رویشگاه های جنگلی؛

رویشگاه های جنگلی مهم‌ترین بحران لرستان

محمد درویش گفت: مهمترین بحرانی که لرستان با آن درگیر است، رویشگاه‌های جنگلی‌اش است که متاسفانه زادآوری طبیعی را از دست می‌دهد و به ندرت دیگر پایه‌های جوان در آن می‌بینید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ محمد درویش، فعال محیط زیست و مدیرکل پیشین سازمان محیط زیست افزود: من فکر می‌کنم مهمترین بحرانی که استان لرستان با آن درگیر است، رویشگاه‌های جنگلی‌اش است. رویشگاه‌های جنگلی لرستان متاسفانه زادآوری طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و اگر وارد این رویشگاه‌های جنگلی شوید، به ندرت دیگر پایه‌های جوان می‌بینید. این پایه، پایه‌های قدیمی هستند و متاسفانه به شکل دانه‌زاد هم نیستند، شاخه‌زاد هستند؛ و این نشاندهنده مرگ یک جنگل است.

درویش افزود: به‌خصوص در لرستان به دلیل کشاورزی در زیراشکوب جنگل‌های زاگرس و به خاطر حضور بیش از حد دام، زادآوری طبیعی جنگل‌هایمان را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: اگر لرستان جنگل‌هایش را از دست دهد، به دلیل این‌که منطقه پرشیبی است و سفره‌های آب زیرزمینی آنچنانی‌ای ندارد، دقیقا به سرنوشت بروجن در چهار محال و بختیاری تبدیل می‌شود و همانطور که الان آن‌جا ۶۰ تا از روستاهایش را دارند با تانکر آب می‌رسانند، در لرستان هم چنین اتفاقی می‌افتد.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: من فکر می‌کنم مهمترین مطالبه مردم در محیط طبیعی باید بازگرداندن توان تاب‌آوری به رویشگاه‌های جنگلی استان باشد.

باید برویم به سمت معرفی معیشت‌های جایگزین برای بوم‌نشینان، تا آن‌ها بلوط‌ها را به زغال تبدیل نکنند، و همچنان به کف‌زنی و هرس‌های افراطی اقدام نکنند. از شاخ و برگ بلوط‌ها برای مراسم مذهبی‌شان استفاده نکنند و به‌ویژه تلاش کنند تا ظرفیت گرمایی ویژه لرستان حفظ شود.

انتهای پیام/م

مهم‌ترین بحران لرستان رویشگاه‌های جنگلی آن است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.