24 آبان سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی

امروز 24 آبان ماه ، سالروز رحلت علامه بزرگ دهر ، صاحب تفسیر المیزان ، آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سید محمدحسین طباطبایی در سال۱۲۸۱ شمسی ، در خاندان علم و تقوا در تبریز متولد شد.

مدت زیادی از تحصیل محمد حسین نمی‌گذشت که علاوه بر قرآن مجید، کتاب‌های گلستان، بوستان، اخلاق مصور، تاریخ معجم، ارشاد الحساب، نصابُ الصبیان و دیگر کتاب‌های متداول در مدارس آن روز را فراگرفت.

علامه طباطبایی صرف و نحو و معانی و بیان را نزد مرحوم شیخ محمد علی سرابی آموخت و پس از آن سطوح عالی در فقه، اصول، فلسفه و کلام را در زادگاه خود تحصیل کرد.

وی از سال 1297 تا 1304 شمسی تمامی درس‌ های مربوط به سطح را فراگرفت و با شور و شوق بسیاری کتاب‌های مربوط به ادبیات، فقه، اصول، کلام و معارف اسلامی را آموخت.

این دانشمند فرزانه 11 سال در کنار مرقد امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) کسب علم کرد و در این میان فقه، اصول ، فلسفه ، ریاضیات ، رجال را از محضر استادانی همچون آیت الله نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید حسین بادکوبه‌ای، سید ابوالقاسم خوانساری، حجت، حاج میرزا علی ایروانی و میرزا علی اصغر ملکی آموخت .

وی در سال 1314 به زادگاهش برگشت و دوران 10 ساله اقامتش در تبریز همراه با تدریس و تألیف سپری شد و فصلی جدید از حیات وی را فراهم کرد.

علامه طباطبایی، در سال 1333 هجری ‌شمسی نگارش تفسیرالمیزان اثر بزرگ خویش را آغاز کرد و 17 سال طول کشید تا این اثر منحصر به فرد ، جالب و دلنشین را که نظیر آن تا به حال نوشته نشده است تمام کند .

به عقیده آیت‌ الله العظمی خویی، علامه طباطبایی برای نوشتن این اثر، خود را تصفیه کرده بود و شهید مطهری هم معتقد بود تفسیرالمیزان با فکر نوشته شده و بسیاری از این مطالب از الهامات غیبی است کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی پیش آمده که کلید حل آن در تفسیرالمیزان پیدا نشود.

این علامه کم نظیر شاگردانی همچون آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، شهید مرتضی مطهری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی ، شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی ، شهید باهنر و دهها دانشمند و عالم دیگر را به جهان اسلام تقدیم کرده است.

نشست‌های علمی او با هانری کربن فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی زمینه‌ساز معرفی تشیع به اروپاییان شد.

سرانجام روح پاک و الهی حکیم عارف و مفسر وارسته در 18 محرم 1402 قمری (24 آبان 1360 شمسی ) به دیار ملکوت رهسپار شد.

پیکر مطهر علامه محمد حسین طباطبایی در قم آرمیده است.

از این عالم فرزانه علاوه بر تفسیر بزرگ المیزان ، بدایه الحکمه ، نهایه الحکمه ، اصول فلسفه و روش رئالیسم ، حاشیه بر کفایه ، شیعه در اسلام ، مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن ، خلاصه تعالیم اسلام ، روابط اجتماعی در اسلام ، انسان و اجتماع و رشد اجتماعی به یادگار مانده است.

 

انتهای پیام/ش

بزرگداشت سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار