسخگوی این هزینه ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
فقط نشستند حرف میزنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
چرا امکانات پزشکی.اموزشی .کیفیت ماشینها .حقوق و دستمزد ما و...با کشورهای دیگه مقایسه نمیشه.فقط بنزین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
حقوق های ما هم ارزان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
در این کشور مشکل، مشکل قیمت نیست بلکه مشکل مدیر و مدیریت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
لطف کنید خودروهای بی کیفیت ما و مصرف بنزینشون رو با خودروهای باکیفیت و مصرف کم بنزینشون رو هم مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
شما که فقظ دم از قیمت بنزین ایران میزنید و فقط قیمت بنزین رو مقایسه می کنید، لطف کنید درآمد های آنها و همینطور ارزش پول اونها و همینطور دستمزد اونها رو هم مقایسه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۱:۱۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
و البته بی ارزش ترین پول جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
آقای وزیر ما کمترین حقوق . درآمد رو در طبقه متوسط منطقه داریم ما جزو ثروتمند ترین کشورها از لحاظ منابع ملی هستیم بی کفایتی بعضی از شماها مارا به این روز رسوند استاندارد سخت مصرفی اتومبیلها در اروپا در هر صد کیلومتر 3-5لیتر می باشدنه سمند خودرو ملی با 10تا12 لیتر مصرف سوخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
این همه مسکن مهر که در بی مهری قرار گرفته اند در کشور ، از مشکلات وزیر راه و شهرسازی هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
این همه مسکن مهر که در بی مهری قرار گرفته اند در کشور ، از مشکلات وزیر راه و شهرسازی هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
اینجوری که شما هی میگید سوخت ارزانه . نگران نباشید روزی گرانترین سوخت را هم خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
آقای وزیر راست میگه قیمت نسبت به درآمدهای رسمی و غیر رسمی این حضرات که فوق نجومی درآمد دارند صد البته که کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
و گرانترین و بی کیفیت ترین خودروها را در جهان دارد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
مردم دنیا وزیر دارن ما هم وزیر داریم ه ه ه
آخرین اخبار