اصابت خمپاره به منزل مسکونی در «فاریاب»، جنگ نیروهای ارتش علیه طالبان در شمال، واکنش مجلس علیه اظهارات «گلبدین حکمتیار»؛ انفجار بمب در «ننگرهار» و هشدار سفیر اروپا در کابل درباره فساد اداری از جمله رویدادهای مهم خبری 24 ساعت گذشته افغانستان است

نگاهی به رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اصابت خمپاره به منزل مسکونی در «فاریاب»، جنگ نیروهای ارتش علیه طالبان در شمال، واکنش مجلس علیه اظهارات «گلبدین حکمتیار» ؛ انفجار بمب در «ننگرهار» و هشدار سفیر اروپا در کابل درباره فساد اداری از جمله رویدادهای مهم خبری 24 ساعت گذشته افغانستان است.

**اصابت خمپاره به یک منزل مسکونی در «فاریاب»
فرماندار شهرستان «غورماچ» در استان فاریاب افغانستان اعلام کرد بر اثر اصابت خمپاره به یک منزل مسکونی در این شهرستان 2 تن کشته و 5 نفر زخمی شدند.
این مقام افغان گفت که مخالفان مسلح در منطقه «نغاره» در این شهرستان جابجا شده بودند و به علت درگیری بین دو طرف این خمپاره به یک منزل مسکونی اصابت کرد.
وی اشاره ای به این که گلوله خمپاره از طرف کدام گروه به سمت این منزل مسکونی پرتاب شد، نکرد.

** حامد کرزی مدعی شکست آمریکا در افغانستان شد
«حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان اعلام کرد که آمریکا در جنگ این کشور شکست خورده و از داعش هم حمایت می کند.
منابع خبری افغانستان به نقل از وی افزوده اند که اگر آمریکا اعتراف کند که در جنگ این کشور شکست خورده، می توانیم پس از آن باهم راهبرد جدیدی را برای مبارزه با تروریسم طراحی کنیم.
وی تأکید کرد که آمریکا وقتی پناهگاه ها و منابع حمایت مالی تروریسم را هدف قرار نداد در جنگ شکست خورد.

**تهاجمی شدن نیروهای نظامی در برابر طالبان در شمال افغانستان
رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که نیروهای افغان از حالت دفاعی به وضعیت تهاجمی تغییر موضع داده و با این کار وضعیت امنیتی در شمال بهبود خواهد یافت.
محمد اشرف غنی با انتشار بیانیه ای افزود که وضعیت امنیتی در شمال کشور بزودی تغییر خواهد کرد و امنیت تامین می شود و از مردم شمال خواست که اتحاد خود را حفظ کنند.
پیش از این فرمانده نظامیان آمریکایی در نشست بروکسل نیز گفته بود که نیروهای افغان تا 3 ماه آینده از حالت دفاعی به تهاجمی تغییر تاکتیک خواهند داد و با این تغییر جنگ به نفع دولت افغانستان تغییر خواهد کرد.

**مجلس افغانستان قومی خواندن جنگ را خیانت در حق مردم این کشور دانست
شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان اظهارات «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی را که جنگ این کشور را قومی عنوان کرده بود، بی انصافی و خیانت دانستند.
این نمایندگان تأکید کردند که جنگ افغانستان جنگ حق علیه باطل است و تفسیر جنگ قومی از وضعیت کنونی غیر مسئولانه است .
«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس مجلس افغانستان گفت که مردم افغانستان در چهار دهه گذشته در کنار هم بودند و در مقابل تجاوزهای خارجی مقاومت کرده و این جنگ، جنگ قومی نیست بلکه جنگ علیه تروریسم بین المللی است.
«عبدالولی نیازی» نیز گفت که رهبران سیاسی که در میدان رقابت شکست خورده اند اکنون با تفسیر اشتباه جنگ حق علیه باطل را جنگ قومی می دانند.

**انفجار در استان «ننگرهار»
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استانداری ننگرهار افغانستان اعلام کرد که یک بمب جاسازی شده در کنار جاده در منطقه دوم شهر «جلال آباد» منفجر شد که بر اثر آن 2 تن زخمی شدند.
وی گفت که زخمی ها به بیمارستان انتقال داده شدند و تحت درمان هستند اما وضعیت آن ها وخیم است.
خوگیانی زخمی این رویداد را غیر نظامیان خواند و گروه طالبان را مسئول این بمب گذاری معرفی کرد.
گروه طالبان تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

**هشدار سفیر اتحادیه اروپا در کابل در مورد فساد اداری در افغانستان
برخی منابع خبری در افغانستان به نقل از سفیر اتحادیه اروپا در کابل اعلام کرده که اروپا هشدار داده است که اگر با فساد اداری در افغانستان مبارزه جدی نشود، این اتحادیه کمک هایش را به این کشور قطع خواهد کرد.
این منابع نوشته اند «میادون پیر» گفته است : وقتی مالیات دهندگان اروپا کمک می‌کنند و هزینه قربانی ها را متحمل می‌شوند؛ آنها این کار را از روی سخاوتمندی و حس بشر دوستی می‌کنند.
او ادامه داده است که ما هدر رفتن این پول را نمی توانیم تحمل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: فاریاب ، طالبان ، حکمتیار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.