شرایط ثبت نام در بیمه اجباری و اختیاری اعلام شد

بیمه اختیاری و اجباری شرایطی دارد که متقاضیان ثبت نام این بیمه ها باید نکات لازم را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از انواع بیمه‌ها می‌توان به بیمه اجباری و خویش فرما یا همان اختیاری نام برد.

ثبت نام بیمه اجباری توسط کارفرما انجام می‌شود و کارگر در محلی که کار می‌کند برای ثبت نام بیمه اقدامی نمی‌کند چرا که کارفرما مسئولیت بیمه کردن کارگران را دارد.

اما بیمه خویش فرما اختیاری است و کارهای ثبت نام آن توسط فرد متقاضی انجام می شود.

کسانی که می‌خواهند از خدمات بیمه اختیاری یا خویش فرما بهره مند شوند، باید کارت پایان خدمت و یا  سابقه حداقل ۳۰ روز حق بیمه داشته باشند در غیر اینصورت باید حرفه‌ای یادگرفته باشند که با ارائه پروانه کسب بتوانند خود را بیمه کنند.

فردی که بیمه می‌شود زمانیکه ثبت نام انجام می‌دهد شماره‌ای دریافت می‌کند تحت عنوان «کد یا شماره بیمه»که تا زمان بازنشستگی در هر جا که مشغول به کار شود آن شماره بیمه را می‌دهد و حق بیمه ماهانه را پرداخت می‌کند.

شرایط ثبت نام در بیمه اجباری و اختیاری اعلام شد

تمام سوابق بیمه‌ای بر اساس همین شماره بیمه خواهد بود و زمانیکه ۳۰ سال حق بیمه پرداخت شود، فرد بازنشسته می‌شود.

پرداخت حق بیمه هر سال به میزان درصدی است که شورای عالی کار افزایش آن را تصویب کرده است.

اما افراد باید شرایط سنی برای بیمه شدن داشته باشند که حداکثر سن برای پذیرش تقاضای ادامه بیمه  اختیاری ٥٠ سال تمام است.

اگر متقاضی ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد و سن او از ۵۰ سال تمام هم گذر کرده باشد با معافیت از شرط سنی بیمه می شود.

در خصوص بیمه‌های اختیاری باید به این نکته اشاره کرد که چنانچه فردی از کار افتاده شود و یا خانمی باردار باشد با عنایت به قوانین سازمان و دارا بودن شرایط می‌تواند از خدمات درمانی برخوردار باشد.

شرایط ثبت نام در بیمه اجباری و اختیاری اعلام شد

البته کسانی که بیمه اختیاری می‌شوند مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، کمک ازدواج، بیمه بیکاری و غیره نمی‌شوند.

لازم به ذکر است؛ اگر فردی قبلا بیمه اختیاری بوده و بنابه دلایلی دیگر بیمه نیست و حق بیمه پرداخت نکرده، چنانچه تقاضای ادامه بیمه اختیاری را دارد قبل از عقد قرارداد مجدد توسط سازمان تأمین اجتماعی مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرد.

در بیمه اختیاری چنانچه متقاضی در بدو قرارداد به بیماری یا عارضه خاصی مبتلا باشد، نمی‌تواند بر اساس بیماری یا عارضه مذکور از مستمری از کار افتادگی استفاده کند.

انتهای پیام/

ثبت نام بیمه اجباری و اختیاری چه شرایطی دارد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
تو دولتی که نمیتونی خودت برا خودت بیمه کنی همون کرونا بکشتمون بهتره
Netherlands
نعمتی
۲۰:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام.من خانم هستم قبل ازدواج سابقه بیمه دارم تااینکه باطل شد.جواز کسب ب اسمم هست و میخوام خودمو بیمه تامین اجتماعی کنم برای هزینه زایمانم.شرایط چجوریه؟اگر شوهرم ب عنوان سرپرست خانوار بخواد هم خودش رو هم من رو بیمه کنه چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۷:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
به فکرمشکلات مردم وگرانی باشید
Iran (Islamic Republic of)
سید علی حسینی لرگانی
۲۳:۰۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
اطلاعات درباره سایت بیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
این شرط سنی باید اصلاح شود شاید یک مرد سرپرست خانوار با 53 سال سن هیچ سابقه بیمه ای نداشته باشد آیا از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باید محروم شود ؟؟؟؟