رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم؛

ضرورت مدیریت آب در حوزه کشاورزی

طلایی گفت:در سال 95 در حدود 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم های آبیاری نوین اجرا شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛محمد رضا طلایی ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به ضرورت مدیریت آب در حوزه کشاورزی عنوان کرد: در سال 95 در حدود 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم های آبیاری نوین اجرا شده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی در سه سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در مدیریت آب در استان قم شاهد بوده ایم تا جایی که در این مدت بیش از 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قم تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: در این زمینه در حدود 60 میلیارد تومان از اعتبارات ملی در استان قم به صورت کمک های بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم تغییر کرده است و کشاورزان به سمت بهینه سازی مصرف آب در مزارع و باغات خود حرکت کرده اند.

طلایی با تاکید بر ضرورت احیای حق‌آبه های استان قم خاطرنشان کرد: با همه تلاش های صورت گرفته در سطح استان سال گذشته 3 میلیون متر مکعب آب در رودخانه قم رهاسازی شد.

وی بیان کرد: تا زمانی که 15 هزار متر مکعب آب در رودخانه قم نیاید با مشکلات زیادی از نظر اقلیمی و زیست محیطی روبرو خواهیم بود، امروز مهم ترین نیاز قم تامین آب حق‌ابه ها می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: اگر چه کم آبی در قم یکی از دغدغه های جدی است اما کیفیت آب نیز از اهمیت زیاری برخوردار می باشد در این زمینه اگر حق‌ابه های رودخانه قمرود و قره چای تامین شود کیفیت آب نیز مطلوب خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال آب به قم یک نعمت بود و حالا باید بر روی احیای حق آبه های کشاورزی در قم تلاش شود در حال حاضر انتقال آب از سد کوچری به میزان 180 میلیون متر مکعب در حال انجام است که 90 درصد از آب قم از همین سد تامین می شود.

طلایی در مورد استفاده از آب های فاضلاب در حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر 40 درصد آب وارد فاضلاب می شود البته روند تصفیه آب ها برای کشاورزی تا حدی هزینه بر است که امیدواریم با راه اندازی تصفیه خانه های متعدد بتوان هزینه ها را کاهش داد.

وی بیان کرد: پروژه فاضلاب دوم قم از طریق فاینانس در حال انجام است و فاضلاب پردیسان نیز در دست اجرا می باشد به طور کلی استفاده از ظرفیت فاضلاب در کشاورزی در سطح دنیا یک ظرفیت مهم شناخته می شود که باید از آن بهره برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم یادآور شد: خوشبختانه فاضلاب 2 ،استان قم مطابق با استانداردهای جهانی در حال ساخت است و می تواند ظرفیت های خوبی را در تامین آب کشاورزی فراهم سازد.

انتهای پیام/ح

8هزارهکتار اراضی کشاورزی قم مجهزبه سیستم آبیاری نوین است/مهم ترین نیاز قم تامین آب حق‌ابه ها می باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار