مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

کشف مسجد مدفون شده مربوط به دوران سلجوقی در شهر آستانه شازند

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف مسجد مدفون شده مربوط به دوران سلجوقی در شهر آستانه شازند خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف بقایای مسجدی متعلق به قرن دوم هجری و شهر باستانی کرج ابودلف در حین اجرای عملیات عمرانی آب و فاضلاب در شهر آستانه شازند خبر داد وگفت: این مسجد در حین عملیات عمرانی شهر آستانه که با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان و حضور ناظر مقیم ویژه در حال اجرا است کشف شد.

کشف مسجد مدفون شده مربوط به دوران سلجوقی در شهر آستانه شازند

حسینی افزود : در این عملیات عمرانی طی ماه گذشته تعدادی اثر تاریخی شامل یک ظرف فلزی هفت جوش سلجوقی، چندین تنبوشه یا گنگ که به عنوان لوله برای انتقال آب استفاده می شده و تعدادی ظروف سفالی و اشیای فلزی بدست آمده که موجب حساسیت اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد با نظارت بیشتر بر این عملیات و همچنین دقت بیشتر در روند اجرایی آن ادامه یافت و پیمانکار و کار فرما نیز متعهد به انجام کار طبق تصمیمات اداره کل میراث فرهنگی در هر مرحله شده اند.

وی تصریح کرد: در طی چند روز گذشته هم کندمان اداره کل آب و فاضلاب منجر به کشف بقایای یک مسجد در لایه های شهر باستانی کرج ابودلف شده و جز ظاهر شدن بقایای بنای این مسجد تعداد قابل توجهی اشیای باستانی هم بدست آمد.

حسینی بیان کرد: این بنا بقایای مسجدی متعلق به دوره تاریخی سلجوقیان است و اشیای قابل توجهی شامل یک کتیبه گچی لعاب دار بخط کوفی، یک کاشی محرابی فیروزه ای رنگ منحصر به فرد در سراسر کشور، تعدادی کاشی زرین فام و قالبی سلجوقی، تعدادی ظروف سفالی مثل پیسوز، صبوحی و آبخوری و همچنین خمره های بزرگ که همگی مورد استفاده در مساجد بودند بدست آمده است.

مسجد کشف  شده از بقایای شهر کرج ابودلف است

وی در خصوص ارزش تاریخی این آثار گفت: این آثار مربوط به لایه های زیرین شهر آستانه و بقایای شهر کرج ابودلف هستند که از شهرهای مهم دوره اسلامی است و از قرن 2 هجری شکل گرفته و همچنین یکی از تاثیر گذار ترین شهر ها در تاریخ اسلامی ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: درحال حاضر با هماهنگی های به عمل آمده و دستور دادستانی کار حفاری متوقف شده و مقرر شده تا پس از برگزاری جلسات، نحوه پیشبرد کار از طریق سازمان های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بدون آسیب رساندن به این گنجینه تاریخی عیان شده کار عملیات عمرانی را هم به انجام رساند.

وی عنوان کرد: این گنجینه عیان شده یک گنجینه ملی است و با توجه به اهمیت آثار و اشیای بدست آمده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر حفظ و صیانت این گنجینه آثار و انجام کاوش های نجات بخش آثار تاریخی در محل تاکید دارد.

حسینی تصریح کرد: این موضوع هم باید مورد توجه باشد که ادامه عملیات عمرانی و حفاری از این به بعد با انجام ملاحظات بیشتر و استفاده از دست و عدم استفاده از ماشین آلات حفاری و راهسازی سنگین، بدون کمترین آسیب به لایه های شهر باستانی کرج ابودلف صورت پذیرد.

کرج  ابو دلف که امروزه به نام آستانه شازند  معروف است، از شهر های کهن و شناخته شده نیمه غربی ایران محسوب می شود.

انتهای پیام / ج

کشف مسجد مدفون شده  سلجوقی در شهر آستانه شازند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.