تعهد دولت به تیم‌های پرسپولیس و استقلال از دیدگاه نمایندگان مجلس

پرداخت بدهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی دولت در سال‌های اخیر به حداقل رسیده است، اما ابهام در مورد صلاحیت دولت در پرداخت بدهی این ۲ تیم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  گفته می شود دولت مبلغ 400 میلیارد ریال بابت بدهی تیم های استقلال و پرسپولیس پرداخت کرده است تا این 2 تیم  در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند.

ماجرای چگونگی بدهکاری این 2 تیم پر طرفدار ایران و آسیا از کجا آغاز شد؟

پس از تغییر لیگ فوتبال ایران از جام آزادگان به لیگ برتر، ناگهان مبلغ قرارداد بازیکنان حاضر در این لیگ به شکل خیره کننده ای افزایش یافت و مدیران باشگاه ها برای سبقت گرفتن از هم و عقد قرارداد با بازیکنان جدید تلاش های جدی ای را آغاز کردند.

با توجه به اینکه تیم های صنعتی در سال های اخیر با اتکا بر منابع مالی مشخص وقابل تامل خود اقدام به جذب بازیکنان شاخص فوتبال ایران کرده اند، پرسپولیس و استقلال از هم همان نخستین دوره لیگ برتر برای جا نماندن از این تیم ها در عقد قرارداد با ستاره های فوتبال کشورمان، با آن ها وارد مذاکره شدند و بدون اینکه از پشتوانه مالی مناسبی بهره ببرند تنها با اهرم قول و وعده مدیرانشان موفق شدند با این نفرات قرارداد ببندند.

تعهد دولت به تیم‌های پرسپولیس و استقلال از دیدگاه نمایندگان مجلس

در روز های مسابقه بین مدیران عامل برای پیشی گرفتن از یکدیگر  علی فتح الله زاده مدیر عامل استقلال و امیر عابدینی همتایش در پرسپولیس  رقابت را برای جذب بازیکن آغاز کردند درست در همان زمان برخی تیم ها اعتراض کردند که 2 بادشگاه تهرانی با بودجه دولت بازیکنان را با قیمت گزاف جذب می کنند و این موضوع باعث شده است تا نتوانیم در رقابت درون زمین با آنها برابری کنیم و این  مبارزه ای نا برابر است .

در این چند ساله تجربه نشان داده در فوتبال ایران، تنها هزینه میلیاردی کردن نتیحه نمی دهد. محمد رویانیان در پرسپولیس به مراتب هزینه ای سنگین کرد و نتیجه نگرفت و خود فتح الله زاده هم با امیر قلعه نویی هزینه های بسیار گزافی کرد اما در نهایت به مقامی بهتر از پنجمی نرسید. هنوز جمع کردن لیست بازیکنان آن فصل استقلال با هزینه میلیاردی کاری بس دشوار است چراکه آبی ها علاوه بر حفظ و خرید ستاره های زیاد، در طول فصل هم چندین و چند بازیکن جوان و خوب لیگ برتری را جذب کردند. در آن فصل هزینه استقلال بسیار زیاد بود و در نهایت این تیم قهرمان نشد. فتح الله زاده علاقه زیادی به بمب داشت و در دوران مربیگری مظلومی هم تیمی پرستاره برای استقلال بست که یکی از گرانترین تیم های لیگ برتر بود اما ...

البته در آن سوی ماجرا تیم های صنعتی انقلابی در نقل و انتقالات بوجود آوردند تا جائیکه سرخابی ها را از میدان به در کردند اما این پایان ماجرا نبود چرا که تیم های پر طرفدار پایتخت در این رقابت هم مجبور بودند صفر های قرارداد بازیکنان را تا جائی افزایش دهند که در پایان فصل با کلی بدهی روی سکو ها سینه سپر کنند که من در دوران مدیریتم این بازیکن را آوردم و این کارنامه را به جا گذاشتم.

تعهد دولت به تیم‌های پرسپولیس و استقلال از دیدگاه نمایندگان مجلس

 بدهی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تاکنون سر به فلک کشیده و کنفدراسیون فوتبال آسیا (‌AFC) مهلت داده تا این دو باشگاه همانند سایر تیم‌ها تکلیف بدهی‌های خود را مشخص کنند. بدهی‌هایی که مدت‌هاست روی هم انباشته و حالا به بدهی نجومی تبدیل شده است.

در حال حاضر مجموع بدهی‌های باشگاه استقلال که شامل بدهی مالیاتی، دارایی و بدهی به اشخاص است، 118 میلیارد شده که مسئولان این باشگاه در حال حل کردن بدهی سنگین مالیاتی خود هستند. بدهی به اشخاص نیز باید هرچه زودتر در فدراسیون فوتبال تعیین تکلیف شود.

 شنیده می شودبدهی‌های باشگاه پرسپولیس اما تقریباً 2 برابر بدهی‌های باشگاه استقلال است. این باشگاه 3.5 میلیون دلار بدهی به اشخاص خارجی دارد که با احتساب دلار با قیمت 3 هزار و 800 تومان این باشگاه 13 میلیارد و 300 میلیون تومان بدهی خارجی دارد. همچنین 30 میلیارد از بدهی‌های باشگاه پرسپولیس به اشخاص ایرانی اعم از مربی و بازیکن است. سنگین‌ترین بدهی باشگاه پرسپولیس هم مربوط به بیمه، دارایی و اداره مالیات است که به 140 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین پرسپولیس‌ها 28 میلیارد بدهی متفرقه یا سایر بدهی‌ها دارند که مجموع این بدهی‌ها 211 میلیارد و 300 میلیون تومان است.

این رویه سبب شده است تا هر سال مدیران سرخابی با حجم وسیعی از بدهی مواجه شوند که تنها راه پرداخت این بدهی ها از نظر مدیران استقلال و پرسپولیس کمک های دولتی است. در واقع بیشتر از آنکه آن ها برای پرداخت مطالبات 2 باشگاه فکر درآمدزایی باشند به جیب دولت نگاه می کنند و انتظار دارند تا از این طریق حجم سنگین بدهی هایشان را  کاهش دهند.

از طرفی هر بار که مدیریت 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تغییر می کند، مدیران جدید توپ را به زمین افراد قبلی می اندازند و ادعا می کنند که عمل نکردن آن ها به تعهداتشان دردسرهای جدی ای به وجود آورده است. این مدیران فارغ از اینکه خودشان چه دست آوردی برای استقلال و پرسپولیس داشته اند و تا چه میزان حجم بدهی این 2 باشگاه را افزایش داده اند اعلام  می کنند بخش زیادی از درآمدزایی آن ها صرف پرداخت تعهدات مدیران قبلی شده است و اگر چنین مشکل بزرگی وجود نداشت، تراز مالی باشگاه ها در دوران مدیریتشان شفاف بود.

 علی فتح الله زاده در اظهار نظری عجیب بیان کرد: بدهی‌ها برای من نیست و من یک ریال بدهی به جا نگذاشته‌ام. بدهی برای سازمان تربیت بدنی آن زمان است. طبق قول و قراری که گذاشتیم، قرار شد ما در هیئت مدیره 50 درصد درآمدزایی داشته باشیم و 50 درصد هم سازمان تربیت بدنی کمک کند. ما 50 درصد خودمان را آوردیم و حتی بیشتر درآمدزایی کردیم اما سازمان تربیت بدنی پولی نداد و بدهی به بار آمد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با اشاره به صحبت‌های افتخاری مبنی بر بدهی به‌بارآمده زمان مدیریت او، گفت: شما هم در سه سال یک قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی جام حذفی و یک سومی آسیا داشته باشید و این همه افتخار بیاورید، 23 میلیارد هم بدهی داشته باشید، هوادار قبول می‌کند. شما که تاکنون 70 میلیارد هزینه کرده‌اید و هیچ چیزی هم نیاوردید!  اگر بدهی بهانه نتیجه نگرفتن باشد که پرسپولیس فقط با بدهی 8میلیاردی مانوئل ژوزه باید به لیگ دسته دوم برود و طاهری باید سقوط می‌کرد. آقایان که فقط از بدهی می‌گویند، چرا از 600 هزار دلار درآمدی که از زمان مدیریت من برای باشگاه ماند صحبت نمی‌کنند؟ اگر از پسِ پرداخت بدهی‌ها برنمی‌آیید، چرا آمدید، از ابتدا که مشخص بود باشگاه استقلال و پرسپولیس بدهی دارند؟

تعهد دولت به تیم‌های پرسپولیس و استقلال از دیدگاه نمایندگان مجلس

اما باید این نکته را اظهار کنیم که فتح الله زاده درحالی هاشمی نسب را در فصل 79 -80 به استقلال آورد که قرارداد آن زمان فوتبالیست ها چند ده میلیونی بود اما ناگهان اتفاق جنجالی رقم خورد و مدیرعامل سابق استقلال با قراردادی 100 میلیونی هاشمی نسب را استقلالی کرد.

هاشمی نسب متولد سال 1352 است و در سال 1376 از تیم کوپتداق ترکمنستان به پرسپولیس پیوسته بود و به شکل عجیبی در برابر رقیب دیرینه سرخ ها،در آن سه سال همواره عملکرد فوق العاده ای داشت و 4 گل به ثمر رساند.

او اما در نخستین حضورش در دربی با پیراهن استقلال ،در روز 9 دی 79، توانست دروازه احمد رضا عابدزاده را با یک ضربه سر باز کند.گلی که از دیدگاه خودش برایش از آن 4 گلی که به استقلال زد،ارزش بیشتری داشت.

بازیکن دیگری هم که با مبلغی گزاف استقلالی شد، جواد نکونام بود که در زمان فتح الله زاده و با قراردادی حدود 5 میلیاردی برای 2 فصل به جمع آبی پوشان پیوست. در پرسپولیس هم مربیان و بازیکنان میلیاردی با قیمت های گزاف حضور داشتند که در نمونه بارز آن مانوئل ژوزه در زمان رویانیان بود که همه فوتبالدوستان در جریان کامل اتفاقات آن مربی و داستان های بعدش هستند.

این دیدگاه و رفتار مدیران عامل استقلال و پرسپولیس در سال های اخیر سبب شد تا بار پرونده های مالی این 2 باشگاه در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و فیفا روز به روز افزایش یابد. با این وجود اولتیماتوم AFC مبنی بر محرومیت تیم های بدهکار از حضور در لیگ قهرمانان آسیا سبب شد زنگ خطر جدی برای سرخابی ها به صدا دربیاید و مدیران آن ها برای پرداخت تماام بدهی ها به هر راهی متوسول شوند. البته طبق روال سال های اخیر بازهم درخواست کمک کنند.

مشکلات اقتصادی در بخش های ضروری و اورژانسی  در تمامی دولت ها وجود داشته و اولویت بندی پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار  بوده است،گاهی فرایند صنعت و کارخانجات تولیدی و مقطعی بحث کشاورزان و ضرورت تولید در این بخش در دستور کار دولت قرار داشته است.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند ورزش و فوتبال و به طور اخص تیم های پر طرفدار پایتخت هم از این اولویت های مقطعی محسوب می شوند و به دلیل نگاه ملی و بین المللی  کمک مالی به این 2 تیم ایرادی ندارد اما عده ای بر این باورند که دولت هیچگونه تعهدی به این 2 تیم ندارد و  باشگاه های پایتخت باید به عنوان یک شرکت با پشتوانه میلیونی هواداران درآمد زایی کافی داشته باشند تا نیازمند به پول دولت نباشند.

مجلس شورای اسلامی بارها اعلام کرده است که دولت حق ندارد برای 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس هزینه کند چرا که این 2 تیم باید از حامیان مالی و درآمد های داخلی خود باشگاه مدیریت مالی شوند اما باز هم این اتفاق می افتد و به سرعت برق و باد بدهی این 2 باشگاه پرداخت می شود.
هر چند بدهی های استقلال و پرسپولیس مربوط به یکدوره خاص نیست و با این پول ها تسویه نخواهد شد.

اظهارات نمایندگان مجلس در مورد پردادخت بدهی استقلال و پرسپولیس و چگونگی دخالت دولت و خصوصی سازی این 2 تیم در نوع خود جالب توجه است:

تعهد دولت به تیم‌های پرسپولیس و استقلال از دیدگاه نمایندگان مجلس

آزادی خواه: وزیر با صراحت گفت ما به سرخابی‌ها کمک نکردیم

آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما درباره ممنوعیت کمک دولت به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: آنچه که ما بررسی کرده ایم و می‌دانیم این است که ظاهرا دولت چنین اجازه‌ای ندارد و البته جدا از اجازه داشتن یا نداشتن ضرورتی برای انجام پردخت بدهی این ۲ باشگاه وجود ندارد.

دولت نمی‌تواند بدهی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را پرداخت کند

او ادامه داد: ۲ تیم استقلال و پرسپولیس از تیم‌های مطرح کشورمان هستند که ورزشی و فرهنگی به شمار می‌آیند و این ۲ تیم در فرآیند همان ورزشی و فرهنگی هم فعالیت خواهند داشت. به این ترتیب آنچه که مورد رصد ما قرار گرفته است این خواهد بود که اگر دولت هم قرار باشد هزینه‌ای را انجام دهد بهتر است در بخش دیگر این امر صورت بگیرد نه برای ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس که ضرورتی هم ندارد و از طرفی اینکه این ۲ تیم خصوصی و دارای حامی مالی هستند و به همین منظور ضرورتی برای پرداختی بدهی‌های آن‌ها دیده نمی‌شود.

وزیر ورزش و جوانان منکر کمک به ۲ باشگاه سرخابی شد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و جوانان داشته ایم در پرسش و پاسخ‌ها، سلطانی فر منکر هر گونه کمک از سوی وزرات ورزش و جوانان به این ۲ باشگاه شد؛ وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد که کمکی انجام نشده و به همین منظور باید بدانیم نباید از سوی وزارت ورزش کمکی به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس شده باشد.

کمک به استقلال و پرسپولیس منطقی نیست

او افزود: البته در این میان ناگفته نماند دولت می‌تواند در بخش کمک‌های بلاعوض طبق فصل پنجم کمکی را به این ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس داشته باشد، اما این کار در اصل منطقی نیست و همان طور که اعلام کردم از نظر کمیسیون فرهنگی ضرورتی برای پرداخت بدهی‌های این ۲ باشگاه دیده نمی‌شود چرا که استقلال و پرسپولیس درآمد زایی دارند و خصوصی هستند؛ بنابراین اگر نیازی به کمک باشد باید این کار در جایی جدا از این ۲ باشگاه انجام شود.

وضعیت فساد در فوتبال رصد می‌شود

آزادی خواه درباره وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: کمیته ویژه‌ای در کمیسیون فرهنگی تعبیه کردیم که افراد این کمیته به صورت جدی و کارشناسانه تمامی موارد از جمله فوتبال را رصد می‌کنند. همچنین گزارش‌هایی که به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ارسال می‌شود در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد که متاسفانه فوتبال که با چالش ، اما و اگر‌های زیادی همراه است در این کمیته به شدت مورد رصد قرار می‌گیرد و در نهایت کمیسیون در موارد مطرح شده به ویژه فساد در فوتبال تصمیم گیری می‌کند.

سیاوشی:کمک مالی دولت به استقلال و پرسپولیس قانونی نیست

طیبه سیاوشی مسئول کمیته ورزش بانوان و خانواده کمیسیون فرهنگی نیز در اینباره گفت: دولت طبق قانون نباید به باشگاه های استقلال و پرسپولیس کمک مالی کند.

دولت نباید به بدهی های سرخابی ها ورود پیدا می کرد

او ادامه داد: با توجه به اینکه باشگاه های استقلال و پرسپولیس مشکلات مالی دارند و برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید بدهی های خود را پرداخت کنند، بر این اساس دولت مجبور شد که بدهی های این دو باشگاه را پرداخت کند تا از آسیا حذف نشوند. البته دولت نباید به پرداخت بدهی های استقلال و پرسپولیس ورود می کرد و این دو باشگاه باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا مشکلات مالی شان حل شود.

مشکلی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود ندارد

سیاوشی درباره اینکه گفته می شود باشگاه های استقلال و پرسپولیس به علت فرهنگی بودن نمی توانند به بخش خصوصی واگذار شوند، بیان کرد: نمایندگان سابق مجلس این استدلال داشتند که این دو باشگاه فرهنگی هستند و امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود ندارد اما اکنون قضیه فرق کرده است و مشکلی در این باره وجود ندارد. به نظرم مسئولان توجیه می کنند که این دو باشگاه فرهنگی هستند.

مسئول کمیته ورزش زنان و خانواده ادامه داد: باشگاه های استقلال و پرسپولیس در ابتدا ورزشی هستند و بعد جزء بخش فرهنگی می شوند. ورزش مقوله اقتصادی است که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. باشگاه های استقلال و پرسپولیس هم باید خصوصی شوند تا سرمایه های لازم را از طریق بخش خصوصی کسب کنند.

او در پایان درباره وضعیت پرونده فساد در فوتبال خاطر نشان کرد: پرونده فساد در فوتبال در اختیار کمیسیون اصل 90 است که اعضای این کمیسیون در حال بررسی این پرونده هستند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

 موسوی:پرداخت بدهی باشگاه ها از جیب دولت خلاف مقررات است

فرید موسوی سخنگوی کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره کمک دولت به استقلال و پرسپولیس برای پرداخت بدهی این باشگاه ها اظهار کرد: براساس قانون دولت تنها باید در ورزش همگانی هزینه کند و به همین دلیل اختصاص بودجه دولتی به تیم های استقلال و پرسپولیس خلاف مقررات است و قطعا این موضوع را پیگیری می کنیم. هزینه این باشگاه ها باید از راه های دیگری تامین شود و آنها نمی توانند از منابع دولتی استفاده کنند و به جای پرداخت پول باید دلایل ایجاد بدهی ها بررسی شود.

او افزود: هرچند استقلال و پرسپولیس پرطرفدارترین تیم های کشورمان هستند اما به صرف حضور آنها در لیگ قهرمانان آسیا نباید قانون نادیده گرفته شود. مجلس مخالف کمک دولت به باشگاه های حرفه ای است اما اگر این کار انجام شده است باید به نفت تهران هم کمک شود چرا که با وجود واگذاری این تیم به بخش خصوصی، نفت هم به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا باید از کمک های دولت بهره ببرد. البته باز هم تاکید می کنم این کار مخالف قوانین است.

موسوی ادامه داد: مجلس در ماه های اخیر نسبت به دلایل بدهکاری باشگاه ها و اینکه چرا باید براساس عملکرد مدیران آنها این حجم از بدهی ایجاد شود، تحقیق و تفحص کرده است. باید مشخص شود چگونه پرسپولیس و استقلال در سال های اخیر با این بدهی ها مواجه شده اند که البته نقش مدیران آن ها در این موضوع بسیار پررنگ است. در کل پرسپولیس و استقلال برای پرداخت بدهی های خود و حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید به دنبال شرایط دیگری باشند.چرا مدیران باید به گونه ای مدیریت کنند که از جیب بیت المال هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه عملکرد مدیران استقلال و پرسپولیس در سال های اخیر در ابعاد داخلی و بین المللی بدهی ها و محرومیت های زیادی را به دنبال داشته است و نباید وضعیت به گونه ای پیش رود که هر سال شاهد پرداخت بدهی آن ها از جیب بیت المال باشیم. از دولت و وزارت ورزش می خواهم نظارت بیشتری روی عملکرد مدیران باشگاه ها داشته باشند چراکه آن ها در ایجاد چنین وضعیتی مقصر هستند.

یوسف نژاد: وزارت ورزش به دلیل حفظ اعتبار و آبروی ملی این کار را کرده است

علی اصغر یوسف نژاد نائب رئیس فراکسیون ورزش مجلس: در گفتگو با خبرنگار ما درباره کمک دولت برای پرداخت بدهی های سرخابی ها اظهار کرد: دولت از هرگونه کمک به ورزش حرفه ای ممنوع است اما وزارت ورزش و جوانان به علت آبرو و حیثیت فوتبال ایران در مجامع بین المللی تصمیم گرفت که بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت کند تا با مشکل مواجه نشوند.

دولت در تامین اعتبارات مالی در بخش ورزش مستقل است

او ادامه داد: دولت در تامین اعتبارات برخی از موضوعات از جمله ورزشی، فرهنگی و اجتماعی مستقل است، براین اساس مسئولان در این مقطع حساس تصمیم گرفتند که به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک مالی کنند تا از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند. به هر حال کمک دولت به باشگاه های استقلال و پرسپولیس منافاتی با قانون ندارد.

یوسف نژاد درباره اینکه استفاده از بودجه دولتی دور زدن قانون نیست، بیان کرد: کمک مالی دولت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اضطراری و موردی بوده است و این کمک ها نباید تداوم داشته باشد.

تحقیق و تفحص از هزینه های سرخابی ها صورت می گیرد

نائب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحقیق و تفحص از هزینه های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است تا شفافیت مالی این دو باشگاه مشخص شود.

او درباره واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی اظهار کرد: خصوصی سازی سرخابی ها در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است و چندین جلسه با وزیر ورزش و جوانان داشتیم تا هر چه سریعتر تمهیدات لازم برای خصوصی سازی این دو باشگاه صورت بگیرد.

یوسف نژاد درباره اینکه گفته می شود باشگاه های استقلال و پرسپولیس به علت فرهنگی بودن نمی توانند خصوصی شوند، بیان کرد: دولت گفته بود که این دو باشگاه فرهنگی هستند و امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی نیست و نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح نکردند.
نائب رئیس فراکسیون ورزش مجلس درباره وضعیت پرونده فساد در فوتبال اظهار کرد: نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی و دستگاه های نظارتی پیگیر این موضوع هستند و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.

یوسف نژاد درباره قانون بازنشستگی شامل حال مدیران عامل استقلال و پرسپولیس شده است، بیان کرد: طبق قانون بازنشسته ها از فعالیت در ارگان های دولتی منع شدند و سازمان بازرسی کشور هم پیگیر این موضوع است تا از فعالیت بازنشسته ها جلوگیری کند.

عملکرد وزیر ورزش با نقطه نظراتش فاصله دارد

نائب رئیس فراکسیون ورزش درباره عملکرد سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: وزیر ورزش و جوانان عملکرد خوبی داشته اما با نظراتی که در گذشته برای بهبود ورزش کشور داده بود فاصله دارد.

یوسف نژاد در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا مشکلات مالی این دو باشگاه برطرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۱۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
درنوشتن متن عدالت رارعایت کنیدبه ترتیب حروف الفبا:استقلال پرسپولیس نه پرسپولیس استقلال.
آخرین اخبار