دانستی‌هایی برای درمان و مقابله با آنفلوآنزا

بیماری واگیردار آنفلوانزا و سرماخوردگی با وجود تفاوت‌هایی که با هم دارند بسیاری از مردم این دو بیمای را با هم اشتباه می‌گیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ متخصص اطفال مرکز شبانه روزی شهرلیکک با تاکید بر اینکه آنفلوانزا بیماری حاد است گفت: تب شدید، قرمزی چشم، سردرد، کوفتگی و درد در عضلات، اسهال و استفراغ و در نهایت عفونت از جمله علائم این بیماری است.

دکتر اعظم دلیری افزود: فصل آنفلوآنزا از ابتدای مهرماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و توصیه می‌شود در ماه‌های مهر و آبان افراد بالای ۶ ماه سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنند.


وی با بیان اینکه کودکان بالای ۶ ماه تا ۶ سال (۵۹ ماهه) به طور حتم واکسن دریافت کنند، ادامه داد: این واکسن به ویژه برای افراد مستعد ابتلا به آنفلوانزا از جمله تمام کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، افراد ۵۰ سال و بالاتر، بیماران دارای نقص ایمنی یا سرکوب ایمنی به هر دلیل، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی از جمله آسم، بیماران قلبی، عروقی، کلیوی، کبدی، عصبی، هماتولوژیک و همچنین بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، خانم‌های باردار و یا خانم‌های که در فصل پاییز و زمستان احتمال باردار شدن دارند، توصیه می‌شود.


متخصص اطفال مرکز شبانه روزی شهر لیکک با تاکید بر اینکه کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند نباید سراغ واکسن بروند گفت: تمام افرادی که در سال‌های گذشته این دارو را استفاده و دچار مشکل شده‌اند بهتر است تزریق نکنند و کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند هم به هیچ عنوان نباید سمت این واکسن بروند و در آخر افرادی که دچار سندروم شلی عضلات هستند هم جزو گروهی بوده که مصرف واکسن آنفلوانزا به آن‌ها توصیه نمی‌شود.


دکتر دلیری با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا در ۹۵ درصد کودکان موثر بوده و آنان را از ویروس بیماری در امان نگه می‌دارد افزود: در افراد مسن‌تر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی دارد و والدین آگاه باشند کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان تحمل ویروس آنفلوانزا را به تنهایی ندارند به همین سبب توصیه می‌شود کودکان این واکسن را قبل از شروع سرما تزریق کنند.


وی با بیان اینکه در افراد زیر ۳ سال (۶ ماه تا ۳۵ ماه) نصف واکسن (۰.۲۵ سی سی) و برای افراد ۳ سال و بالاتر واکسن کامل (۰.۵ سی سی) تزریق شود ادامه داد: واکسن‌های موجود در ایران به روش عضلانی تزریق می‌شوند که برای بزرگسالان و بچه‌های بزرگ عضله دلتوئید و در شیرخواران و بچه‌های کوچک قسمت انترولترال ران محل مناسب تزریق است.


متخصص اطفال مرکز شبانه روزی شهر لیکک گفت: عفونت ریه از عوارض عمده بیماری آنفلوانزا بوده که می‌تواند ناشی از خود ویروس و یا باکتری‌های دیگر باشد که مهمترین علت بستری و مرگ ناشی از بیماری است و متخصصان به والدین توصیه می‌کنند با شروع فصل مدرسه‌ها فرزندان خود را واکسینه کنند.

دکتر دلیری در پایان تاکید کرد: اگر فردی واکسن آنفلوانزا تزریق کند نباید توقع داشته باشد سرماخوردگی به سراغش نیاید.


لازم به ذکر است در سرما خوردگی معمولی فرد دچار ناخوشی و خشونت در گلو، آبریزش و یا گرفتگی بینی می‌شود در حالی که دوره‌های تب و لرز شدید، سردرد و درد عضلات، ضعف و بیحالی از علائم آنفلوانزا است

انتهای پیام/د

دانستی‌هایی برای درمان و مقابله با آنفلوآنزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.