قائم مقام وزیر نیرو خبر داد:

۲۵ درصد شهر‌های کشور در مقابل سیل آسیب پذیر هستند

قائم مقام وزیر نیرو گفت: ۲۵ درصد شهر‌های کشور، در مقابل سیل آسیب پذیر هستند.

به گزارش۲۵ درصد شهر‌های کشور در مقابل سیل آسیب پذیر هستند  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو؛ ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو، در پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب در ساختمان مرکزی راه آهن، با بیان اینکه همواره در کشور میزبان حوادثی هستیم که وقوع برخی از آن‌ها طبیعی و برخی دیگر به دلیل دخالت بشر در طبیعت است، افزود: وقوع سیلاب در طول ادوار گذشته، همواره در طبیعت وجود داشته؛ ولی در برخی موارد که انسان‌ها در تغییر طبیعت نقش داشته اند، سبب خسارات مالی و جانی بسیار در مناطق مختلف شده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر، حدود ۱۴۰۰ شهر بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد که ۲۵ درصد آنها، تحت تاثیر خسارات ناشی از سیلاب هستند، افزود: وقوع سیلاب طبیعی بایستی به گونه‌ای مدیریت شود تا بتواند راه خود را به راحتی بازیابد؛ ولی زمانی که انسان‌ها در مسیر سیلاب اقدام به ساخت موانعی، چون دیوار، پل و ... می‌کنند، طبیعی است که شرایط تغییر کرده و سیلاب به سمت شهر‌ها و روستا‌ها سرازیر شده و خسارات جبران ناپذیری را بوجود می‌آورد. وجود یک نفر امدادگر در هر خانواده ایرانی ضروری است و می‌تواند در زمان وقوع حوادث طبیعی به کاهش میزان خسارات جانی کمک موثری کند.

این مقام مسوول ادامه داد: برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و تغییر مسیر رودخانه، سبب بروز خسارات شدیدی در زمان وقوع سیلاب می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در نیم قرن اخیر جمعیت جهان ۲.۵ برابر شده؛ ولی رشد اقتصادی تا ۷.۵ برابر و نیاز به مصرف آب و غذا تا ۳ برابر افزایش یافته است، افزود: این موارد سبب وارد کردن هجمه زیادی به کره زمین شده که در قالب برخی طرح‌ها از جمله فرسایش خاک، انتشارگاز‌های گلخانه‌ای و از بین رفتن پوشش گیاهی مشاهده می‌شود و اثرات سیل را نیز مخرب‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وقوع ۲۰۰ سیل در سال‌های گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است، افزود: هرچه آگاهی مردم بیشتر شود، کمک‌های مردمی بیشتر شده و برگزاری این همایش‌ها به منظور پیشگیری و افزایش آمادگی سبب کاهش خسارات مالی و جانی خواهد شد.

محمودی در ادامه با بیان اینکه آموزش همگانی، ایجاد سیستم‌های هشداردهنده در پهنه‌های خطرساز، ایجاد سازه‌هایی مانند سد‌ها می‌توانند در کاهش تاثیرات مخرب سیل نقش بسزایی را فراهم کنند، افزود: سد‌ها در زمان وقوع سیل بخوبی به وظیفه خود عمل کرده اند بطوریکه اگر سد دز احداث نشده بود، در زمان وقوع سیل خوزستان، شهر اهواز بطور کامل منهدم می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چنانچه در زمان وقوع سیلاب، فرماندهی واحدی بر منطقه حکمفرما باشد و مدیریت بحران بخوبی انجام گیرد، اظهار داشت: همکاری مناسب شهرداری ها، استانداری ها، وزارت راه و شهرسازی با وزارت نیرو می‌تواند در کاهش اثرات مخرب سیل بسیار موثر باشد.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو مسوولیت حریم بستر رودخانه‌ها را با تعامل و همکاری و استفاده از علم روز و مشارکت با سازمان‌های محلی به عهده دارد، افزود: وزارت نیرو بایستی وظیفه تقابل بیشتری داشته باشد تا در زمان وقوع تخطی از قانون، بتواند با کمک قوه قضائیه با متخاطی برخورد قانونی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در بخش سازه‌های آبی و آب‌های سطحی و زیرزمینی با وزارت نیرو همکاری منسجم دارند، افزود: موسسه تحقیقات آب دارای دانش انباشته‌ای برگرفته از تجربیات دانشگاهی است که همه روزه میزان بارش‌های کشور، محدوده جغرافیایی، حجم روان آب‌ها و هشدار‌های مورد نیاز را به وزارت نیرو و جامعه انتقال می‌دهد و در کنار مدل‌های علمی، از وجود مدل‌های تجربی نیز استفاده موثری دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار