توقف ساخت و ساز در نزدیکی جزایر تحت مناقشه در دریای جنوبی چین به دستور دوترته

رئیس‌جمهور فیلیپین فرمان توقف ساخت و ساز در نزدیکی جزایر تحت مناقشه در دریای جنوبی چین را صادر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دویچه وله، روز چهارشنبه، وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، برای جلوگیری از تنش‌های دیپلماتیک احتمالی با چین، عملیات ساخت و ساز در نزدیکی یک جزیره تحت مناقشه در دریای جنوبی چین را متوقف کرده است.

مناقشه بر سر مجمع الجزایر اسپراتلی در ماه اوت و هنگامی که سربازان فیلیپینی مواد لازم برای ساخت و ساز بناهایی در نزدیکی جزیره تیتو را به یک صخره ساحلی انتقال دادند، آغاز شد. چین نیز در واکنش به این مسئله، چند کشتی را به این منطقه اعزام کرد.

وزیر دفاع فیلیپین گفت: «ما قصد داشتیم چند ساختمان در یکی از سدهای ساحلی در نزدیکی جزایر خودمان بنا کنیم که با واکنش چینی‌ها روبرو شد. هنگامی که رئیس جمهور از این موضوع مطلع شد، گفت باید این عملیات را متوقف کنیم.»

با این‌که همچنان این مناقشه حل و فصل نشده است، وزیر دفاع فیلیپین گفت دو کشور تعهد کرده اند سرزمین‌های دیگری را تصرف نکنند. پکن و مانیل اکنون درباره یک پروتکل نظامی به منظور جلوگیری از هرگونه «خطا در محاسبات» دریایی در حال مذاکره هستند.

وزیر دفاع فیلیپین گفت: «در هر لحظه، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل ما از فرماندهان می‌خواهیم برای جلوگیری از خشونت‌ها تصمیم‌گیری کنند.»

فیلیپین، چین و چهار کشور آسیایی دیگر بر جزایر واقع در دریای جنوبی چین ادعای مالکیت دارند. سالانه محموله‌هایی به ارزش 5 هزار میلیارد دلار از این مسیر دریایی استراتژیک عبور می‌کنند.

جزیره تیتو در میان 9 جزیره تحت مناقشه در مجمع الجزایر اسپراتلی، بزرگترین محسوب می‌شود. سد ساحلی که سربازان فیلیپینی قصد ایجاد بناهایی در آن را داشته اند، وسعتی به اندازه 500 متر مربع دارد و در 4 کیلومتری جزیره تیتو قرار گرفته است.

پکن در سال‌های اخیر، چندین صخره دریایی در دریای جنوبی چین را به جزایر مصنوعی تبدیل کرده است و آشیانه‌های هواپیما و تجهیزات موشکی را در آب‌های تحت مناقشه مستقر کرده است.

در سال 2016، دادگاه لاهه تقریبا تمام ادعاهای مالکیت پکن در دریای جنوبی چین را رد کرد. این دادگاه اعلام کرد مجمع الجزایر اسپراتلی که بخش بزرگتری از نقاط تحت مناقشه را شامل می‌شود، از مرجان تشکیل شده است و جزیره نیست و به همین دلیل، نمی‌توان برای آن‌ها مرز آبی تعیین کرد.

روز چهارشنبه، دوترته گفت در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک در ویتنام، بحث مناقشات ارضی در دریای جنوبی چین را مطرح خواهد کرد.

وی گفت چین باید اهداف خود در دریای جنوبی چین را به طور صریح بیان کند و به همسایگان خود اطلاع دهد آیا می‌توانند آزادانه در این آب‌ها حرکت کنند یا خیر. وی گفت: «آیا می‌خواهید عبور و مرور در این آب‌ها را کنترل کنید و یا ما می‌توانیم در آن آزادانه حرکت کنیم؟» دوترته همچنین گفت قصد ندارد این مسئله را با لحنی تند مطرح کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار