چابهار پل ارتباطی کشور‌های آسیای میانه برای ورود به بازار‌های جهانی

بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب‌های اقیانوسی از پل‌های مهم ارتباطی کشور‌های آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آب‌های آزاد و بازار‌های جهانی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ، بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست آن و رسیدن به ظرفیت تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن کالا در سال می‌تواند علاوه بر ایجاد هزاران شغل به رونق و توسعه اقتصادی سیستان وبلوچستان و مناطق همجوار کمک شایانی نماید.

از چابهار به عنوان حلقه تکمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق کشور یاد می‌شود که در بعد ملی به عنوان نقطه اتکا (توسعه محور شرق) و در بعد فراملی مسیر تجاری چابهار- میلک- افغانستان است که می‌تواند ترانزیت کالا‌های افغانستانی به بازار‌های جهانی به ویژه حاشیه اقیانوس هند را فراهم کند.

ورود ۱۱۰ هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان در بندر چابهار و حمل آن‌ها به نوعی استارت فعالیت بندر شهید بهشتی را زده است.

سه بخش از تجهیزات بندر شهید بهشتی نیز حمل و تخلیه شده است که در حال نصب و راه اندازی هستند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: چابهار با داشتن بندر و منطقه آزاد تجاری- صنعتی نقش مهمی در توسعه سواحل مکران ایفا می‌کند.

ایوب درویشی افزود: در منطقه آزاد بیش از سه هزار شرکت سرمایه گذاری داخلی و خارجی ثبت شده است که نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند.

وی احداث کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی را در صادرات محصولات آن‌ها و اشتغال مفید ارزیابی کرد و افزود: بزودی فاز‌هایی از این ۲ کارخانه تکمیل خواهند شد و تولیدات را آغاز می‌کنند.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان چابهار برای سهولت در سرمایه گذاری و کمک به سرمایه گذاران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید به سواحل مکران و چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار در پی لغو تحریم‌ها و در سایه فرصت بوجود آمده در دوران پسا برجام، تاکنون سه بخش از تجهیزات پیشرفته بندری خریداری و وارد بندر چابهار شده است.

بهروز آقایی افزود: ورود ۱۱۰ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و صادرات این محموله همگرایی میان هند، افغانستان و ایران را نشان می‌دهد و به جریان تجارت و بازرگانی بدون مانع در منطقه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بندر چابهار بعلت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد.

وی تصریح کرد: بندر چابهار بعلت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریت‌ها و موقعیت مناسب اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد.

وی گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی بهترین فرصت را برای جابه جایی کالا و پهلوگیری بزرگترین کشتی‌های جهان دارد که دیگر بنادر کشور از نظر کاهش هزینه‌های واردات و صادرات نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

وی افزود: بندر چابهار از لحاظ ارزش افزوده، تخفیف ها، عوارض و انبارداری قابلیت‌های زیادی دارد که برای هر سرمایه گذاری سودآور است.

وی تخفیف ۳۰ درصدی در کلیه ردیف‌های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی‌های کانتینری، تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینر‌های وارداتی و تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینر‌های صادراتی، ارایه تخفیف پلکانی در thc (نرخ تخلیه و بارگیری) کانتینری وارده بر خطوط کشتیرانی و تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالا‌های غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور را از جمله مزایای بندر چابهار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت پسکرانه‌ای کشور‌های مشترک المنافع (CIS)، آسیای میانه و افغانستان که همجوار بندر چابهار هستند بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است، افزود: چابهار بهترین نقطه اتصال به آب‌های اقیانوسی برای کشور‌های محصور در خشکی است.

وی ادامه داد: این کشور‌ها برای جابجایی کالا نیاز به ایران و بندر چابهار دارند تا با ارزان‌ترین قیمت کالا‌ها را به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند.

وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است و تاکنون یک میلیارد دلار برای فاز نخست آن سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور است که تاکنون ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی، ۳۰ کیلومتر موج شکن و ۳۰۰ هکتار حوضچه انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایمن ترین، عمیق‌ترین و بهترین حوضچه کشور در بندر چابهار ایجاد شده است.

آقایی ادامه داد: همچنین هزار و ۷۰۰ متر اسکله با بهترین کیفیت در بندر چابهار ایجاد شده و این بندر آماده بهره برداری است.

وی بیان کرد: بیش از ۳۵ شرکت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند.

وی با تشریح بخشی از برنامه‌های اداره کل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان در سال ۱۳۹۶ خاطرنشان کرد: در سال آینده تمامی تلاش‌های ما در خصوص سرمایه گذاری خواهد بود تا این بندر به توسعه و جایگاه واقعی خودش نزدیک شود.

وی گفت: تمام تلاش ما در خصوص ترافیک بار، کالا، ترافیک دریایی و ارتقا ایمنی خواهد بود.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: نیرو‌های انسانی فعال در بندر چابهار باید به روز باشند و بتوانند همگام با طرح توسعه بندرچابهار حرکت کنند.

آقایی افزود: برای موفقیت در کار‌ها باید برنامه داشته باشیم و براساس اهداف و مسیر تعیین شده حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی رونق گرفتن بندر نوپا و توسعه پیدا کرده چابهار ترافیک بار و کالا است، خاطرنشان کرد: در سفر به کشور‌های همجوار نظیر افغانستان و عمان هماهنگی‌ها و دیدار‌هایی انجام و نقش موثر چابهار در جابجایی کالا به نقاط مختلف دنیا برای آنان تشریح شد.

وی گفت: راه اندازی خط کشتیرانی چابهار- عمان و آماده سازی ترمینال مسافرت دریایی از اقدامات خوب در بندر چابهار است که نقش مهمی برای توسعه روابط و رونق منطقه دارد.

وی با بیان اینکه شیک ترین، مجهزترین و بزرگترین ترمینال مسافری بین المللی کشور در بندر شهید کلانتری راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در آینده خط کشتیرانی چابهار به پاکستان، کشور‌های حاشیه اقیانوس هند، حاشیه خلیج فارس و بنادر داخلی کشور راه اندازی شود.

چابهار در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

انتهای پیام/پ

رشد و شکوفایی استان با توسعه بندر چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.